متخصصانی كه با رنگ و طراحی داخلی سر و كار دارند برای انتخاب رنگ معمولا به نكته‌هایی اشاره می‌كنند. این‌ها فقط نكته هستند و نه قانون. در این مطلب تعدادی از نكته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.
وقتی نوبت به انتخاب رنگ برای آپارتمان می‌رسد، می‌توانید کاملا آزادانه و رها عمل كنید.درست یا غلط؟ یك پالت رنگی تمام‌سفید باعث می‌شود تا فضای آپارتمان بزرگ‌تر به نظر برسد؟ این جمله یك تصور غلط رایج است كه معمولا هنگام طراحی یك فضای كوچك اتفاق می‌افتد. این جمله اشتباه را نیز به جمله قبلی اضافه كنید: هر چه تعداد مبلمان در فضا كم‌تر باشد، آپارتمان بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. در عوض، قرار دادن هوش‌مندانه مبلمان و انتخاب دقیق و آگاهانه رنگ‌ها می‌تواند فضایی چشم‌گیر و جذاب را خلق كند و باعث شود فضای كوچك شما بزرگ‌تر به نظر برسد.

چه قانونی برای انتخاب رنگ در فضا وجود دارد؟
هیچ قانونی وجود ندارد، باور كنید. اگر می‌خواهید آپارتمان شما شبیه روسری مورد علاقه‌یتان به نظر برسد، به خود رجوع كنید. هدف شما همیشه باید خلق فضایی باشد كه براساس سلیقه شما طراحی شده باشد و در نظر شما جذاب باشد نه كسی دیگر. با توجه به این موضوع، متخصصانی كه با رنگ  و طراحی داخلی سر و كار دارند برای انتخاب رنگ معمولا به نكته‌هایی اشاره می‌كنند. این‌ها فقط نكته هستند و نه قانون. در این مطلب تعدادی از نكته‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.

1 - رنگ‌های روشن و براق را انتخاب كنید
طراح داخلی مارك مك‌كائولی (Mark McCauley) نویسنده كتاب طراحی داخلی برای احمق‌ها (Interior Design for Idiots) می‌گوید: « یكی از بهترین راه‌ها برای توسعه دادن یك فضا استفاده از رنگ‌های روشن است.» او می‌گوید: « پالتی از رنگ‌های روشن كه در تضاد با رنگ‌های تیره هستند انتخاب كنید. رنگ‌های روشن مانند رنگ‌های موجود در پارچه‌های چیت گل‌دار یا پارچه‌های پیچازی رنگارنگ یا رنگ‌هایی هم‌چون قرمز، آبی، سبز، و زرد ( با ایجاد فضاهای تنفس بین آن‌ها ) هستند. تركیب رنگ‌ها در فضاهای منفی و قرار دادن فضاهای تنفس میان آن‌ها شفافیت و اندازه یك فضا را افزایش می‌دهد.»

2 - از رنگ‌های خاص در فضاهای نامتعارف استفاده كنید
به رادیاتور، داخل قفسه كتاب، یا قسمت افقی لب پنجره رنگ اضافه كنید تا به فضای شما زیبایی و عمق اضافه شود. اگر به قدر كافی خوش‌شانس باشید كه خانه شما دارای یك سرسرا یا یك سالن بزرگ باشد، این فضا را به رنگ‌های تیره در آورید و اتاق نشمین را به رنگ روشن؛ این كار باعث می شود تا فضای شما بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی كه هست به نظر برسد.»

3 - یك دیوار مركزی در فضا ایجاد كنید
طراح و بازیگر لیبی لانگدون (Libby Langdon) كه یكی از شركت‌كنندگان برنامه فضای كوچك، سبك بزرگ (Small Space, Big Style) در سایت HGTV است معتقد است كه اگرچه برخی از طراحان با رنگ كردن یكی از دیوارها به رنگی متفات با دیوارهای دیگر مخالف هستند، اما این ایده می‌تواند اثری فوق‌العاده بر روی فضای كوچك شما بگذارد. او می‌گوید: «از رنگ‌های برجسته و تیره نترسید. گاهی یك دیوار كه رنگی تیره دارد به نظر عقب‌تر از دیگر دیوارها می‌رسد و این مسئله باعث می‌شود تا فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد.»

4 - فضاهای مختلف را با استفاده از سایه‌های رنگی به هم پیوند دهید
همان‌طور كه دیوارهای رنگی متفاوت می‌توانند آپارتمان شما را به فضاهای كاری مختلف تقسیم كنند، سایه‌های مختلف از همان رنگ نیز می‌توانند همه اتاق‌ها را یكپارچه كنند. با استفاده از طرح‌های تكراری در قسمت‌های مختلف خانه نیز می‌توان همین تاثیر را به وجود آورد. مك‌كائولی می‌گوید: «در یك فضای كوچك، به ویژه آپارتمان‌های نقلی، یك كوسن كه با پارچه روی یكی از آباژورها هماهنگ است یا یك آینه كه سبك طراحی آن مانند میز كناری است می‌توانند فضا را یكپارچه و یكدست كند.»

