با تاریخچه برند شوپارد آشنا شوید
شوپارد (Chopard) ( چوپارد ) ، یک کمپانی سازنده‎ ساعت، جواهرات و زیورآلات لوکس واقع در سوییس است که سال 1860 توسط لوییس اولیس شوپارد ( Louis-UlysseChopard ) تاسیس شد. نام این کمپانی نیز از تاسیس کننده‎ آن برگرفته شده است.

لوییس اولیس شوپارد

لوییس اولیس شوپارد (متولد 4 می 1836 – وفات 30 ژانویه 1915) یک ساعت ‎ساز سوییسی و موسس برند شوپارد ( چوپارد ) Chopard است. وی اولین کمپانی تولید کننده‎ی L.U.Cاش را سال 1860، در سن 24 سالگی در شهر سون ویلر واقع در سوئد برپا کرد.

 

لوییس اولیس شوپارد

 

فعالیت های شوپارد از سال  1860 تا سال 1980

1860 : لوییس اولیس شوپارد در سون‎ ویلر کشور سوئد، یک کارخانه تولید ساعت با دقت بالا تاسیس کرد که تخصصش ساخت ساعت‎های جیبی و زمان‎سنج بود.

1921 : به دلیل افزایش اهمیت شهر‎های معروف دیگر به جز سون‎ویلر، آندره پسر شوپارد، اولین شعبه‎ی شوپارد را در شهر of La Chaux-de-Fonds افتتاح کرد که حرکتی برای عقب نماندن از بازار ساعت در حال رشد آن زمان به شمار می‎رود. تا به امروز، شوپارد نه تنها یکی از نماینده‎های سرافزار در میان ساعت‎ساز‎هاست بلکه یکی از اعضای فعال در زنده نگه داشتن میراث کشورش نیز هست. نشان رسمی ژنو در بعضی از مجموعه‎های این برند استفاده شده است.

 

دفتر شوپارد



1937 : محل کمپانی شوپارد به ژنو ( با 150 کارمند ) تغییر مکان داد و خط تولید ساعت‎های با کیفیت راه اندازی شد.

1963: پاول آندره شوپارد، نوه‎ی موسس کمپانی، شوپارد را به کارل شوفل سوم که یک زرگر و ساعت‎ساز جوان بود، فروخت. به نظر می‎رسید که فرزندان شوپارد قصد دنبال کردن حرفه‎های دیگری را داشتند.
شوفل به عنوان رییس تازه‎ کمپانی به سرعت توانست در زمینه‎ی ساعت سازی تجربه‎های قابل توجه‎ای را به دست بیاورد. وی در راه مدرن شدن کمپانی کمک‎های بی‎شماری کرد و همچنین بخش تولید جواهرات را نیز به خط تولید ساعت شوپارد اضافه کرد.

1974 : کارخانه شوپارد از مرکز ژنو به Meyrin-Geneva نقل مکان کرد. این تغییر مکان فاز جدیدی را در خط تولید برند رقم زد، زیرا نقطه‎ی شروعی برای تولید ساعت و جواهرات زنانه بود.

1976 : معرفی مجموعه Happy Diamonds و ساخت اولین ساعت از این مجموعه. در ساعت‎های این مجموعه، الماس هایی متحرک کار شده بودند که بین دو کریستال یاقوت کبود آزادنه معلق بودند.

1980 : اولین ساعت‎های اسپرت با بند چرم در این سال توسط کمپانی شوپارد معرفی شدند. حوزه‎ی مجموعه ساعت‎های Happy Diamonds با اضافه کردن تکه‎های جواهر گسترده تر شدند. اولین بوتیک‎های شوپارد در هنگ کنگ، ژنو و وین بازگشایی شدند.

 

فعالیت های شوپارد از سال 1985 تا اکنون

1985 : کارل فریدریچ و کارولاین شوفل به عنوان نایبان رییس به گروه شوپارد اضافه شدند. کارولاین شوفل که از سنین کودکی به کشیدن مدل‎های جواهرات علاقه ی زیادی داشت، اولین اسکیس مهمش را طراحی کرد. این طرح یک دلقک با پاهای چسبیده و شکمی پر از الماس و سنگ‎های رنگی بود. این طرح به نشان و آیکن شوپارد تبدیل شد و کمپانی را به سمت راه اندازی اولین خط تولید جواهرات گران قیمت یعنی مجموعه ی Happy Diamonds سوق داد.

1988 : شروع همکاری بین شوپارد و میل میگلیا، رالی ماشین‎های کلاسیک در ایتالیا. شوپارد کلکسیون 1000 ساعت اسپرت میگلیا را بوجود می‎آورد. برای ارزش نهادن به این همکاری، شوپارد هنوز هم سنت ساخت هر ساله‎ مدل ویژه‎ی ساعت میل میگلیا را حفظ کرده است.

