طرز تهیه آش جو
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید برای یک‌بار هم که شده این آش خوشمزه و مغذی را خودتان به بهترین شکل ممکن، بپزید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
 

آش جو یکی از محبوب‌ترین غذاهای اصیل ایرانی است که حسابی در دل هم‌وطنانمان جای دارد. محبوبیت و خاصیت‌های این آش آنقدر زیاد است تا جایی که حتی افرادی که به خوردن آش علاقه‌ای ندارند، دست رد به نوع جو آن نمی‌زنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید برای یک‌بار هم که شده این آش خوشمزه و مغذی را خودتان به بهترین شکل ممکن، بپزید، ادامه مطلب را از دست ندهید. پیش از آن، خالی‌ازلطف است اگر ندانید، آش جو با روش‌های متنوعی در سرتاسر کشور پخته می‌شود و هرکدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد. شما در استفاده از آش جو هم تنوع زیادی پیش رویتان قرار دارد؛ چرا که می‌توانید آن را در کنار سیرابی، با سبزی خشک، با جو پرک و ... نوش جان کنید. بیش از این منتظرتان نمی‌گذاریم، برویم تا طرز تهیه آش جو را با هم آموزش ببینیم:


موادی که برای تهیه آش جو برای 4 نفر نیاز دارید:


• جو پوست‌کنده: 1 پیمانه
• لوبیا چیتی: نصف پیمانه
• نخود: نصف پیمانه
• سبزی آش: 500 گرم
• پیاز: 3 عدد
• کشک: 500 گرم
• نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری
• روغن مایع: به‌اندازه دلخواه
• نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه‌های دیگر: به‌اندازه لازم

آش جو چگونه درست می‌شود؟


قدم اول طرز تهیه آش جو: آماده‌سازی مواد موردنیاز


روزهایی که می‌خواهید آش جو بپزید، از شب قبل به یاد داشته باشید تا نخود و لوبیا چیتی آن را چندین بار در آب، خیس کنید. این کار هم پخت بهتر و کیفیت بالاتر غذایتان کمک می‌کند و هم از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

بعد از خیس کردن، آب آن را دور و در یک قابلمه، آب جدید مجدداً بریزید. نخود و لوبیاهای خیس‌خورده را در آن بریزید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد در کنار هم پخته شوند.


قدم دوم طرز تهیه آش جو: پختن جو  


قابلمه‌ای که برای پختن آش مناسب است را انتخاب کنید و جوها را به همراه چند پیمانه آب در آن بریزید. درست در این مرحله، یادتان باشد اگر نمی‌خواهید در تهیه آش جو از گوشت استفاده کنید، می‌توانید آب معمولی را با آب گوشت یا آب قلم گوسفند جایگزین کنید. با این کار، نتیجه نهایی را چندین و چندبرابر خوشمزه‌تر می‌کنید.
 

1.jpg


قدم سوم طرز تهیه آش جو: اضافه‌کردن لوبیا و نخود


بعد از آنکه جوها به مدت 2 تا 3 ساعت حرارت دیدند و آب انداختند، وقت آن است که لوبیا و نخود را که پیش‌ازاین آماده کرده بودید به آن اضافه کنید. چندین بار ترکیب نهایی را هم بزنید تا مواد آن با هم ترکیب شوند.


قدم چهارم طرز تهیه آش جو: اضافه‌کردن سبزی آش


اگر سبزی آش آماده ندارید، اصلاً نگران نباشید. تهیه سبزی آش از آن چیزی که فکر می‌کنید، آسان‌تر است. شما به‌راحتی می‌توانید نعنا، تره، جعفری و گشنیز را با هم ترکیب کنید، از ساقه‌هایشان جدا کنید و بعد برگ‌های آن را، با چاقو خرد کنید. یادتان باشد، این سبزی آش است و نباید همانند سبزی خورشت آن را بسیار ریز و کوچک کنید.

