آیا تا کنون به این موضوع برخورد کرده اید که بعد از دو یا سه بار شستن یک لباس رنگ و روی خود را از دست می دهد.!برای جلوگیری از این امر چه تدابیری می توان اندیشید؟
 
چطور و با چه شیوه ای از لباس های خود نگه داری کنیم و آنها را بشوییم که خراب نشوند و بافت آنها دیر از بین بروند ؟ آیا تا کنون به این موضوع برخورد کرده اید که بعد از دو یا سه بار شستن یک لباس ، بافت آن از بین می رود ، شل می شود و یا اینکه رنگ و روی روز اول خود را از دست می دهند ، اما این موضوع برای لباس هایی که در دومین و یا سومین دفعه ی شست و شوی به این حالت در می آیند برایتان باور نکردنی است و عجیب به نظر می رسد ، یکی از دلایل این است که شما ، شاید نحوه ی درست شست وشویی این لباس را نمی دانستید ، البته به غیر از لباس هایی که خودشان واقعا جنس خوبی ندارند و بعد از دو بار شست و شوی از بین می روند .
در اینجا چندین توضیه اساسی برای تمامی لباس ها با جنس های مختلف جهت شست وشوی ، نحوه ی نگه داری و اتو آورده شده است ،  تا با مطالعه ی آنها بتوانید دوام بیشتری به لباس های خود ببخشید :

1.
به نکاتی که بر روی اتیکت های لباسی که خریداری می کنید وجود دارند ، دقت بفرمایید ، اگر طرز صحیح خواندن این اتیکت ها را نمی دانید ، در همین بخش ما برایتان مقاله ای را با عنوان خواندن صحیح اتیکت های که بر روی لباس وجود دارند ، آورده ایم و می توانید به مقاله ذکر شده مراجعه فرمایید تا به راه صحیح شستن لباس هایتان پی برید .
 
2. به دمای که ماشین لباس شویی برای شستن لباس ها به شما می دهد دقت بفرمایید و در همان درجه قرار دهید ، درجه ی شستن لباس ها را خیلی بالا ندهید و هم چنین مدت زمانی طولانی را برای شستن لباس ندهید زیرا فقط بافت لباس هایتان سریع از بین می رود . 

 3.لباس های با رنگ های تیره و روشن را با هم در ماشین لباس شویی نیاندازید و یا اینکه با هم در یک تشت خیس نکنید
 
4. لباس های را که می خواهید برای اولین بار بشویید را نیز از بقیه لباس ها جدا گذاشته و جداگانه آنها را بشویید .
 
5. حتما قبل از اینکه لباس ها را در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید ،جیب ها ی لباس ها را نگاه کنید و مطمئن شوید که جیب های همه لباس ها خالی هستند .
 
 6. به حجمی که ماشین لباسشوییتان دارد دقت بفرمایید ، و بیشتر از مقداری که قدرت آن را دارد لباس به داخل ماشین نریزید . زیرا ماشین لباسشوییتان سنگین شده و قادر نخواهد بود که همه ی لباس ها را با قدرت بشویید و همین طور باعث می شود که لباس هایتان چروک شود و مجبور شوید ، زمان زیادی را به اتو کردن لباس ها بپردازید .
 
7. لباس های که جنس های مختلفی نیز دارند را هم باید جدا کنید و جدا جدا در داخل ماشین لباس شویی
قرار دهید برای مثال : پلیور و یا تی شرت را باید جدا از هم شست تا بافت لباس ها دیر تر از بین برود ، زیرا یکی جنس تقریبا ظریف دارد اما پلیور دارای جنسی ضمخت تر می باشد پس مدت زمان شست و شوی آنها و هم چنین مدت زمان خشک شدن شان نیز متقاوت است .
 