1993:  مجموعه‎ی The Chopard Happy Sport در این سال رونمایی شد.

1996 : شرکت به ریشه‎هایش بر می‎گردد و یک کمپانی ساخت ساعت را در فلوریر سوییس تاسیس می‎کند. این کمپانی مخصوص تولید ساعت‎هایی بود که از چرخ‎های ساعت L.U.C پشتیبانی می‎کرد. بعد از سال‎ها برنامه ریزی و توسعه، اولین چرخ ساعت (نیروی محرکه) شوپارد به عنوان calibre 1.96 در اواخر قرن بیستم تولید شد. این کالیبر از هر جهتی یک حرکت پیشگامانه برای شوپارد به شمار می‎آمد. والت اودتس، یک متن فنی جامع برای نیروی محرکه‎ی 1.96 نوشت و از آن به عنوان" احتمالا بهترین چرخ ساعت خودکاری که سوییس تا به حال ساخته" یاد کرد.

1998 : شوپارد به همکار رسمی فستیوال فیلم کن تبدیل می‎شود و کارولین شوفل Palme d'Or(نخل طلایی) را دوباره طراحی می‎کند. مدلی که از این تاریخ به بعد در کارگاه‏های شوپارد ساخته خواهد شد.

2000 : آغاز هزاره‎ی جدید با معرفی ساعت Chopard L.U.C Quattro رقم خورد. این ساعت از مشخصات فنی بسیار پیشرفته‎ی برخوردار بود؛ 4 پنل برای ساعت، اختراعی که باعث می‎شود انرژی ساعت برای 9 روز ذخیره شود.

 

chopard18.JPG



2001 : دنیای ساعت سازی با تولید ساعت Chopard L.U.C Tonneau تکانی خورد. این ساعت اولین نوع ساعت بود که شکلی مستطیلی با گوشه‎های برآمده داشت. همچنین این ساعت به صورت خودکار کوک می‎شد و دارای یک چرخاننده‎ی میکروی خارج از مرکز هم بود.در سال 2002، ایده‎ی جدید Golden Diamonds شوپارد، حوزه‎ی جواهرات را گسترده‎تر کرد.

2002 : شوپارد به صورت رسمی زمان نگه دار، یک مسابقه‎ی معتبر ماشین‎های کلاسیک می‎شود که در مونته کارلو برگزار می‎شد.راه اندازی کلکیسون ساعت التون جان از طرف موسسه‎ی Elton John AIDS.

2003 : ساعت Tourbillon، حوزه‎ی L.U.C. سازندگان کمپانی را گسترده‎تر از قبل کرد و در این سال بود که کلکسیون Happy Spirit برای اولین بار بوجود آمد.

2004 : شرکت از ساعت L.U.C. Regulateur و قطعات جواهرات Butterfly رونمایی کرد.

2005 : شوپارد، کلسیکون‎های Copacabana و Golden Diamonds را معرفی کرد و ازL.U.C. Lunar One نیز پرده برداشت. این برند با شروع کردن مسابقه‎ی قایق‎رانی Grand Prix Chopard Decision 35 وارد دنیای کشتیرانی نیز شد.

2006 : کمپانی سی امین سالگرد کلکسیون ساعت Happy Diamonds و همچنین دهمین سالگرد تاسیس کارخانه‎ی تولیدچرخ‎های ساعت در فلوریر را جشن گرفت.

2008 : گروه شوپارد، بعد از کسب مالکیت ساختمانی نزدیک به محل کمپانی خودشان، Fleurier Ebauches S.A را تاسیس کردند. هدف اصلی از ایجاد این کمپانی تولید محرک‎های مکانیکی ساعت و تجهیزات اصلی آن بود تا به صورت اختصاصی در ساعت ‎های شوپارد مورد استفاده قرار بگیرند. طی سال‎های 1920 تا 1932 همین ساختمان یک کمپانی محرک‎سازی ساعت بود.

2009 : گروه مشهور PuristS، به نایب رییس کمپانی شوپارد، یعنی کارل فریدریچ شوفل، جایزه‎ی PuristSPro Purity Prize 2009 را اهدا کرد.
PuristSPro، به طور رسمی جایزه‎ی شوفل را در ژنو به وی تقدیم کرد و به دلیل تلاش منحصر به فردی که در کمپانی شوپارد از خود نشان داده از وی تقدیر به عمل رساند. این جایزه، پنج حرکت اختصاصی این کمپانی در طی 10 سال را به رسمیت شناخته و در کنار آن "برتری در امر زیباشناسی و مسائل فنی" L.U.C Lunar One, را نیز مورد تحسین قرار داد.

