مایکروویو و رازهایی در مورد استفاده از آن نمی دانستید!!
 مایکروویو یکی از لوازم پخت و پز است که این روزها بین خانم ها، مخصوصا خانم ها کارمند طرفدار بسیاری دارد. اما در استفاده از مایکروویو چند نکته است که باید آنها را بدانید. با ما همراه شوید تا این نکته ها را به شما بگوییم

 چند نکته مهم در استفاده از مایکروویو

 تمام ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیستند. به‌عنوان مثال، بعضی ظروف پلاستیکی در دماهای بالا تجزیه و ذوب می‌شوند. تنها ظروفی که روی آنها علامت مایکروویو درج شده، برای این منظور مناسبند.
از آن روزها که بوی قرمه‌ سبزی و آبگوشت تمام محل را پر می‌کرد، سال‌ها می‌گذرد. وارد آشپزخانه که می‌شدی، صدای دلنشین قل‌قل غذای داخل قابلمه و بویی که تمام خانه را پر کرده بود و حضور پررنگ مادر در آشپزخانه، خستگی را هر چقدر هم که بود، از تن به در می‌کرد اما امروزه، مایکروویوها جای اجاق گازها را گرفته‌اند و در چشم بر هم زدنی غذای آماده‌ای را در برابرتان حاضر می‌کنند. اما دیگر خبری از آن رنگ و لعاب و بوی آنچنانی نیست. انگار همه چیز مصنوعی شده است اما به دلیل مشـــغله‌های امـروزی، جــزء جدایی‌ناپذیر برخی زندگی‌ها شده است. از آنجا که بسیاری از دارندگان مایکروویو در منزل، از بسیاری از قابلیت‌های این دستگاه بی‌خبر هستند، بهتر است موقع استفاده از آن به بعضی نکات توجه کنید.

بیشتر بدانید : 14 مورد استفاده از مایکروویو که تا به حال نمی دانستید

درجه‌بندی‌های میزان حرارت

سیستم کنترل درجه حرارت در مایکروویوها در ابتدا به صورت درجه و امروزه به صورت صفحه‌های لمسی است که هر درجه‌ای، شدت حرارت آن را نشان می‌دهد. اگر زمانی برای تعیین درجه حرارت تعیین نکنید، دستگاه به‌طور خودکار روی حداکثر دما تنظیم می‌شود. در تنظیمات مایکروویو بیش از 10 درجه‌بندی مختلف برای کاربردهایی چون یخ‌زدایی، گرم‌کردن و جوش‌آوردن تعبیه شده است.

100 % درجه، بالا : این درجه برای جوش‌ آوردن آب، برشته کردن گوشت، طبخ مرغ، ماهی و سبزیجات و پخت برش‌های گوشت کاربرد دارد.

80 ـ 70 % درجه، بالای متوسط : گرم کردن تمام غذاها، کباب کردن گوشت و مرغ و پخت غذاهای حاوی پنیر و تخم‌ مرغ در این دما انجام می‌شوند.

60 ـ 50 % درجه متوسط : این درجه حرارت متوسط برای طبخ انواع پودینگ و کیک، سس و فرنی، سوپ و برنج کته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

40 ـ 30 % درجه ،پایین متوسط : این درجه حرارت برای یخ‌زدایی و ذوب کره و شکلات به کار می‌رود.

20 % درجه، پایین : از این درجه حرارت مایکروویو می‌توانید برای نرم شدن کره و پنیر و بستنی استفاده کنید.

10 % : این دما فقط برای گرم نگه داشتن غذا به کار می‌رود.

نکاتی که در هنگام استفاده از مایکروویو باید رعایت کرد

به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از مایکروویو، قبل از یخ‌زدایی، حتما موادغذایی را از بسته‌بندی آن خارج کنید. از آنجا که سینی‌های فومی و بسته‌بندی‌های پلاستیکی در دمای بالا ثبات حرارتی ندارند، از آنها استفاده نکنید.
بلافاصله بعد از یخ‌زدایی گوشت و مرغ، آن را طبخ کنید. حین آب شدن یخ این مواد گوشتی، احتمال تشکیل باکتری در آنها وجود دارد.
دفترچه دستگاه به دستورالعمل استفاده از زمان‌های مختلف برای گرم کردن و طبخ غذاهای مختلف اشاره کرده است.
اگر مطمئن نیستید که دستگاه را روی چه زمانی تنظیم کنید، مطلع باشید که هر چه قدرت دستگاه بیشتر باشد، غذا سریع‌تر می‌پزد و آماده می‌شود؛ به‌عنوان مثال، یک مایکروویو 1000 واتی بسیار سریع‌تر از مایکروویو 850‌واتی طبخ غذا را انجام می‌دهد. بنابراین، غذایی که در دستگاه 850 واتی به 5 دقیقه طبخ نیاز دارد، در دستگاه 1000 واتی تنها در 4 دقیقه می‌پزد.

بیشتر بدانید : نکته هایی درباره مایکروفر و نحوه صحیح استفاده از آن!


ظروف مناسب مایکروویو

تمام ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیستند. به‌عنوان مثال، بعضی ظروف پلاستیکی در دماهای بالا تجزیه و ذوب می‌شوند. تنها ظروفی که روی آنها علامت مایکروویو درج شده، برای این منظور مناسبند. استفاده از ظروف فویلی و آلومینیومی نیز ممکن است باعث ایجاد جرقه در داخل دستگاه شود. اما بعضی ظروف آلومینیومی و فویلی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اگر روی ظرف محتوی غذا را می‌پوشانید، سعی کنید درپوش از غذا فاصله داشته باشد تا مواد پلاستیکی داخل آن ذوب نشود.


بیشتر بدانید : تمیز کردن مایکروفر با دو شوینده طبیعی!!

بیشتر بدانید : مایکروفر بخریم یا فر گازی یا فر برقی؟ کدام بهتر است؟

بیشتر بدانید : طرز تهیه حلوا با مایکروویو

بیشتر بدانید : هشدار جدی، این غذاها را در مایکروویو هرگز گرم نکنید!!

بیشتر بدانید : چطور داخل مايكروفر را تميز كنيم؟


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : چهاردیواری جام جم