پنیر کبابی؛ محصولی جدید و خوشمزه برای لذت بردن از زندگی
رفتار و عادات غذایی، بخشی از فرهنگ عمومی مردم در جوامع مختلف است. میهمانی‌ها، دورهمی‌ها، پیکنیک‌ها و گردهمایی‌های عصرانه، ناهار خوردن در محیط کار و سایر اَشکال مصرف مواد غذایی در جوامع مختلف فرق دارند.

اما در سال‌ها و دهه‌های اخیر، با گسترش مفهوم و مقوله جهانی شدن یا Globalization و تبدیل دنیا به یک دهکده جهانی، طبق نظریه مارشال مک لوهان (Marshall McLuhan) عادات غذایی مردم دنیا نیز مانند سایر اِلِمان‌های فرهنگی به هم نزدیک شده و این روند همچنان ادامه دارد.

طبیعی است که شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی در روند این همآمیزی فرهنگ جهانی خوراک، نقش قابل ملاحظه ای دارند. در واقع وظیفه شرکت‌ها و برند‌های بزرگ مواد غذایی در وهله اول این است که با تولید و عرضه محصولات جدید، نه تنها مشتریان خود را به طور پیوسته راضی نگه دارند و به الگوهای مشتری‌مداری پایبند باشند، بلکه به آن‌ها کمک کنند که با تنوع سفره یا سبد خوراکی‌های خود، لذت بیشتری از زندگی روزانه و خانوادگی خود ببرند. چرا که به گفته صاحب نظران در میان لذت‌های این جهانی، خوردن و لذت بردن از غذا، یکی از مهمترین کنش‌های بشری است.

در زمینه فرهنگ خوراکی‌ها، مثلا در پیکنیک‌ها و دورهمی‌های فضای باز، همگی می‌دانیم که مردم ایران جوجه را به عنوان نخستین انتخاب خود، یا حداقل می‌توان گفت به عنوان پرطرفدارترین انتخاب در لیست غذاها و جدول برنامه ریزی‌ها دارند. تا جایی که می‌توان گفت این ماده غذایی بخش اصلی لذت بردن در یک جمع و گرد هم آمدن دور یک آتش خوب است.

اما واقعیت این است که گاهی اوقات تکرار برخی از عادت‌ها منجر به ایجاد کسالت و روزمرگی می‌شود. وظیفه شرکت‌های تولید مواد غذایی در تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود و همراه شدن با تحولات جهانی از این مساله نشات می‌گیرد.

این ارتباط چند سویه برند‌ها در ارتباط با مصرف کننده، کیفیت و لذتی محصول با خود دارد، رمز موفقیت برخی از برند ها و رمز عدم توفیق برخی دیگر است.


پنیر کبابی فصل تازه ای از لذت دورهمی‌ها


در راستای همان مساله جهانی شدن و ایجاد تنوع در سبد محصولات شادی آفرین خوراکی و البته مقوی و سرشار از انواع ریزمغذی‌ها، مدتی است که شرکت کاله بر آن شده است با تولید و عرضه محصولی به نام پنیر کبابی یا ‌هالومی، یک بار دیگر رسالت خود را در زمینه همسو شدن با تحولات ملی و جهانی در زمینه تغذیه سالم و البته تنوع بخشی به سبد محصولات خود، به نحو احسن ایفا نماید.

‌هالومی یا پنیر کبابی یک خوراکی بسیار خوشمزه است که منشاء آن به منطقه قبرس باز می‌گردد و هزاران سال قدمت دارد. همسو با تحولات جهانی، شرکت‌های معتبر دنیا در سال‌های اخیر، شروع به تولید انبوه این پنیر و عرضه به بازارهای مصرف کردند، شرکت کاله نیز در تداوم استانداردهای جهانی خود، تولید این محصول را همپای برند‌های بزرگ دنیا شروع کرد.


چطور می‌توان از پنیر کبابی لذت برد؟


پنیر کبابی محصولی است که به خاطر اَشکال مختلف مصرف، نه تنها یک محصول فوقالعاده لذت بخش است، بلکه به فراخور ذائقه و سلیقه مصرفکننده می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با خوراکی‌های دیگر (حتی داخل قرمه سبزی، به جای گوشت) مصرف شود.

نکته مهمی که در این جا باید ذکر کرد این است که پنیر کبابی از نظر ترکیبات، روند  تولید، کیفیت غذایی و سایر ارزش هایش به عنوان یک محصول کامل به هیچ عنوان با محصولات فراوری شده ای مانند سوسیس، کالباس و امثال آن نباید مقایسه شود. پنیر کبابی یک محصول کامل، مفید با ارزش غذایی بسیار بالاست.

پنیر کبابی آستانه ذوب بالایی دارد. به همین خاطر می‌تواند یک متریال بسیار مناسب برای پیک نیک‌ها و دورهمی‌های فضای باز باشد. کباب کردن پنیر کبابی، همان طور که از اسمش هم پیداست، در یک منقل پر از آتش که به تازگی فروکش کرده است، خاطره ای است که هرگز نمی‌توان فراموش کرد.

نکته جالب اینجاست که تجربه اولیه مصرف کنندگان پنیر کبابی، گاهی اوقات آنقدر جالب و لذت بخش است که بسیاری از آن‌ها پس از اولین تجربه کباب کردن یک سیخ پنیر کبابی، دیگر به سراغ متریال سنتی و قدیمی یعنی جوجه نمی‌روند.

