ترفندهای رسوب‌ زدایی اتو، سردوش و کتری
 اتو، کتری و سردوش حمام از لوازم پرکاربرد در خانه هستند که اگر به موقع رسوب زدایی نشوند کارایی خود را از دست می دهند.در این مقاله روش هایی برای رسوب زدایی این وسایل به شما معرفی می کنیم

  بعضی وسایل پر کاربرد در خانه مثل کتری‌ و سماور، اتو و ... اگر به موقع رسوب‌ زدایی نشوند، کارایی‌ شان به شدت کاهش خواهد یافت و حتی ممکن است از کار بیفتند. در این مقاله راهکارهای رسوب زدایی چند وسیله پرکاربرد خواهیم گفت.
 

بیشتر بدانید : سردوشی حمام را چگونه جرم گیری و رسوب زدایی کنیم؟

رسوب‌ زدایی اتو 
رسوب‌ زدایی اتو

اتو بخار در تماس مستقیم با لباس سفید، مشکی و رنگی قرار دارد و ممکن است به مرور زمان دچار رسوب شود. این رسوب که از طریق منافذ روی اتو با لباس‌ها در تماس هستند، آن‌ها را زرد، سیاه و کثیف می‌کنند. رسوب اتو نه تنها به لباس‌ها، بلکه به دستگاه هم آسیب وارد می‌کند و ممکن است دستگاه اتو را پس از مدتی خراب کند. در ادامه راهکار رسوب‌زدایی از اتو بخار را برای شما آورده‌ایم.

  1. نصف لیوان سرکه سفید را با نصف لیوان آب مخلوط کنید. سرکه باعث ضد عفونی کردن، جرم گیری، از بین رفتن آهک و بوگیری اتو خواهد شد. این ترکیب بهترین تمیز کننده برای قسمت‌های غیر قابل دسترسی اتوست.

  2. اتو را با ترکیب سرکه و آب پر کنید و بگذارید داغ شود. آن را روی داغ ترین حالت ممکن بگذارید.

  3. وقتی‌که اتو کامل داغ شد، شروع به فشار دادن کلید انتشار بخار کنید. اتو را روی یک حوله یا پارچه قرار دهید، سپس هر ۲۰ ثانیه بخار آن را بزنید. این‌کار را به مدت ۲ دقیقه انجام دهید.

  4. اتو را کاملا از محلول خالی و با آب پر کنید. سپس آن را روشن کنید و کلید بخار را چند مرتبه بزنید تا کاملا از سرکه خالی شود.

رسوب زدایی سر دوش حمام
رسوب زدایی سر دوش حمام

اگر سر دوش حمام شما آب را در تمام جهات به بیرون می‌فرستد، یا اگر جریان آب دوش حمام بسیار کم شده است، بدانید که حفره‌ها و سوراخ‌های سر دوش حمام با مواد معدنی موجود در آب مسدود شده است.  اما چگونه سردوش حمام را تمیز کنیم؟

  1. با استفاده از اسکاچ یا برس، جرم و لکه‌ها را تا حد ممکن از روی سوراخ‌های سردوش پاک کنید.

  2. سرکه سفید و آب را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید. (حدود یک پیمانه کافی است) این محلول را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید.

  3. کیسه پلاستیکی را اطراف سردوش حمام به گونه‌ای قرار دهید که سوراخ‌های آن درون مایع قرار گیرد و کیسه را محکم گره بزنید. یک ساعت زمان بدهید تا محلول روی سر دوش اثر کند.

  4. کیسه پلاستیکی را بردارید و لکه‌هایی را که از حالت خشک در آمده‌اند ، پاک کنید. آب را در دمای بالا و داغ بگذارید و دوش را باز کنید تا محلول و البته مواد معدنی از درون سوراخ‌ها خارج شوند.

رسوب‌ زدایی کتری
رسوب‌ زدایی کتری

سماور و کتری جزو وسایل پر کاربرد در آشپزخانه‌ها هستند و پس از مدت زمان طولانی ممکن است به دلیل وجود گچ در آب، دچار رسوب و گچ گرفتگی شوند. این رسوب‌ اگر از بین نروند ،سبب بد رنگ شدن چای و طعم نامطلوب آن می‌شوند. دو راهکار برای از بین بردن رسوب کتری وجود دارد:

  1. برای جرم‌های نسبتا تازه و لایه‌های نازک آهکی، ابتدا کتری را داغ کنید و سپس مقداری آب یخ در آن بریزید. با این روش جرم‌ها به آرامی از جدار کتری کنده می‌شوند. توجه داشته باشید برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود چون موجب از بین رفتن لحیم داخل آن می‌شود.

  2. می‌توانید مقداری سرکه درون کتری بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آب آن را خالی کنید و بشویید و دوباره از آب پر کنید و بگذارید بجوشد. این کار برای از بین بردن بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری بسیار موثر است.



بیشتر بدانید : رسوب زدایی كتري و سماور

بیشتر بدانید : با چند مواد پاک کننده طبیعی آشنا شوید !

بیشتر بدانید : راهنمایی برای نظافت کردن نقاط مختلف منزل مخصوص خانم های پرمشغله

 

 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: digiwash.ir