آجیل شب عید و چند نکته مهم که در مورد خرید آن باید بدانید
آجیل، عضو جدانشدنی دید و بازدیدهای عید نوروز است. هرچند که تقریبا تمام ما می‌دانیم که اصول اولیه انتخاب آجیل مناسب برای عید چیست، اما توجه به این ۱۴ نکته ساده و کاربردی، می‌تواند انتخاب سالم‌تری پیش روی شما بگذارد.

نکته های مهم در خرید آجیل شب عید

1 - سعی کنید مغزها و دانه‌های خام را خریداری کنید. این محصولات، هم کالری کمتری نسبت به انواع شور و بوداده دارند و هم تشخیص سلامت آنها ساده‌تر است.

2 - مغزها و دانه‌های رنگ‌شده (زرد و قرمز)، بدترین گزینه برای آجیل عید هستند زیرا هیچ اطمینانی از سلامت و ایمنی رنگ به کار رفته در آنها وجود ندارد.

3 - قبل از خرید آجیل، دستی روی مغزها و دانه‌ها بکشید. اگر دست‌تان بیش از اندازه چرب شد، یعنی محتویات آجیل شما کهنه است و چربی موجود در مغزها و دانه‌ها، اکسید شده‌اند.

4 - مغزها و دانه‌های خام باید بویی شبیه بوی روغن‌های گیاهی بدهند و نباید بوی تند چربی یا نا داشته باشند.

5 - کمی تنوع به ظرف آجیل‌تان بدهید و گردو، بادام کاغذی و بادام زمینی با پوست را هم به آن اضافه کنید. بادام‌های کاغذی و زمینی خام باپوست، علاوه بر ارزش تغذیه‌ای بالایی که دارند، می‌توانند گزینه‌های هیجان‌انگیزی برای مهمان‌ها باشند.

6 - پسته‌های خراب، لکه‌دار، چروکیده و کرم‌خورده، اصلا انتخاب سالمی برای آجیل عید نیستند. این محصولات، حاوی سم سرطان‌زای آفلاتوکسین هستند.

7 - اگر علاقه به مصرف مغزهای بوداده دارید، ابتدا انواع خام و سالم آنها را تهیه کنید و سپس کمی نمک و گلپر به این محصولات بیفزایید. در نهایت، آنها را داخل تابه‌ای بزرگ یا درون فر، حدود ۵ دقیقه تفت بدهید. فقط حواستان باشد که مدام مغزها و دانه‌ها را در طول تفت دادن، هم بزنید تا طعم دلچسب و یکدستی بگیرند.

8 - هر عدد از مغزها (گردو، بادام، پسته، فندق، بادام هندی و بادام زمینی) بین ۷ تا ۱۰ کیلوکالری انرژی دارند و برای سوزاندن این مقدار کالری باید حدود ۳ تا ۳ و نیم دقیقه پیاد‌ه‌روی با سرعت متوسط انجام داد.

9 - هر ۱۰۰ گرم از دانه‌ها (تخمه ژاپنی، کدو، هندوانه و آفتابگردان) بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ کیلوکالری انرژی دارند و برای سوزاندن این مقدار انرژی باید حدود ۳ و نیم ساعت پیاده‌روی با سرعت متوسط انجام داد.

10 - مغزهایی که تناسب طعم ندارند را بایکدیگر مخلوط نکنید. مثلا کشمش یا برگه‌های میوه را داخل آجیل شور نریزید.

11 - برای تنوع، یک ظرف آجیل متفاوت و سنتی‌تر روی میز پذیرایی خود داشته باشید. این آجیل سنتی می‌تواند گزینه هیجان انگیزی برای قدیمی‌ترها یا طرفداران رژیم‌های غذایی کم‌نمک و کم‌کالری باشد. برای تهیه این آجیل متفاوت می‌توانید ترکیبی از مویز، انجیر خشک، توت خشک، کشمش، نخودچی، گردو و دانه سویا را داشته باشید.

12 - برای حفظ طعم آجیل و پیشگیری از آلودگی آن در محیط، آجیل‌های پذیرایی را در ظرف‌های دربسته نگه دارید یا پس از هر مهمانی، روی آنها را با سلفون بپوشانید.

13 - اگر آجیل شما پس از عید زیاد آمد، می‌توانید باقیمانده آن را در پارچه‌ای نخی بریزید و بعد از قرار دادن پارچه در یک نایلون تمیز، آن را حداقل ۶ تا ۸ ماه داخل جامیوه‌ای یخچال نگه دارید.

14 - انواع مغزها و دانه‌ها سرشار از چربی‌های غیراشباع، سدیم، پتاسیم، پروتئین، آهن، کلسیم، ویتامین B۶، ویتامین E و منیزیم هستند.


گردآوری : گروه سبک زندگیسیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatism.com