8. و برای اینکه مطوئن شوید که لباس تان رنگ می دهد یا نه ، ما به شما یک راه حل ارایه می دهیم : لباسی را که برای اولین بار می خواهید بشویید و یا اینکه نمی دانید آیا این لباس رنگ می دهد یا نه ؟ بهتر است این لباس را بین دو پارچه ی سفید قرار دهید
، و بعد آنها را در آب بیاندازید و ببینید که آیا این لباس به پارچه های سفید رنگ می دهد یا نه ! با این تست به راحتی می توانید بفهمید که آیا لباس شما رنگ می دهد یا نه ؟؟

9. برای اینکه از لباس زیر خود مواظبت کنید و مدت دوام آن را استحکام ببخشید توصیه می شود ، که لباس زیرتان را خودتان بشویید و تا جایی که ممکن است لباس زیرتان را با سایر لبا س ها به داخل ماشین نیندازید ، زیرا از لحاظ بهداشتی مشکل دارد .

10.اگر لباستان را با دست می خواهید بشویید ، هیچ گاه پودر لباس شستن  را مستقیم بر روی لباس نریزید ، زیرا بافت لباستان را از بین می برد و علاوه بر آن لباس خوب تمیز نمی شود . برای اینکه لباس را بشویید ، باید پودر را در آب حل کنید ، و بعد لباس را در آن بیندازید .
 

خشک کردن:
حال که نحوه ی لباس شستن را کاملا توضیح دادیم اکنون به نحو ی خشک کردن و چلاندن آنها می پردازیم :
1. اگر لباسی را با دست می شویید ، آنرا زیاد نچلانید زیرا چروک می شود و باید آن را اتو کنید و زحمت تان زیاد تر می شود .

2. لباس را اگر می خواهید با دست بشویید در داخل دست شویی بشورید ، زیرا به ناحیه ی ستون فقراتتان فشار نمی آورد چون ایستاده اید و در حال شستن هستید پس در نتیجه کمرتان اذیت نمیشود .

3. اگر لباس را در داخل ماشین لباس شویی قرار می دهید ، بلافاصله بعد از اینکه شستن ماشین لباس شویی به اتمام رسید ، در همان زمان
و بلافاصله لباس ها را بر روی رخت آویز قرار دهید ، زیرا اگر لباس ها به مدت زیادی در ماشین لباس شویی باقی بماند ، باعث می شود که لباس ها قارچ بزنند و علاوه بر آن چروک نیز بشوند .
 
4. لباس های از جنس نخ و پشم را به تنهایی خشک کنید و از اینکه با لباس های دیگر هم زمان خشک شود باید جلوگیری کند . 

5.
اگر لباس های خود را بر روی رخت آویز و در بیرون از خانه ، در تراس خانه تان می آویزید تا خشک شود ، دقت داشته باشید که نور خورشید مستقیم بر روی لباس های تان نبابد زیرا رنگ لباس هایتان را از بین خواهد برد و آنها را بی رنگ و رو خواهد کرد .
 
6. برای اینکه لباس تان را اتو کنید در ابتدا یک پارچه ی دیگر را روی آن بیندازید و بعد اتو کنید زیرا از برق افتادن و همین طور از اینکه رنگ لباس تان زود از بین رود ، جلوگیری می کند .
 
7. هنگام اتو کردن حتما به دستوری که بر روی اتیکت آورده شده و دمای مناسبی را
جهت اتو کردن به شما داده است دقت بفرمایید .
 
8. هنگامی که می خواهید اتو کشی کنید ، اگر پارچه مورد نظر شما پارچه ی ظریفی است ، از اتوی همراه با بخار آب برای اتو کشی این لباس خودداری بفرمایید .

9. خشک کردن لباس ها توسط ماشین لباس شویی ، باعث صدمه زدن به بافت لباس هایتان می شود تا آنجا که ممکن است سعی کنید لباس هایتان را به طور طبیعی خشک کنید .


تهیه و ترجمه :گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ   
 
مطالب پیشنهادی:
نحوه اتنخاب لباس مجلسی بر اساس رنگ پوست و فرم بدن !
لباس نخی خود را چگونه نگه داری کنیم؟
راهنمای استفاده از طلا بر اساس اندام و رنگ پوست
جدولی برای یافتن سایز مورد نظر شما در انتخاب لباس!
لباس هاس نایلونی را چگونه نگه داری کنیم؟