چطور و با چه شیوه‌ای از لباس‌های خود نگه داری کنیم و آنها را بشوییم که خراب نشوند و بافت آنها دیر از بین بروند ؟ما توصیه هایی برای شما داریم....
 
چطور و با چه شیوه‌ای از لباس‌های خود نگه داری کنیم و آنها را بشوییم که خراب نشوند و بافت آنها دیر از بین بروند ؟
 
آیا تا کنون به‌این موضوع برخورد کرده‌اید که بعد از دو‌یا سه بار شستن‌یک لباس ، بافت آن از بین می‌رود ، شل می‌شود و ‌یا ‌اینکه رنگ و روی روز اول خود را از دست می‌دهند ، اما‌این موضوع برای لباس‌هایی که در دومین و‌یا سومین دفعه‌ی شست و شوی به‌این حالت در می‌آیند برایتان باور نکردنی است و عجیب به نظر می‌رسد ،‌یکی از دلایل ‌این است که شما ، شاید نحوه‌ی درست شست وشویی‌این لباس را نمی دانستید ، البته به غیر از لباس‌هایی که خودشان واقعا جنس خوبی ندارند و بعد از دو بار شست و شوی از بین می‌روند .
 
در‌اینجا چندین توضیه اساسی برای تمامی لباس‌ها با جنس‌های مختلف جهت شست وشوی ، نحوه‌ی نگه داری و اتو آورده شده است ،  تا با مطالعه‌ی آنها بتوانید دوام بیشتری به لباس‌های خود ببخشید :
 
1. به نکاتی که بر روی اتیکت‌های لباسی که خریداری می‌کنید وجود دارند ، دقت بفرمایید ، اگر طرز صحیح خواندن‌این اتیکت‌ها را نمی دانید ، در همین بخش ما برایتان مقاله‌ای را با عنوان خواندن صحیح اتیکت‌های که بر روی لباس وجود دارند ، آورده‌ایم و می‌توانید به مقاله ذکر شده مراجعه فرمایید تا به راه صحیح شستن لباس‌هایتان پی برید .
 
2. به دمای که ماشین لباس شویی برای شستن لباس‌ها به شما می‌دهد دقت بفرمایید و در همان درجه قرار دهید ، درجه‌ی شستن لباس‌ها را خیلی بالا ندهید و هم چنین مدت زمانی طولانی را برای شستن لباس ندهید زیرا فقط بافت لباس‌هایتان سریع از بین می‌رود .
 
3. لباس‌های با رنگ‌های تیره و روشن را با هم در ماشین لباس شویی نیاندازید و‌یا ‌اینکه با هم در‌ یک تشت خیس نکنید .
 
4. لباس‌های را که می‌خواهید برای اولین بار بشویید را نیز از بقیه لباس‌ها جدا گذاشته و جداگانه آنها را بشویید .
 
5. حتما قبل از‌اینکه لباس‌ها را در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید ،جیب‌ها‌ی لباس‌ها را نگاه کنید و مطمئن شوید که جیب‌های همه لباس‌ها خالی هستند .
 
6. به حجمی که ماشین لباسشوییتان دارد دقت بفرمایید ، و بیشتر از مقداری که قدرت آن را دارد لباس به داخل ماشین نریزید .
زیرا ماشین لباسشوییتان سنگین شده و قادر نخواهد بود که همه‌ی لباس‌ها را با قدرت بشویید و همین طور باعث می‌شود که لباس‌هایتان چروک شود و مجبور شوید ، زمان زیادی را به اتو کردن لباس‌ها بپردازید .
 
7. لباس‌های که جنس‌های مختلفی نیز دارند را هم باید جدا کنید و جدا جدا در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید برای مثال : پلیور و‌یا تی شرت را باید جدا از هم شست تا بافت  لباس‌ها دیرتر از بین برود ، زیرا‌ یکی جنس تقریبا ظریف دارد اما پلیور دارای جنسی ضمخت تر می‌باشد پس مدت زمان شست و شوی آنها و هم چنین مدت زمان خشک شدن شان نیز متقاوت است .
 
