نکاتی راجع به لباس‌هایی با جنس پشم و نحوه ی نگهداری ، شست و شوی لباس‌هایی که دارای جنس پشم هستند ؟

 

 
پلیورهای ، مانتو‌های پشمی ، دامن‌های پشمی و ..... معمولا لباس‌هایی هستند که در فصل زمستان به مراتب زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند .
 
پارچه‌های پشمی چیستند ؟
پارچه‌های پشمی در ابتدا از پوست و پشم جیوانات به دست می‌آمده است ، از پشم حیواناتی مانند : گوسفند ، بز ، و .... لباس‌هایی که از  پشم اصلی حیوانات درست می‌شوند ، لباس‌هایی فوق العاده گرم هستند ، در فصل زمستان هیچ گونه سرمایی به داخل بافت آنها نفوذ نمی‌کند ، تا 80% مانع ورود سرما به بدن اشخاص می‌شود .
اکنون لباس‌های پشمی از بافت‌های مصنوعی ساخته می‌شود ، تا حدود کمی از ورود سرما جلوگیری می‌کنند .
 
نگهداری لباس‌هایی با بافت پشمی به دو دسته تقسیم می‌شوند :
* لباس‌هایی که دارای پشم  ظریفی هستند
* لباس‌هایی که دارای پشم ضمخت تر و مستحکم تری هستند .
 
 
در ابتدا به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ضمخت تر می‌پردازیم :
برای نگهداری این نوع لباس‌هایی باید هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید با احتیاط کامل لباس خود را در آورده و هنگامی که می‌حواهید  لباس‌هایتان را عوض کنید ، از قسمت یقه لباس خود را نکشید ، یا اینکه آستین‌های لباس را نکشید . اکنون به نحوه ی نگهداری لباس‌هایی با پشم ظریف تر می پردازیم .
اولین قانون این است که کلا تمام لباس‌هایی پشمی را نباید با قدرت بکشید ، هنگامی که می‌خواهید لباس خود را عوض کنید در ناحیه ی یقه ، آستین مراقب باشید زیرا اگر محکم لباس را بکشید ، به مرور لباستان گشاد خواهد شد زیرا لباس‌های پشمی دارای این خاصیت هستند که با کشیده شدن گشاد می‌شوند . برای اینکه لباس پشمی خود را عوض کنید توصیه می‌کنیم گه ابتدا دستان خود را از آستین‌های لباس خارج کنید و در مرحله ی بعدی لباس را از ناحیه ی سر و یقه  خارج کنید ، این توضیح در صورتی است که لباس شما بدون دکمه باشد و دارای شکلی پلیور مانند باشد.

برای شستن لباس‌های پشمی باید چه شیوه ای را دنبال کرد ؟
قبل از هر گونه شست و شویی در رابطه با لباس‌های پشمی توصیه می‌کنیم که حتما به دستورات داده شده بر روی اتیکت لباس‌هایی دقت بفرمایید ، و با خریداری هر لباسی به اتیکت لباس مورد نظر مراجعه کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید .
نحوه ی شستن لباس‌های پشمی همانند نحوه ی نگهداری آنها بستگی به نوع پشمی دارد که شما مورد استفاده قرار می‌دهید .
 اگر لباس پشمی که مورد استفاده قرار می‌دهید دارای بافتی ضمخت و محکم است آنها را میتوانید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید تا ماشین این لباس را بشویید ، فقط باید دمای ماشین لباس شوییتان را بر روی درجه ی پایین قرار دهید تا لباس بعد از شست و شوی گشاد نشود ، علاوه بر اینکه لباس شویی را در درجه ی پایین قرار می‌دهید باید برنامه ی شست و شوی را بر روی لباس‌های ظریف ، حساس قرار دهید تا ماشین  لباس شویی بیش از حد لباس را نشوید .
برای اینکه این لباس‌ها را خشک کنید توصیه می‌کنیم که لباس را داخل یک چوب لباسی قرار دهید تا خشک شود زیرا در غیر این صورت ، اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید بعد از خشک شدن  گشاد خواهد شد . هرگز لباس‌های پشمی را با دمای بالا در داخل ماشین لباس شویی قرار ندهید .
 
اکنون به نحوه ی شستن لباس‌های پشمی می‌پردازیم که دارای بافتی ظریف تر و حساس تر هستند : 
این گونه لباس‌ها را نباید در داخل ماشین لباس شویی قرار دهید ، این لباس‌های را حتما باید با دست بشویید ،و البته با آب سرد
زیرا بافت حساسی دارند و اگر با آب گرم بشویید حالت اولیه خود را از دست خواهند داد .  برای اینکه لباس‌هایی که دارای بافت پشمی حساسی هستند حشک شوند ، لازم است تا آنها را بر روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شوند . زیرا اگر لباس را بر روی رخت آویز قرار دهید این بافت لباس آبی را که در داحل خود دارد را به کندی خارج می‌کند ، در نتیجه لباس گشاد حواهد شد .
 

برای اتو کشی لباس‌های پشمی باید چه کرد ؟
اگر تمایل دارید لباس پشمی خود را اتو کنید توصیه می‌شود که یک پارچه ی مرطوب را بر روی لباس پشمی خود قرار دهید
و بعد شروع به اتو کردن نمایید زیرا در اثر حرارت مستقیم لباس‌های پشمی بافت شان از بین می‌رود .
 

بیشتر بدانید : حل مشکل آب رفتن لباس،با چند ترفند لباسهای آب رفته را به حالت اول برگردانید

تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