درواقع، دختر و پسر نمی‌توانند و نباید با همان رفتارهای دوران مجردی‌شان، زندگی جدید را شروع كنند. یادمان باشد منظور از تغییر رفتارها، پنهان‌كاری یا ریاكاری نیست؛ بلكه منظور نگاهی دوباره به رفتارهای فردی و اجتماعی و «تصحیح» آنهاست.
 
پژوهشگران، ازدواج را یكی از عوامل مهم حفظ سلامت روحی - روانی و جسمی افراد می‌دانند
به طوری كه پس از آن، زن و مرد از نظر روحی - روانی، اجتماعی، اقتصادی و... رفتارهای متعادل‌تری از خود نشان می‌دهند؛ البته به شرط آنكه شریك زندگی‌شان را به درستی انتخاب كنند.
پس از ازدواج، نه‌تنها بسیاری از مشكلات روحی – روانی ناشی از حس خلأ یا تنهابودن برطرف می‌شود بلكه با تعریف حد و مرزهای جدید فردی و اجتماعی، رفتارهای فردی و اجتماعی زن و مرد نیز تعدیل می‌شود؛ بنابراین با یك ازدواج موفق، هم بسیاری از تنش‌های روحی – روانی برطرف می‌شود‌، وهم زن و مرد به پختگی و شكوفایی لازم هم می‌رسند. زمانی كه مجرد هستیم، باور اینكه كسی را برای ادامه مسیر زندگی انتخاب كنیم و در كنار او باشیم هرچند دور از ذهن و عجیب نیست اما كمی باورنكردنی است؛ باورنكردنی به این دلیل كه نمی‌دانیم چه كسی، چه زمانی و با چه خصوصیات و مشخصاتی قرار است رفیق راه ما شود. اما فكر می‌كنم اگر فرصت‌ها را از دست ندهیم و كمی دقت كنیم كه چه كسی را در چه زمانی و با چه خصوصیات اخلاقی و شخصیتی انتخاب می‌كنیم، این انتخاب و ادامه مسیر زندگی با این سفر ایدئال چندان سخت و باور‌نكردنی نباشد. بنابراین ازدواج با همه سختی‌هایش حتما فواید مثبتی هم دارد كه همه، روزی آن را تجربه می‌كنیم.در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به اثرات مثبت ازدواج داشته باشیم.
 
 درواقع، دختر و پسر نمی‌توانند و نباید با همان رفتارهای دوران مجردی‌شان، زندگی جدید را شروع كنند. یادمان باشد منظور از تغییر رفتارها، پنهان‌كاری یا ریاكاری نیست؛ بلكه منظور نگاهی دوباره به رفتارهای فردی و اجتماعی و «تصحیح» آنهاست.
رفتارهایی مانند تندخویی، عصبانیت، زودرنجی، نداشتن اعتماد به نفس كافی، خجالت و سرخوردگی، اضطراب، ترس و نگرانی و به دنبال آن گوشه‌گیری از اجتماع، مشكلات جنسی، مشكلاتی روحی - روانی و... - كه در اغلب جوان‌ها دیده می‌شود - پس از ازدواج و انتخاب همسر مناسب از بین می‌رود. از نگاهی دیگر، ازدواج رفتارهای زن و مرد را تعدیل می‌كند و آنها را از نظر روحی - روانی به تعادل مناسب می‌رساند.