2010 : جشن 150 امین سالگرد تاسیس شوپارد و رونمایی از کلکسیون‎های سالگرد Animal World، 150 تکه جواهرات با تم حیوانات به نام Haute Joaillerie و همچنین 4 مدل جدید L.U.C که توسط 4 مشخصات سازنده‎ جدید پشتیبانی شده است:L.U.C Engine One Tourbillon, L.U.C Tribute to Louis-UlysseChopard, L.U.C 1937 و L.U.C All in One.

 

 

زیورآلات شوپارد با تم پروانه

زیورآلات شوپارد با تم پروانه

 

 

گوشواره شوپارد به شکل موش

گشواره شوپارد به شکل موش

 

 

گردنبند شوپارد به شکل میمون

گردنبند شوپارد به شکل میمون

 

 

گوشواره شوپارد به شکل مار

گوشواره شوپارد به شکل مار

 

 

گوشواره شوپارد به شکل حلزون

گوشواره شوپارد به شکل حلزون

 

 

زیورآلات شوپارد با تم حیوانات

زیورآلات شوپارد با تم حیوانات

 

 

2011/2010 : فروش کلی این کمپانی با بیش از 100 فروشگاه در سرتاسر جهان، چیزی حدود 550 میلیون یورو تخمین زده شد که 250 میلیون آن را فروش ساعت‎ها تشکیل می‎دادند.

2014/2013 : تاسیس کمپانی جدید در گروه شوپارد : La Chronométrie FERDINAND BERTHOUD SA در فلوریر. گروه شوپارد در حال شکل دادن نقطه عطفی جدید در تولید ساعت است. همچنین کمپانی قصد دارد با تاسیس کمپانی جدید و بوجود آوردن برندی تازه در Val-de-Travers کشور سوئد، حضورش را در فلوریر گسترده‎تر کند.

 

محصولات کمپانی شوپارد :

تولیدات این کمپانی شامل موارد زیر می‎باشند:
• ساعت
• جواهرات
• زیورآلات

 

ساعت‎های شوپارد

از سال 2014، ساعت‎های این کمپانی در 6 گروه اصلی ارائه می‎شوند که این گروها خطوط تولید فرعی خود را دارند. در بخش بالاتر در مورد تایم لاین تولید این محصولات توضیحات مختصری داده شد:
• Classic Racing
• L.U.C
• Happy Diamonds
• Imperiale
• Classic
• La Strada

برخی از ساعت‎های خاص‎تر این کمپانی، با محرکه‎هایی ساخته‎ی سازندگان خود تجهیز شده‎اند که به نوعی نشان دهنده‎ی نگرش برند در مورد موقعیت‎شان در بازار است. از لحاظ فنی، کمپانی از استراتژی توسعه‎ها و اختراعات پیشرو پیروی می‎کند که همین موضوع هم در فرمهای ثبت اختراع کمپانی، خود را نشان می‎دهد.

 

ساعت شوپارد 1

 

 

ساعت شوپارد 2

 

 

ساعت شوپارد 3

 

زیورآلات شوپارد

برای کامل شدن تنوع محصولات، انواع زیورآلات نیز به خط تولید شوپارد اضافه شده‎اند. این زیورآلات به گروه‎های اصلی جواهرات و ساعت‎ها مرتبط هستند؛ مانند دکمه سر دست و خودکارهایی با بافت چرم که درست مانند ساعت‎هایی اند که در مدل Classic Racing وجود داشتند. در سال 2014، موارد زیر در بازار قابل دسترسی بودند:
• چرم
• لوازم تحریر
• ساعت های رومیزی
• عینک
• حریر
• هدایا
• عطر

عینک شوپارد 1

عینک شوپارد 1

 

 

زیورآلات شوپارد

زیورآلات شوپارد

 

 

عینک شوپارد 2

عینک شوپارد 2

 

 

انگشتر شوپارد 

انگشتر شوپارد

 

 

دستبند شوپارد

دستبند شوپارد

 

 

شریکان شوپارد

شوپارد عضو کنسول Responsible Jewellery است؛ یک سازمان بین الملی ناسودبر که برای تقویت اعتماد مشتریان به صنعت جواهرسازی تاسیس شده است. این سازمان هدفش را با پیشبرد روش‎های معتبر تجاری در زنجیره تامین، عملی می‎کند.
در سال 2010، شوپارد مشارکتی سه ساله را برای حمایت از WWF's Tiger Initiative آغاز کرد؛ یک پروژه حفاظتی که هدفش نجات دادن ببرها از خطر منقرض شدن بود.

