برای درست كردن این املت بدون این ‌كه از روغن استفاده كنید، از روش زیر استفاده كنید
 
برای درست كردن این املت بدون این ‌كه از روغن استفاده كنید، از روش زیر استفاده كنید:‌
 
مقداری پیازچه، هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و پیاز رنده شده را با 4 عدد تخم‌مرغ خوب هم بزنید. فلفل نمك و زردچوبه اضافه كنید و آن را داخل یك ظرف چینی یا پیركس بریزید و ظرف را درون ظرف بزرگتری قرار دهید و داخل ظرف نرسیده به لبه ظرف املت، آب بریزید.
 
با این روش به شیوه بن‌ماری می‌توانید املت خود را بپزید. روی در این دو ظرف یك در پوشیده با پارچه قرار دهید و در واقع املت را دم كنید. بعد از حدود نیم ساعت، املت شما حاضر می‌شود.
 
سبزیجات با قرار گرفتن در مجاورت روغن و دمای زیاد خواص خود را از دست می‌دهند، اما با پختن به روش بن ماری یا حرارت غیرمستقیم، این مشكل را ندارد و تمام ویتامین‌های سبزیجات مصرف شده در این غذا حفظ می‌شود.
 
این غذا نشاسته و هیدرات كربن ندارد و برای جبران آن می‌توانید آن را با پوره سیب‌زمینی یا نان مصرف كنید.
 
خواص فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای یكی از انواع پر استفاده فلفل در سراسر دنیاست. این نوع فلفل در رنگ‌های سبز، زرد و قرمز وجود دارد. پاپریكا یا فلفل دلمه‌ای، منبع خوبی از ویتامینC ، بتاكاروتین و بیوفلاونیدن (یكی از انواع آنتی‌اكسیدان) است. فلفل دلمه‌ای سبز رنگ، 2 برابر و فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ 3 برابر نیاز روزانه بدن ویتامینC دارند. فلفل دلمه‌ای قرمز رنگ شامل مقدار فراوانی بتاكاروتین نیز هست (بتاكاروتین می‌تواند در بدن تبدیل به ویتامینA شود.) بیوفلاونیدن هم كه از آنتی‌اكسیدان‌ها محسوب می‌شود از فعالیت رادیكال‌های آزاد جلوگیری و از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌كند. فلفل دلمه‌ای برای زخم‌ معده نیزمفید است.
جالب است بدانید در مطالعات ثابت شده است كه خوردن 20 گرم فلفل، درست 30 دقیقه قبل از خوردن یك عدد آسپیرین، از اثرات مخرب مصرف طولانی مدت این دارو بر بافت معده و دوازدهه، مصرف طولانی مدت آن جلوگیری می‌كند و به این ترتیب، می‌توان از این دارو به راحتی استفاده كرد، بدون آن كه نگران زیان آن بود. فلفل، داروی ضد سرطان است. كپساسین موجود در فلفل، به عنوان یك تركیب ضد سمی عمل می‌كند و مانع از فعالیت تركیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشكیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌كنند.
 
وجود مقادیر فراوان ویتامینC در فلفل دلمه‌ای باعث شده این سبزی برای درمان سرماخوردگی مفید باشد. طوری كه مصرف مرتب این سبزی در برنامه غذایی، هم شدت و هم طول دوران سرماخوردگی را كاهش می‌دهد.
 
این سبزی دارای خواص ضدعفونی‌كنندگی نیز هست. كپساسین موجود در فلفل، بخصوص در فلفل معمولی، تركیب شیمیایی‌ای دارد كه موجب تحریك سیستم ایمنی می‌شود و در حمله به عوامل عفونی به این سیستم كمك می‌كند. به علاوه، این تركیبات موجب تحریك معده برای ترشح اسید می‌شود، بنابراین افرادی كه در برنامه غذایی‌شان به طور مرتب از این سبزی استفاده می‌كنند، كمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند.
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
کمه جوش
خیار شور به سبک آمریکایی
طرز تهیه ی خمیر پیتزا در منزل
طرز تهیه ی سس مایونز با روغن زیتون
سوپ آووکادو و تره فرنگی