از این رو با توجه به ظرفیت‌هایی که پنیر کبابی دارد و با توجه به استقبال گسترده ای که از آن در بازار مصرف ایران شده است و همچنین به خاطر اعتبار برند تولید کننده این محصول، باید به زودی شاهد گسترش سریع مصرف کنندگان این خوراکی دلچسب باشیم. یعنی درواقع دیری نخواهد گذشت که عبارت طنز آمیز «جوج زدن» که در فرهنگ مصرف خوراکی‌ها و برنامه پیکنیک‌های ایرانیان جا خوش کرده است، به عبارت مشابه دیگری تبدیل شود که اشاره به پنیر کبابی خواهد داشت.

مانند سایر فاکتورهای مصرفی و فرهنگی، کشورهای توسعه یافته جهان مانند انگلستان، سوئیس، بریتانیا و اخیرا آمریکا، خیلی زودتر از ما مصرف پنیر کبابی را شروع کردند و تولیدکنندگان این محصول، قفسه‌های فروشگاهی سراسر دنیا را از این محصول پر کردند. این مساله بیارتباط با استقبال گسترده مصرف کننده جهانی از این ماده غذایی دم دست و خوش خوراک و چند منظوره نبوده است.


معرفی پنیر کبابی در چند جمله کوتاه


قبل از ادامه مطلب، بهتر است فهرست وار به برخی از ویژگی‌های پنیر کبابی یا ‌هالومی اشاره کنیم؛ شاید کسانی هستند که برای اولین بار درباره این خوراکی خوشمزه مطلبی می‌خوانند. محصولی که لذت تازه‌ای را به زندگی مصرف کنندگانی که آن را می‌شناسند وارد کرده است.

• پنیر کبابی طعم دلچسب و لذت بخشی دارد. تُرد است و در بسته بندی‌های استاندارد ارائه می‌شود.

• پنیر کبابی طبق بررسی بازار مصرفی که تا کنون داشته، تقریبا برای همه اقشار جامعه محصولی هیجان انگیز و لذت بخش است؛ ازجمله در میان خانواده‌ها، جوانان، مجردها، اقشار خاصی چون گیاهخواران، رستوران‌ها، هتل‌های درجه یک و....

• پنیر کبابی را می‌توان در وعده‌ها، مکان‌ها و زمان‌های متنوعی مصرف کرد. برای مثال به عنوان عصرانه، یک دورهمی پیش بینی نشده، مهمانی‌های وسیع، فضاهای باز، همراه با نوشیدنی ها و...

• پنیر کبابی براساس سنت دیرینه اش، از شیر بز یا گوسفند تهیه می‌شود، البته شیر گاو هم یکی از بهترین متریال هایی است که هم اکنون شرکت های بزرگ مانند کاله، از آن پنیر کبابی تهیه می کنند که می‌توان به صورت سرخ کرده، یا کبابی یا ترکیبی با سایر غذاهای ایرانی مصرف کرد. حتی می‌توان آن را در فر پخت و گریل کرد.

• پنیر کبابی سفید است، پوست ندارد، بافت کشسان ولی به هم فشرده ای دارد، به آسانی ذوب نمی‌شود و مانند سایر پنیر‌ها سوراخ ندارد.

• در ایران برای اولین بار شرکت کاله این محصول را تولید و با استانداردهای لازم وارد بازار ایران کرد که هماکنون در فروشگاه‌های کشور در اختیار همگان قرار دارد.

• پنیر کبابی در دورهمایی‌های فضای باز و هنگام سرخ کردن در آتش منقل، نیاز به هیچ پروسه قبلی برای آماده سازی ندارد و زحمت اضافی لازم نیست (بانوان جمع خیالشان راحت باشد). کافی است بسته بندی را باز کنید، در فضای محیط یخ‌زدایی کنید، آن را تکه تکه کرده به سیخ بکشید و لذت ببرید.

• پنیر کبابی پروتئین بالایی دارد و با توجه به این که 22 درصد پروتئین در خود دارد، خیلی راحت می‌توان جایگزین گوشت کرد. این محصول ارزان نیست؛ اما به گرانی گوشت هم نیست و از نظر پتانسیل‌ها و موارد مصرف از گوشت بهتر است.

• همچنین پنیر کبابی سرشار از کلسیم، فسفر و انواع ویتامین‌ها‌ست و برای تولید یک کیلو پنیر کبابی تقریبا 10 کیلو شیر گاو مصرف می‌شود. درواقع این محصول می‌تواند در تامین نیاز بدن برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان نیز مفید باشد. حتی تقویت عضلات، بهبود سیستم عصبی، بهبود پوست، خونسازی، ترمیم سلول‌ها‌ و بافت‌ها‌، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم ازجمله خاصیت‌هایی است که به گفته محققین می‌توان روی پنیر کبابی حساب باز کرد. این البته افزون بر خوشمزگی ذاتی این محصول است.

• پنیر کبابی امکان نگهداری نسبتا طولانی مدتی دارد. پس اگر قرار پیک نیک با دوستان به هفته بعد موکول شد، پنیر کبابی خریداری شده شما نیاز به تجدید نیست.

• به نظر می‌رسد با توجه به مواردی که در این گزارش از محصول پنیر کبابی و روند رشد آن در بازار مصرف ایران ذکر شد و با توجه به ویژگی‌های انحصاری این محصول و تبلیغ شفاهی و دهان به دهانی که این روزها در جامعه نسبت به این محصول صورت می‌گیرد، به زودی نیاز به تولید و عرضه بیشتر این محصول را از سوی تولید کننده شاهد خواهیم بود.




گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: روابط عمومی شرکت کاله