نگهداری از چرم، 6 نکته ساده و کاربردی که باید بدانید
آشنایی با روش‌هایی برای نو نگه‌ داشتن و بالا بردن دوام آن‌ چه که از چرم در خانه دارید

شیوه نگهداری از محصولات چرم

کالاهای چرمی به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد و مهارتی که برای دوخت‌ شان صرف می‌شود، نسبت به اجناس دیگر گران‌ تر هستند. اگرچه چرم‌ ها طول عمر بالایی دارند اما آگاهی از روش‌های نگهداری از آن، برای حفظ سرمایه‌ای که خرج یکی از با ارزش‌ترین کالاهای داخل کمدتان کرده‌اید و بالاتر بردن طول عمر آن ضروری است. در این مطلب به برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.
 

بیشتر بدانید : کیف،کفش و پالتو چرم را چگونه نگهداری کنیم؟

گردگیری محصولات چرم با اسفنجی نرم

دست‌کم ماهی یک بار بعد از گردگیری و تمیز کردن سطح چرم با اسفنجی نرم، آن را با واکس مخصوص چرم، چرب کنید. گوشه و کناره‌های  محصولات چرمی را که دسترسی سختی دارند با یک گوش پاک‌کن تمیز کنید. یک طرف گوش پاک‌کن را مرطوب کنید و طرف دیگر را خشک بگذارید، با قسمت مرطوب این نواحی را از گرد و غبار و لکه پاک کنید و با طرف دیگر، رطوبت را خشک کنید.

استفاده نکردن از محصولات چرم بعد از واکس زدن

بهتر است محصول چرمی تازه واکس‌خورده یا چرب شده   یک شب تا صبح کنار گذاشته و بعد استفاده شود چون چرم تازه چرب‌شده، گرد و خاک را زودتر به خود جذب می کند و کدر می‌شود.

دور نگه داشتن محصولات چرم از محیط‌ های مرطوب

چرم را از محل پررطوبت دور نگه دارید تا کپک نزند. همچنین از زدن عطر و اسپری به‌صورت مستقیم روی چرم خودداری کنید چون خوش‌بو کننده‌ها حاوی موادی هستند که باعث آسیب رویه چرم می‌شود.
 

نگهداری از چرم، 6 نکته ساده و کاربردی که باید بدانید
نگهداری از چرم، 6 نکته ساده و کاربردی که باید بدانید

نگهداری محصولات چرم در کاور پارچه‌ای

برای محافظت از کالای چرمی به‌جای روکش پلاستیکی از کاور پارچه‌ای و الیاف طبیعی استفاده کنید. برای لباس‌ها یا کیف و کفش چرمی‌تان فضای مناسبی را در نظر بگیرید و آن‌ها را روی رگال بین انبوهی از لباس‌ها یا به صورت تلنبار شده روی کیف و کفش‌های دیگر و تحت فشار قرار ندهید.
 

دور نگه داشتن محصولات چرم از تابش مستقیم آفتاب

کیف و کفش چرمی را با کاغذ باطله پر کنید تا منجر به مچاله شدن، ترک‌خوردگی، شکستگی و تغییر شکل محصول نشود.  لباس‌ها را هم خوابیده و بدون تاخوردگی داخل کمد و به دور از تابش مستقیم خورشید، گرما و گرد و خاک بگذارید.

غوطه‌ ور نکردن محصولات چرم در آب

چرم را  هرگز در آب غوطه‌ور نکنید. توصیه می‌شود لکه‌گیری چرم با دستمال خشک انجام شود در غیراین صورت با کف صابون و یک اسفنج، به آرامی روی سطح چرم بکشید و لکه را پاک کنید سپس با دستمال خشک، رطوبتش را بگیرید.


بیشتر بدانید : چرم اصل را از چرم تقلبی چگونه تشخیص دهیم؟

بیشتر بدانید : تمیز کردن کفش جیر و چرم در زمستان

بیشتر بدانید : 7 پیشنهاد مجله Elle برای ست کردن کت چرم زمستانی


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khorasannews.com