 

مراسم‎ها و اسپانسرینگ شوپارد

جشنواره فیلم کن

مشارکت بین شوپارد و جشنواره‎ی فیلم کن از سال 1998 شروع شد، وقتی که کارولین شوفل و تیم طراحان اصلی شوپارد، جایزه این جشنواره یعنی نخل طلایی را دوباره طراحی کردند. جرقه‎ی این کار از ملاقات نایب رییس شوپارد یعنی کارولین شوفل و رییس جشنواره یعنی پیره ویوت زده شد. به درخواست ویوت، خانم شوفل به همراه تیم طراحان اصلی برند شوپارد، جایزه ی نخل طلایی را دوباره طراحی کردند. ازThe Palme d'Or (نخل طلایی) طراحی شده توسط تیم شوپارد روز 24 می 1998 رونمایی شد. شوپارد از آن زمان تا به حال شریک رسمی این مراسم به شمار می‎آید و هر سال مدل‎ها و مراسم‎های جدیدی را برای جشن گرفتن فیلم‎های حاضر در جشنواره ترتیب می‎بیند.

 

طراحی شوپارد برای زیورآلات جشنواره های کن

طراحی شوپارد برای زیورآلات جشنواره های کن

ریحانا و زیورآلات طراحی شده توسط شوپارد

ریحانا و زیورآلات طراحی شده توسط شوپارد 

 

جایزه شوپارد

مشارکت بین کمپانی شوپارد و جشنواره فیلم کن با معرفی جایزه‎ی جدید شوپارد برای ترویج خلاقیت در فیلم‎ها ادامه پیدا کرد. جایزه‎ی شوپارد با همکاری جشنواره‎ی کن و گروهی از داوران حرفه‎ای به "مکاشفه‎های" (Revelation) دو فیلم اهدا می‎شود. این جایزه طی برگزاری جشنواره با نام مکاشفه‎ی زن و مرد سال، به دو بازیگر جوان اهدا می‎شود.

 

میل میگلیا

در سال 1988، شوپارد به اسپانسر مسابقه‎ میل میگلیا تبدیل شد. این مسئله به علاقه‎ شخصی کارل و کارل فریدریچ شوفل به ماشین‎های کلکسیونی بر می‎گردد. به عنوان یک کمپانی خانوادگی، شوپارد همیشه به این شراکت بیش از یک تعهد منفعل علاقه نشان داده است. همچنین پدر و پسر هر دو سالانه در مسابقه‎ 1000 مایلی که مسیرش از بریسیا تا روم و برگشت است، شرکت می‎کنند.

 

Grand Prix de Monaco Historique

Grand Prix de Monaco Historique اتوموبیل‎های کورسی از سال 1926 تا 1978 را جمع می‎کند و به 7 گروه تقسیم می‎شوند. این گروه‎ها در مدار Formula 1 Grand Prix با یکدیگر به رقابت می‎پردازند. این مسابقه بار اول در سال 1997 برای بزرگداشت هفتصدمین سالگرد خاندان گریمالدی سازمان دهی شد و تصور بر این بود که این مراسم تنها یک بار برگذار خواهد شد. با این وجود، شور و شوق ایجاد شده از این گردهمایی ماشین‎های افسانه‎ای باعث شد تا Automobile Club de Monaco این مسابقه را هر دو سال یک بار برپا کند. سال 2002، شوپارد شریک رسمی و زمان نگه دار مراسم شد. همچنین، شوپارد یک مجموعه ساعت اسپرت یعنیGrand Prix de Monaco Historique را با الهام از این مسابقه تولید و راه اندازی کرد. این ساعت‎ها در آخر مسابقه به برندگان هر گروه اهدا می‎شود.

 

ماشین های کلاسیک و شوپارد

 

شریک رسمی زمان‎سنجی Porsche

به دلیل علاقه‎ی شوپارد به ماشین‏های کورسی اتوماتیک، این کمپانی در سال 2014 با کمپانی Porsche قرارداد همکاری بست. این موضوع با بازگشت خانواده‎ی Porsche Motorsport به FIA World Endurance Championship با مدل LMP1 Porsche 919 Hybrid همراه شد. طی مسابقه‎ی Le Mansدر سال 2014، شوپارد از زمان سنج Superfast Chrono که مرتبط با ماشین مسابقه‎ای با 919 قطعه بود، رونمایی کرد. در این زمان سنج از کالیبر Manufacture d'horlogerieاین کمپانی استفاده شده است.

 

خیریه

شوپارد سال‎هاست که دستی در کارهای خیرخواهانه دارد که حوزه‎های مختلفی را نیز پوشش می‎دهند. از پزشکی و بوم شناسی گرفته تا هنر و فرهنگ. کمپانی از موسسه José Carreras Leukaemia برای بیماران کم خونی، Elton John AIDS Foundation و The Prince’s Foundation حمایت می‏ کند که همه برای بهبود سلامتی مردم بنا شده‎اند. خانواده‎ی شوفل همچنین عضوی از خیریه‎ی The Prince of Wales's Charitable Foundationهم هستند و محصولات شوپارد را به نشان حمایتشان به این خیریه اهدا می‎کنند.

 

 

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اخصاصی سیمرغ