بعد از آماده‌کردن سبزی، آن را به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا پخته شوند.


قدم پنجم طرز تهیه آش جو: تف دادن سیر و پیاز


سیر و پیازها را بشویید، به‌صورت خلالی خرد کنید. در قدم بعدی تابه‌ را انتخاب و روغن به آن اضافه کنید و تا زمانی که کامل داغ شود، صبر نمایید. سیر و پیازهای خردشده را به تابه اضافه و تف دهید و زردچوبه به آن اضافه کنید. تا زمانی که این ترکیب طلایی شود، به تف دادن ادامه دهید.

یک ساعت پیش از آنکه آش جو تماماً آماده شده باشد، سیر و پیازها را اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله، نمک و فلفل و دیگر ادویه‌هایی که متناسب باسلیقه‌تان انتخاب کردید، به آش اضافه کنید و مجدداً هم بزنید.
 

2.jpg

قدم ششم طرز تهیه آش جو: اضافه‌کردن کشک


در 20 دقیقه آخری که منتظر پختن آش جو هستید، باید کشک را به آن اضافه کنید. یادتان باشد کشک را آرام‌آرام به آش در حال جوشش اضافه کنید و هم بزنید تا با همه آن ترکیب و یکدست شود. بعد از اضافه‌کردن کشک، حرارت را کم کنید و صبر کنید مراحل پخت به‌آرامی پیش بروید و جا بیفتد.


قدم هفتم طرز تهیه آش جو: تزئین کردن


نعنا خشک را با کمی روغن در تابه تف دهید تا نرم شود. بعد از آماده‌شدن آش، به کمک این نعنا داغ روی آش را تزئین کنید.

آش جو اصیل و خوشمزه شما آماده است! نوش جان ...


فوت‌وفن‌هایی برای پخت بهتر آش جو


فرقی نمی‌کند خواهان پخت چه غذایی باشید، درهرصورت همیشه فوت‌وفن‌هایی وجود دارند که اگر آنها را بدانید، غذایی خوشمزه‌تر و باکیفیت‌تر خلق می‌کنید. آش جو هم مستثنی نیست. نکات بیشتری که برای تهیه این آش باید بدانید، موارد زیر هستند:

• افرادی که آش جو می‌پزند، معمولاً بدون گوشت آن را تهیه می‌کنند؛ اما شما می‌توانید گوشت هم به آن اضافه کنید. کافی است گوشت را آب پز کنید و در اواسط زمان پخت آش، به آن اضافه کنید.

• اگر سبزی آش ندارید، می‌توانید از سبزی خشک استفاده کنید. حدود 250 گرم سبزی خشک را به آش اضافه کنید و منتظر پخت باشید.

• اگر می‌خواهید آش دارای لعاب بیشتری باشد، در مراحل انتهایی پخت، مقداری جو پرک به آن اضافه کنید.

• انتخاب کشک در این آش، اهمیت زیادی دارد. در واقع بهتر است بگوییم بخش زیادی از خاصیت و طعم نهایی آش به کشک آن وابسته است. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم سراغ هر کشکی، به‌خصوص کشک‌های شیشه‌ای نروید. ازآنجایی‌که در نگهداری از کشک‌های شیشه‌ای معمولاً کوتاهی می‌شود و برای مدت‌زمان زیادی به دور یخچال هستند، ممکن است نوعی سم تولید کنند که باید حتماً پیش از استفاده آن را بجوشانید. همچنین این نوع کشک‌ها، دارای ماندگاری بسیار زیادی هستند. واضح است که تازگی لازم را ندارند! بهترین جایگزین کشک‌های شیشه‌ای، کشک‌های لیوانی هستند که همه نقاط ضعف را برطرف کرده‌ و بسیار تازه هستند. از میان کشک های لیوانی، کشک لیوانی رامک یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان است.

3.jpg

 
سپاسگزاریم که وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف کردید.




گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع:ramakdairy.com