زعفران تقلبی را چگونه تشخیص بدهیم؟
 تشخیص اصل بودن زعفران یکی از مشکلات همیشگی است و امروزه تقلب های بسیاری در درست کردن زعفران وجود دارد

اصل بودن زعفران یکی از دغدغه‌های همیشگی خانم‌ها به شمار می‌آید. چرا که آغشته‌ کردن این گیاه به چربی، عسل و... حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است.
زیرا از این طریق بر وزن طلای سرخ افزوده می‌شود. البته برخی رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران محترمانه‌ترین شیوه در تقلب زعفران است که برای مصرف‌ کنندگان به راحتی قابل تشخیص نیست. اما آن‌ چه در ادامه می‌خوانید اطلاعاتی درباره خرید زعفران و تشخیص اصل از تقلبی بودن آن است.

تقلب در زعفران منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست، بلکه زعفران تقلبی حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم می‌شود، که این موضوع ریشه در ارزش بالای این گیاه دارد به گونه‌ای که هر گرم آن بیش از ۵۰۰۰ تومان در بازار فروخته می‌شود. برای همین است که عده‌ای سودجو بر آنند که زعفران تقلبی را به مشتری ارایه دهند.

بیشتر بدانید : پوستی زیبا با زعفران

روش تشخیص زعفران اصلی از تقلبی

یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند، به طوری که بر وزن آن اضافه شود. معمولا در این روش متقلبان حرفه‌ای هستند و به صورت تخصصی تقلب می‌کنند. برای همین است که نمی‌توان از خالصی یا ناخالص بودن آن اطمینان حاصل کرد. چراکه آنها ماه‌ها تلاش می‌کنند با آغشته کردن این گیاه به مواد دیگر بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.
اما چگونه؛ متقلبان طلای سرخ که از مهارت خاصی برخوردارند معمولا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند و هنگامی که خشک می‌شوند وزن زعفران افزایش می‌یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.

روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی!

شاید خالصی زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل تشخیص باشد، اما برای مصرف‌کنندگان نه! با این حال، اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیرطبیعی آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کنید اگر ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش بست و کاغذ و انگشتان دست چرب شد در این صورت مشخص می‌شود که زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.

safron.jpg

رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران

راه دیگر تقلب در زعفران استفاده از رنگ مصنوعی است؛ البته نباید از نظر دور داشت که اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ‌دهی آن نشان دهنده این تقلب خواهد بود. همچنین نباید از یاد برد که این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل رنگ‌هایی که از عربستان به عنوان زعفران و غالبا به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

تقلبی که متقلبان روی آن قسم می‌خورند!

استفاده از رنگ طبیعی یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران است، چرا که استفاده از رنگ طبیعی این گیاه، برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است، متاسفانه این روش بسیار رایج شده است. متقلبان و عرضه‌کنندگان می‌توانند روی خالص بودن زعفران خود نیز قسم بخورند چرا که از هیچ چیز به غیر از زعفران در آن استفاده نکرده‌اند اما روش شناسایی در این نوع تقلب برای مصرف‌کنندگان بسیار سخت است.

ظاهر زعفران باید چگونه باشد؟

شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است چرا که ظاهری شبیه به میخک دارد؛ به گونه‌ای که پایین گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد نه روشن و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.


بیشتر بدانید : راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران!!

بیشتر بدانید : زعفران، نکته های مهم در مصرف و نگهداری زعفران

بیشتر بدانید : کاشت پیاز زعفران در گلدانهای بزرگ سفالی


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه شهروند