کراوات کم عمر ترین البسه در کمد یک مرد است و به همین دلیل باید خیلی خوب از آنها مراقبت کرد. با نگهداری مناسب، کراوات برای همیشه عمر خواهد کرد.
 

کراوات کم عمر ترین البسه در کمد یک مرد است و به همین دلیل باید خیلی خوب از آنها مراقبت کرد. با نگهداری مناسب، کراوات برای همیشه عمر خواهد کرد.

 

نکات کلی

بهترین راه نگهداری از کراوات این است که به اندازه کافی کراوات داشته باشیم تا زود از بین نروند. در واقع برای هر کت و شلوار سه یا چهار کراوات لازم است. پیش از پوشیدن دوباره یک کراوات دو یا سه روز به آن فرصت دهید تا چروک هایش از بین بروند.

 

باز کردن کراوات

باید دقت زیادی در هنگام باز کردن شود که ظاهر و طول کروات حفظ شود. مهم نیست که کشیدن انتهای کوچک کراوات و باز کردن گره چقدر راحت است. فراموش نکنید که با این کار طول کراوات را کاهش می دهید.

همیشه هنگام باز کردن گره، عکس عملیاتی را که برای گره زدن انجام داده اید، انجام دهید، چرا که باعث باز کردن الیاف پارچه و آستری شده تا خوردگی های کوچک را کاهش می دهد. پس هرگز کراوات را از انتهای باریک نکشید و یا از سر خود در نیاورید.

 

نگهداری کراوات 

جا کرواتی هایی که یک کراوات را نگه می دارند و در بسیاری از فروشگاه‌ها یافت می شوند. برای آویختن کراوات به کت و شلوار مورد نظر مناسبند و قیمت بسیار مناسبی هم دارند.

کراوات را در حالت گره زده کنار نگذارید چون چروک های پارچه دایمی می‌شوند. با این حال به یاد داشته باشید که کروات هایی را که آویزان کرده اید گاهی جابجا کنید تا چروک‌های نا خواسته ای روی آنها شکل نگیرد.

کروات های ابریشمی را بهتر است آویزان کنید.

کراوات های کشباف یا قلاب دوزی شده را نباید آویزان کرد، بلکه باید آنها را لوله کرد یا در کشوی صاف پهن کرد.

هنگام مسافرت از یکی از شیوه ها استفاده کنید تا کراوات در وضعیت مناسبی بماند.

هنگام بسته بندی کراوات را به آرامی به چهار قسمت تا کنید و آن را داخل جیب کت بگذارید و یا آن را لوله کنید و در یک جعبه کوچک بگذارید و جعبه را در گوشه چمدان قرار دهید.

هنگام ورود به مقصد کراوات ها را در روی درب حمام آویزان کنید تا بخار حمام پارچه را تازه کند.

 

از بین بردن چروک کراوات 

لوله کردن کراوات از طرف نازک و کنار گذاشتن آن به مدت یک یا دو روز اکثر چروک ها را از بین خواهد برد.

شکل دهی کراوات و حالت دهی به کراوات

چون کراوات های مورد علاقه خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، توصیه میشود که یک بخار زن دستی کوچک بخرید و چروک‌هایی را که معمولا دور محل گره کراوات شکل میگیرند بخار بدهید.

 

تمیز کردن کراوات 

اولین نکته این است که اغلب شوینده‌ها کراوات را نمیتوانند تمیز کنند. اغلب متخصصان بر این باورند که نباید کراوات را برای خشک شویی به بیرون فرستاد. در حالی که ممکن است خشکشویی‌ها لکه را بتوانند از بین ببرند. اما هنگام اتو کردن کراوات، آستری را فشرده و برق ابریشم را کدر می‌کنند. پرس کردن کراوات در کل توصیه نمی‌شود چراکه ظاهر کلی از بین رفته و گردی هر لبه تبدیل به خط اتو می‌شود.

 

لکه بری کراوات 

لکه آب: بگذارید لکه خشک شود، سپس انتهای کوچک کراوات را روی لکه بمالید و یا اینکه خیلی آرام با نوک ناخن روی لکه بکشید.

لکه‌های ساده: یک دستمال سفره تمیز را در کمی آب معدنی گاز دار فرو کنید و سپس سعس کنید تا جایی که می‌توانید لکه را از بین ببرید.

لکه‌های جدی تر: بخار اتو را بدون تماس اتو با پارچه به لکه بزنید و یا کراوات را روی یک کتری در حال جوشیدن نگه دارید. سپس از یک لکه بر خشک یا پودر شده استفاده کنید.

لکه‌های خیلی شدید: اغلب با لکه برهایی مثل تتراکلرید کربن از بین می روند. برای البسه چرب، کمی پودر تالکوم روی لکه بپاشید و بگذارید نا حد امکان جذب شود. پس از چند ساعت بقایای لکه را با یک پارچه تمیز و نرم پاک کنید.

 

نکات ویژه هر پارچه در کراوات

۱- مجاورت در برابر نور خورشید، منجر به زرد شدن ابریشم می‌شود .

 ۲- به یاد داشته باشید که منسوجات ابریشمی بر اثر عرق بدن از بین می روند. حتما با درجه پایین و بدون بخار اتو کنید و همیشه پشت کراوات را اتو بزنید.

 ۳- مطمئن شوید که کراوات ها را در محل خشکی قرار داده اید چراکه ابریشم پلی استر به ویژه در برابر رطوبت حساس است و کپک می تواند کراوات ابریشم پلی استر را به طور جبران نا پذیری خراب کند.

 ۴- همچنین خطر حملات حشراتی همچون یک حشره نقره‌ای که شبیه به بید پارچه است اما بال ندارد وجود دارد. یک حشره کش مناسب در کمد قرار دهید.

 ۵- می توانید کراوات های ابریشم پلی استر را با دمای کمی بالاتر از ابریشم اتو کنید، اما بدون بخار. فراموش نکنید که دمای خیلی بالا الیاف پلی استر را ذوب می کند البته همیشه کراوات را از پشت اتو کنید.

 ۶- کراوات پشمی تنها کراواتی است که می تواند در صورت نیاز خشک شویی شود، شستشوی دستی توصیه نمی شود چون پشم بر اثر شستشو کوتاه می شود.

 ۷- اتو کردن در دمای توصیه شده برای پشم صورت گیرد. می توانید از بخار استفاده کنید. 

 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: poul.ir
 
مطالب پیشنهادی:
از لباس های با پارچه های خاص چطور و با چه شیوه ای نگهداری کنیم ؟
انواع پارچه را بشناسید
لباس های پشمی را چگونه نگه داری کنیم؟
با نگهداری اصولی ، از کهنه شدن لباس هایتان جلوگیری کنید !
لباس نخی خود را چگونه نگه داری کنیم؟