5 - رنگ‌های مختلف را وارد فضای آشپزخانه كنید
طراح آشپزخانه جیسون لادو (Jason Laudau) از سایت Amazing Spaces (www.amazingspacesllc.com) كه در نیویورك قرار دارد معتقد است كه آشپزخانه‌های آپارتمان‌ها مكان بسیار خوبی برای استفاده از رنگ‌ هستند. او می‌گوید:«جسارت به خرج دهید و دیوارهای آشپزخانه خود را به رنگی مدرن درآورید. این رنگ می‌تواند قرمز گرم باشد.» 

6 - از رنگ‌های تیره در حمام استفاده كنید
مطمئنا، استفاده از رنگی مانند صورتی هلویی در حمام جلوه زیبایی پیدا می‌كند، به ویژه وقتی در آینه نگاه می‌كنید و از فضای صورتی رنگ حمام خود لذت می‌برید. اما برای ایجاد تاثیرات عمیق‌تر و ماندگارتر از رنگ‌های تیره استفاده كنید. به همین دلیل است كه طراح داخلی ران ماروین (Ron Marvin) از سایت www.ronmarvin.com این كار را در حمام آپارتمان خود در شهر نیویورك اجرا كرده است و دیوارهای حمام را به رنگ قهوه‌ای شكلاتی درآورده است. 

7 - استفاده از تكنیك‌های ویژه
طراح داخلی داون برنز-پرات (Dawn Burns-Pratt) معتقد است كه استفاده از سطوح زیبا و نیز تكنیك‌های ویژه می‌تواند به یك فضای كوچك عمق و شخصیت بدهد. او می‌گوید: «سقف را به رنگی تیره درآورید و آن را تا 5 سانتی‌متر از دیوار نیز امتداد دهید، یا به جای نوار رنگی پیرامون دیوار زیر سقف از نوارهای فلزی استفاده كنید و فضای زیرین آن را به رنگ روشن درآورید. این كار باعث می‌شود تا فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد.»

8 - استفاده از عناصر رنگی
طراح داخلی آلیس فاكیر (Alice Fakier) ستاره برنامه تلویزیونی Design Star و مهمان برنامه Ask Alice معتقد است كه نكته جالب در مورد رنگ این است اضافه كردن رنگ به فضا راه بسیار ارزانی برای طراحی اتاق است و می‌توان رنگ را بدون رنگ زدن دیوارها وارد فضا كرد. او می‌گوید: «ساكنان آپارتمان‌ها می‌توانند با نصب یك بوم رنگارنگ بر روی دیوار، آویزان كردن پارچه‌ها، یا استفاده از نقاشی‌های دیواری رنگ را وارد خانه خود كنند. و وقتی به خانه‌ای دیگر نقل مكان می‌كنید می‌توانید این عناصر رنگی را همراه خود به خانه جدید ببرید.»

9 - استفاده از عناصر رنگی راه‌راه
لانگدون می‌گوید كه با استفده از دیواری كه دارای طرح رنگی راه‌راه است فضای خود را سرزنده كنید. هم‌چنین می‌توانید سقف را به رنگی روشن‌تر از دیوارها در آورید تا فضای شما بازتر و بزرگ‌تر به نظر برسد.

10 - رنگ سیاه را فراموش نكنید
فرقی نمی‌كند چه رنگی را برای فضای كوچك خود انتخاب می‌كنید، فقط به یاد داشته باشید كه یكی از اشیا را به رنگ سیاه انتخاب كنید. مك‌كائولی می‌گوید:‌ «استفاده از یك شی سیاه رنگ، مثلا آباژور یا قاب یك اثر هنری، باعث می‌شود كه دیگر رنگ‌های موجود در اتاق‌ها بیش از پیش به چشم بیایند. این كار را حتما امتحان كنید.»

11 - تجربه با رنگ
پیش از آن‌كه شروع به اضافه كردن رنگ به بوم‌های خالی خانه خود یعنی همان دیوارها بكنید، به این نكات كوچك توجه كنید:

- قبل از هر كاری رنگ خود را امتحان كنید. بسیاری از كارخانه‌های تولیدكننده رنگ قوطی‌های بسیار كوچكی از رنگ‌ها را تولید می‌كنند كه شما پیش از خرید قوطی اصلی می‌توانید از آن‌ها استفاده كنید. كافی است یك فضای 30 در 60 سانتی‌متری را رنگ كنید تا بتوانید در مورد این‌كه آیا رنگی كه انتخاب كردید همان رنگ مورد نظر شماست یا خیر مطمئن شوید. سعی كنید قسمت رنگ شده را زیر نور طبیعی و مصنوعی ببینید.

- به سایت‌های طراحی داخلی سری بزنید و قسمت مطالب راهنمای رنگ آن‌ها را مطالعه كنید. این كار باعث می‌شود تا شما در انتخاب رنگ مورد نظر خود دقیق‌تر عمل كنید. هم‌چنین این سایت‌ها مطالب مختلفی در مورد تركیب رنگ‌ها دارند كه به شما در تركیب درست رنگ‌ها در خانه خود كمك زیادی می‌كند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : chidaneh.com



مطالب پیشنهادی :
12 سوال و جواب کلیدی در دکوراسیون که باید بدانید
در انتخاب فرش مواظب این اشتباهات باشید
کفپوش تیره بهتر است یا روشن؟
برای دکوراسیون خانه تان سلیقه به خرج دهید
رازهایی ناگفتنی در چیدمان انواع میز