9 گل آپارتمانی کم نور که به خانه تان انرژی می دهند!
 اگر در آپارتمانی کوچک با پنجره‌های محدود زندگی می‌کنید، گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور می‌تواند نمای تازه‌ای به منزل‌ شما ببخشد. در ادامه مطلب با گیاهانی آشنا می‌شوید که به علت وفق یافتن با شرایط آپارتمان‌، انتخاب‌ مناسبی برای نگهداری در شرایط کم‌نور به‌شمار می‌آیند

معرفی ۹ گل‌‌ آپارتمانی کم‌نور

نگهداری از گیاهان در فضای کوچک کار سختی به نظر می‌رسد، اما کافی است گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور را بشناسید تا بتوانید از آنها در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید و انرژی طبیعت را به محیط زندگی خود بیاورید. گل‌هایی مانند پوتوس و زاموفیلیا نسبت به سایر گیاهان نیاز کمتری به نور دارند و خود را با شرایط آپارتمان وفق می‌دهند. از گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور می‌توان در دفتر کار، لابی، هتل، پاساژ و فرودگاه‌ها نیز استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که همه گیاهان برای ادامه رشد و بقا نیاز به نور دارند، اما ۹ گیاه زیبا هستند که به ترتیب سهولت در نگهداری و نیاز کمتر به نور در فهرست زیر معرفی شده‌اند:

بیشتر بدانید : 4 گیاه مقاوم که می توانید در آپارتمان نگهداری کنید

پوتوس
Devil's-ivy.jpg

طریقه استفاه : آویز یا رومیزی
 پوتوس بهترین انتخاب از میان گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور است. طول ساقه این گیاه در شرایط آپارتمان به ۷ متر نیز می‌رسد. پوتوس در طیف‌های رنگی مختلف از ابلق و سبز روشن تا تیره وجود دارد که مناسب‌ترین رنگ آن برای رشد در فضا‌های کم‌نور، نوع سبز تیره آن است.
اگر از سایر واریته‌های گل پوتوس با طیف‌های رنگی دیگر برای دکوراسیون آپارتمان خود استفاده کنید، برگ‌های آن به مرور زمان هنگام وفق یافتن با نور کم، تغییر رنگ می‌دهد و تبدیل به سبز تیره می‌شود.

فیلودندرون اسکاندنس
Philodendron-hederaceum.jpg

طریقه استفاده : آویز یا رومیزی
دومین پیشنهاد ما برای انتخاب گل‌های آپارتمانی کم‌نور، گیاه فیلودندرون اسکاندنس است که برگ‌هایی به شکل قلب دارد. اندازه شاخه‌های این گیاه به حدود دو متر می‌رسد. فیلودندرون برگ قلبی، نسبت به پوتوس ریشه‌های نازک‌تر و برگ‌های پهن‌تری دارد و کمتر مقاوم است. این گیاه نیز مانند پوتوس در انواع مختلف موجود است که درنهایت در نور کم، به رنگ سبز تیره درمی‌آید.

بامبو
Bamboo.jpg

طریقه استفاده : رومیزی
بامبو از معروف‌ترین انتخاب‌ها برای آپارتمان‌های کم‌نور است. این گیاه که به گیاه شانس نیز معروف است، علاوه بر خاک، می‌تواند مدت زیادی در آب رشد کند. بامبو در ترکیب و شکل‌های مختلفی یافت می‌شود. تصویر بالا دو ترکیب بامبو را نشان می‌دهد.

آگلونما
Chinese-evergreens.jpg

طریقه استفاده : رومیزی یا روی زمین
این گیاه به علت مقاومت بالا، انتخاب مناسبی برای استفاده در دفاتر تجاری است. آگلونما در طرح‌ها و واریته‌های مختلف موجود است. برگ‌های بعضی از واریته‌های این گیاه لکه‌های صورتی و قرمز دارد. این گل‌ آپارتمانی می‌تواند تمام فضایی را که برای آن در نظر گرفته شده، پر کند، بنابراین آگلونما روی زمین نیاز به فضایی در حدود یک متر مربع دارد. گونه‌های همیشه سبز یا نقره‌ای آگلونما ماندگاری بیشتری در نور کم دارد، این درحالی است که گونه‌های رنگی آن در نور بهتر رشدمی‌کند.

