نان بربری خانگی در روزهای کرونایی، یک دستور بی نقص و عالی
نان یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی سفره ایرانی برای صبحانه و ناهار و شام است. در این مقاله طرز تهیه نان بربری خانگی را به شما آموزش می دهیم. این نان بربری با نان بربری که نانوایی می خرید هیچ تفاوتی ندارد

طرز تهیه‌ نان بربری خانگی؛ با خیال‌ راحت میل کنید

نان یکی از مهم‌ترین اقلام غذایی سفره ایرانی برای صبحانه و ناهار و شام است. در این مطلب به شما می‌گوییم برای اطمینان از سلامت نان این روز‌ها چطور نان را مصرف کنید و البته طرز تهیه نان بربری خانگی داغ و خوشمزه را به شما آموزش می‌دهیم. نحوه پخت نان بربری در خانه بسیار ساده است و از این کار بسیار لذت خواهید برد.

بیشتر بدانید : 7 باور غلط درباره انواع نان که تا امروز فکر میکردیم درست است!

مواد لازم برای تهیه ۲ عدد نان بربری خانگی

  • آرد نانوایی: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب ولرم: ۱ و ¼ پیمانه
  • خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری (برای خمیر مایه به ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب ولرم هم نیاز داریم)
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای رومال یا مایه روی نان بربری خانگی

  • آرد: ۱ و ½ قاشق غذاخوری
  • آب: ۷ قاشق غذاخوری

طرز تهیه نان بربری خانگی
طرز تهیه نان بربری خانگی,نان بربری خانگی

ابتدا مایه رومال نان بربری را تهیه کنید. بهترین رومال برای نان بربری این است که یک و نیم قاشق غذاخوری آرد نان بربری (از نانوایی بربری تهیه کنید) را با ۷ قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز خوب هم بزنید تا مایه غلیظ شود، سپس آن را کنار بگذارید تا خمیر نان را آماده کنید.

برای درست کردن نان بربری سنتی خمیر مایه، شکر، ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب را در یک لیوان با هم مخلوط کنید. روی لیوان را با یک نعلبکی یا بشقاب بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا عمل بیاید. خمیر مایه باید حجیم شود و کف کند.

در یک کاسه بزرگ آرد، نمک و خمیر مایه عمل آمده را بریزید و به آن کم کم آب اضافه کنید این کار را ادامه بدهید تا خمیر شکل بگیرد. خمیر را با دست ۱۰ دقیقه ورز بدهید. خمیر نان بربری چسبنده است به همین خاطر لازم نیست برای اینکه چسبندگی آن را بگیرید آرد اضافه کنید، چون در این صورت نان شما سفت می‌شود. با ورز دادن خمیر تا حدود زیادی چسبندگی آن گرفته می‌شود. حالا روغن را اضافه کنید و کمی دیگر ورز بدهید تا روغن کاملا جذب خمیر بشود.

بیشتر بدانید : طرز تهیه نان رژیمی برای کسانی که رژیم لاغری دارند

استراحت به خمیر

خمیر را در همان کاسه نگه دارید و روی آن را با سلفون بپوشانید. خمیر باید ۱ ساعت استراحت کند تا خوب برسد و یک نان ترد و نرم به شما بدهد. بعد از یک ساعت دوباره مقداری خمیر را ورز بدهید تا پف خمیر را بگیرید. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و کمی آن را چرب کنید. خمیر را با دست یا وردنه باز کنید. اگر نان بربری را گرد دوست دارید خمیر را گرد باز کنید. در مجموع ضخامت خمیر نان بربری باید ۱ سانتی‌متر باشد. دوباره به مدت ۲۰ دقیقه به خمیر در این حالت استراحت بدهید.

در این فاصله فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا فر داغ شود. سپس با دست روی خمیر شیار‌های سطحی ایجاد کنید و رومال را با برس روی خمیر بمالید. در صورت تمایل روی رومال کنجد بریزید. سینی فر را در طبقه وسط بگذارید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت نان بربری زمان لازم است. در ۱ دقیقه پایانی گریل فر را هم روشن کنید تا روی نان طلایی شود. برای اینکه نان خشک نشود در طول پخت نان یک کاسه آب در فر بگذارید تا بافت نان نرم شود. نان را بلافاصله بعد از درآوردن از فر در یک پارچه تمیز بپیچید تا خشک نشود.



بیشتر بدانید : طرز تهیه نان خرمایی، یک نان مقوی برای افطار ماه رمضان

بیشتر بدانید : نان سبوس دار خانگی درست کنید!!

بیشتر بدانید : نان شوید و پیاز، یک نان عالی برای صبحانه های بهاری

بیشتر بدانید : نان عسلی،نانی مقوی و خوش طعم برای کودکان مدرسه ای

بیشتر بدانید : نان کرمدار خانگی، یک نان عالی برای افطار ماه رمضان

بیشتر بدانید : طرز تهیه پیتا، نان لبنانی



 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: مجله افق کوروش