زعفران، نکته های مهم در مصرف و نگهداری زعفران
زعفران یکی گیاهان پرکاربرد در آشپزی است. در مورد نگهداری و طریقه مصرف زعفران نکته های مهم و ساده ای وجود دارد که در این مقاله این نکات را به شما معرفی می کنیم

دانستی هایی درباره زعفران

زعفران گیاهی است که خواص دارویی و رنگ غذایی دارد. طریقه نگهداری و مصرف این گیاه بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب نکات کلیدی و موارد مهم طریقه مصرف این گیاه پرطرفدار را برای شما گردآوری نموده ایم.

گیاه زعفران

گیاه زعفران

زعفران ، گیاهی است چند ساله كه دارای پیاز می باشد این پیاز دارای غلاف قهوه ای رنگی است. این گیاه در جنوب غربی آسیا، جنوب اسپانیا و جنوب اروپا روییده می شود. دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و 3 رشته كلاله قرمز رنگ می باشد. قسمت مورد استفاده گیاه زعفران کلاله نارنجی رنگ گل آن می باشد. كلاله زعفران حاوی چربی، املاح معدنی و موسیلاژ است. تکثیر زعفران منحصرا توسط غده زیر زمینی بنه ( کورم ) متداول است.

عطر و بوی زعفران به علت وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و یك تركیب اكسیژن دار و همراه با سینئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هیتروزید تلخ پیكروكروسین است. رنگین بودن زعفران مربوط به وجود ماده ای به نام كروسین می باشد. زعفران ماده غذایی با ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران بدست می آید در واقع از هر 100 تا 200 هزار گیاه زعفران، حدود 5 كیلوگرم گل زعفران بدست می آید كه وزن 5 کیلوگرم زعفران تازه بعد از خشك شدن به یك كیلوگرم می رسد.

نگهداری از زعفران

زعفران را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد زعفران را در ظروف شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن کاهش می یابد.

از زعفران می‌توان به شکل‌های مختلف استفاده کرد

زعفران دم کرده یا چای زعفران

 ۲ گرم زعفران را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت روی آتش بسیار ملایم بگذارید تا دم بکشد.

گرد زعفران

زعفران را در فر با حرارت ۲۵ درجه سانتی‌گراد خشک کرده و سپس آسیاب کنید و از الک خیلی ریز در کنید تا گرد نرمی به‌دست آید.

نکات مهم درباره زعفران

- هیچ گاه زعفران را با شکر، پودر قند و یا قند نسابید، زیرا موقع دم کردن، ابتدا رنگ خوبی به شما می دهد، ولی بعد از مدتی زعفران شما یک زعفران کاملا بیرنگ خواهد بود.

- همه به طور معمول زعفران را با آب جوش حل کرده و می گذارند که دم بکشد، ولی یک روش دیگر رو هم امتحان کنید. زعفران را در لیوانی ریخته و تکه کوچکی یخ روی آن بیندازید و اجازه دهید تا یخ در دمای محیط ذوب شود. رنگی که از این نوع دم کردن به دست می آورید، رضایت بخش است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاشت پیاز زعفران در گلدانهای بزرگ سفالی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زعفران اصل را با این روشها تشخیص دهید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پوستی زیبا با زعفران

 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : sarashpazpapion.com