8. برای‌اینکه مطمئن شوید که لباس‌تان رنگ می‌دهد‌یا نه ، ما به شما‌یک راه حل ارایه می‌دهیم : لباسی را که برای اولین بار می‌خواهید بشویید و‌یا‌اینکه نمی دانید‌ایا‌این لباس رنگ می‌دهد‌یا نه ؟ بهتر است ‌این لباس را بین دو پارچه‌ی سفید قرار دهید ، و بعد آنها را در آب بیاندازید و ببینید که‌ایا‌این لباس به پارچه‌های سفید رنگ می‌دهد‌یا نه ! با‌این تست به راحتی می‌توانید بفهمید که‌ایا لباس شما رنگ می‌دهد‌یا نه ؟؟
 
9. برای ‌اینکه از لباس زیر خود مواظبت کنید و مدت دوام آن را استحکام ببخشید توصیه می‌شود ، که لباس زیرتان را خودتان بشویید و تا جایی که ممکن است لباس زیرتان را با سایر لباس‌ها به داخل ماشین نیندازید ، زیرا از لحاظ بهداشتی مشکل دارد . اگر لباستان را با دست می‌خواهید بشویید ، هیچ گاه پودر لباس شستن را مستقیم بر روی لباس نریزید ، زیرا بافت لباستان را از بین می‌برد و علاوه بر آن لباس خوب تمیز نمی شود . برای‌اینکه لباس را بشویید ، باید پودر را در آب حل کنید ، و بعد لباس را در آن بیندازید .
 
حال که نحو ه‌ی لباس شستن را کاملا توضیح دادیم اکنون به نحو‌ی خشک کردن و چلاندن آنها می‌پردازیم :
 
1. اگر لباسی را با دست می‌شویید ، آنرا زیاد نچلانید زیرا چروک می‌شود و باید آن را اتو کنید و زحمت‌تان زیادتر می‌شود .
 
2. لباس را اگر می‌خواهید با دست بشویید در داخل دست شویی بشورید ، زیرا به ناحیه‌ی ستون فقراتتان فشار نمی آورد چون ‌ایستاده‌اید و  در حال شستن هستید پس در نتیجه کمرتان اذیت نمی شود .
 
3. اگر لباس را در داخل ماشین لباس شویی قرار می‌دهید ، بلافاصله بعد از‌اینکه شستن ماشین لباس شویی به اتمام رسید ، در همان زمان و بلافاصله لباس‌ها را بر روی رخت آویز قرار دهید ، زیرا اگر لباس‌ها به مدت زیادی در ماشین لباس شویی باقی بماند ، باعث می‌شود که لباس‌ها قارچ بزنند و علاوه بر آن چروک نیز بشوند .
 
4. لباس‌های از جنس نخ و پشم را به تنهایی خشک کنید و از‌اینکه با لباس‌های دیگر هم زمان خشک شود باید جلوگیری کند . 
 
5. اگر لباس‌های خود را بر روی رخت آویز و در بیرون از خانه ، در تراس خانه‌تان می‌آویزید تا خشک شود، دقت داشته باشید که نور خورشید مستقیم بر روی لباس‌های‌تان نتابد زیرا رنگ لباس‌هایتان را از بین خواهد برد و آنها را بی رنگ و رو خواهد کرد .
 
6. برای‌اینکه لباس‌تان را اتو کنید در ابتدا‌یک پارچه‌ی دیگر را روی آن بیندازید و بعد اتو کنید زیرا از برق افتادن و همین طور از‌اینکه رنگ لباس‌تان زود از بین رود ، جلوگیری می‌کند .
 
7. هنگام اتو کردن حتما به دستوری که بر روی اتیکت آورده شده و به دمای مناسبی را جهت اتو کردن به شما داده است دقت بفرمایید .
 
8. هنگامی که می‌خواهید اتو کشی کنید ، اگر پارچه مورد نظر شما پارچه‌ی ظریفی است ، از اتوی همراه با بخار آب برای اتو کشی‌این لباس خودداری بفرمایید .

9. خشک کردن لباس‌ها توسط ماشین لباس شویی ، باعث صدمه زدن به بافت لباس‌هایتان می‌شود تا آنجا که ممکن است سعی کنید لباس‌هایتان را به طور طبیعی خشک کنید .
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
 لباس نخی خود را چگونه نگه داری کنیم؟
 جدولی برای یافتن سایز مورد نظر شما در انتخاب لباس!
 چه کمربندی برای من مناسب است؟
 چگونه چکمه زمستانی مناسب کار انتخاب کنیم !
 چگونه يك پیراهن مردانه مناسب انتخاب كنيم