زاموفیلیا
zamiifolia.jpg

طریقه استفاده : رومیزی یا روی زمین
این گیاه معمولا تا ارتفاع یک و نیم متر رشد می‌کند. برگ‌های سبز براق، زاموفیلیا را تبدیل به انتخابی مناسب برای قرار گرفتن در دسته گل‌‌های آپارتمانی می‌کند که در نور کم رشد می‌کنند. شاخه‌های زاموفیلیا با رشد بیشتر به سمت خارج تاب برداشته و زیبایی گیاه را دو چندان می‌کنند. البته این گیاه روند رشد بسیار کندی دارد.

برگ عبایی
Aspidistra-elatior.jpg

طریقه استفاده: روی زمین
برگ‌های سبز تیره، گیاه برگ عبایی را جزو گزینه‌های گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور قرار می‌دهد. برگ‌های این گیاه تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند. برگ عبایی با این‌که از گیاهان تزیینی محسوب نمی‌شود، به علت مقاومت بالا در برابر نور کم، یکی از انتخاب‌های مهم برای قرار گرفتن در کنج خانه‌ها، زیر پله‌ها و همچنین در راهرو‌هاست.

سانسِوِریا
Sansevieria.jpg

طریقه استفاده : رومیزی یا روی زمین
سانسوریا در دسته گل‌‌های آپارتمانی کم‌نور و خاص قرار می‌گیرد و نیاز به تیمار کمتری دارد. این گیاه به همراه گیاه زاموفیلیا و برگ عبایی، علاوه بر نیاز کمتر به نور، آب کمتری نیز نیاز دارند، بنابراین اگر در آپارتمان خود از این گل‌ها نگهداری می‌کنید، نگران آبیاری آنها نباشید. سانسوریا گونه، رنگ، شکل و اندازه‌های مختلفی دارد که بسته به سلیقه خود می‌توانید از آنها در دکوراسیون منزل‌تان استفاده کنید.

دراسنا
Dracaena.jpg

طریقه استفاده : روی زمین
دراسنا محبوب‌ترین انتخاب برای آپارتمان‌های کم‌نور است که در دفتر کار، پاساژ‌ها و راهرو‌ها نیز از آن استفاده می‌شود. گونه کامپکت از گیاه دراسنا شاخ و برگ‌های سبز براق دارد و معمولا به‌صورت ساقه‌ای فروخته می‌شود، بنابراین برای کاشتن آن در گلدان می‌توانید از ۳ تا ۵ شاخه با ارتفاع مختلف استفاده کنید تا نمایی زیبا از ترکیب دراسنا خلق کنید. گونه‌های دیگر دراسنا نیز با توجه به رنگ برگ‌ها، نیاز نوری متفاوتی دارند که با توجه به نورگیر بودن منزل خود، می‌توانید از آنها در چیدمان منزل‌تان استفاده کنید.

نخل بهشتی
Howea-forsteriana.jpg

طریقه استفاده: روی زمین
برای رشد بهتر نخل بهشتی با برگ‌های پهن و گسترده، باید فضایی بازتر از سایر گل‌‌های آپارتمانی در نظر گرفت. این گیاه هر ‌سال حداکثر یک برگ جدید اضافه می‌کند، بنابراین می‌توان گفت روند رشد کُندی دارد. همچنین نخل بهشتی در مقایسه با سایر نخل‌ها مانند اریکا و بامبو قیمت بالاتر و ماندگاری بیشتری دارد.

منظور از نور کم، نوری است که یک فرد بتواند نوشته‌ای را به راحتی بخواند. گیاهان در این نور می‌توانند رشد کنند و ظاهری شاداب داشته باشند. البته باید توجه داشت که هیچ‌کدام از گیاهان معرفی‌شده نمی‌توانند نور مستقیم را تحمل کنند، بنابراین لازم است که قانون پنجره‌ها را برای نوردهی گل‌های خود بدانید. در صورتی که پنجره‌های منزل شما به سمت شمال است، گل‌ها را کنار پنجره قرار دهید. برای نورگیری از سمت شرق، حداقل فاصله گیاهان از پنجره باید یک و نیم متر باشد. در پنجره‌های نورگیر جنوبی یا غربی، فاصله سه‌متری گل‌ها با پنجره باید رعایت شود.



بیشتر بدانید : 15 گیاه آپارتمانی برای داشتن خوابی آرام و لذت بخش

بیشتر بدانید : گل های آپارتمانی را با این ترفندها تازه نگه دارید

بیشتر بدانید : گل های آپارتمانی را با این ایده ها زیبا و متفاوت بچینید!!

بیشتر بدانید : بهترین گل ها برای باغچه های آپارتمانی!!

بیشتر بدانید : 10 گل برتر آپارتمانى از منظر دكوراتور ها؟


 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه شهروند