ازدواج و صیقل ما

به این آمار دقت كنیم؛ نزدیك به 65 درصد از جوانان سراسر جهان به یك یا چند نوع اختلال روحی - روانی و حدود 32 درصد آنها، علاوه بر این به یك اختلال جسمی یا جنسی مبتلا هستند. از شاخص‌ترین اختلالات
روحی- روانی جوانان می‌توان به اضطراب، افسردگی، احساس سرخوردگی، تنهایی در زندگی، اعتیاد به سیگار یا انواع موادمخدر، عصبانیت و تندخویی، احساس خستگی و پوچی، ترس از تنهاماندن و... اشاره كرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد كه در سال‌های اخیر، آمار دختران مبتلا به كیست تخمدان و رحم یا پسران مبتلا به انواع مشكلات جنسی افزایش یافته است كه شاید اصلی‌ترین دلایل آن بالارفتن سن ازدواج در میان قشر جوان در جوامع مختلف باشد.
پس از ازدواج، نه تنها بسیاری از مشكلات روحی – روانی ناشی از یك حس خلأ یا تنهابودن برطرف می‌شود بلكه با تعریف‌شدن حد و مرزهای جدید فردی و اجتماعی، رفتارهای فردی و اجتماعی زن و مرد نیز تغییر می‌كند. توجه بیشتر به نظافت فردی، ضرورت بازنگری و تصحیح رفتارهای فردی، قانونمندشدن رابطه‌های دوستانه، كنارگذاشتن یا كاهش چشمگیر مصرف موادمخدر (درصورتی كه به مرحله اعتیاد نرسیده باشد)، حضور بیشتر در اجتماع و در نتیجه آموختن رفتارهای اجتماعی و تصحیح رفتارهای نادرست گذشته، از بین رفتن اضطراب و افسردگی، متعهدشدن و مسئولیت‌پذیری و ... همگی رفتارهای مثبتی است كه پس از یك ازدواج موفق در زن و مرد شكل می‌گیرد یا تقویت می‌شود. بنابراین یك ازدواج درست و اصولی می‌تواند به راحتی بسیاری از تنش‌های روحی – روانی و جسمی را برطرف كند. روان‌شناسان ازدواج صحیح و موفق را یكی از راهكارهای درمان بسیاری از نابسامانی‌های رفتاری می‌دانند.

رهایی جسم

به این نمونه ساده اختلال رفتاری دقت كنیم؛ روان‌شناسان معتقدند پرخوری و اضافه‌وزن بسیاری از جوانان یا به عكس، دلزدگی آنها از خوردن و لاغری مفرط، یك رفتار یا واكنش عصبی است كه ازدواج می‌تواند یكی از راه‌های درمان آن باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از ازدواج تعداد دفعات مراجعه به پزشك به دلیل بیماری‌های جسمی یا مراجعه به روانپزشك یا روان‌شناس به دلیل مشكلات روحی به‌طور چشمگیری كاهش می‌یابد. از طرفی، امكان ابتلا به بیماری‌های مختلف اعم از جسمی و روحی - روانی كاسته می‌شود. پژوهشگران عقیده دارند دلیل این امر، توجه بیشتر زوج‌ها به سلامت جسمی و روحی - روانی است.
به این بررسی علمی توجه كنید؛ پژوهشگران انگلیسی با بررسی بیش از 1500 جوانی كه در زمان مناسب و با انتخاب مناسب، زندگی مشترك را آغاز كرده‌اند، دریافته‌اند كه این افراد نسبت به همسالان خود كه ازدواج نكرده‌اند، بین 15 تا 20 سال طول عمر بیشتری داشته و سالم‌ترند. این افراد نه تنها از طول عمر بیشتری برخوردار هستند بلكه از نظر جسمی و روحی - روانی نیز در وضعیت بهتری نسبت به همسالان مجرد خود قرار دارند.
احتمال ابتلا به افسردگی، آلزایمر، اضطراب خاص دوران كهولت، ترس از مرگ و تنهایی، ابتلا به انواع بیماری‌های روحی - روانی و جسمی در بین افراد مسن مجرد، بین 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد مسن غیرمجرد است. نكته جالب‌توجه  اینكه هرچه تعداد افراد مسن سالم از هر نظر در جامعه‌ای بیشتر باشد، دولت می‌تواند به جای صرف بخش عمده‌ای از بودجه كشور برای نگهداری از سالمندان بیمار، آن را صرف شكوفایی جوانان كند. بنابراین ازدواج مناسب نه تنها سلامت زوج‌ها را به دنبال دارد بلكه اثرات مثبتی نیز برای اجتماع دارد.

تكامل شكوفایی

بلوغ جسمی دختران از 9 تا 14 سالگی و پسرها بین 12 تا 15 سالگی است اما این به معنی بلوغ روحی نیست چراكه در این سن، فقط بلوغ جسمی آغاز شده است. بلوغ روحی– روانی با تغییر مرحله زندگی از كودكی به نوجوانی و از جوانی آغاز می‌شود اما بلوغ نهایی و تكامل روحی – روانی با ازدواج صورت می‌گیرد و تكمیل می‌شود.
ضرورت تعامل با فرد دیگر، به‌ویژه جنس مخالف، برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای حال و آینده، تصمیم‌گیری‌های دو نفره و ضرورت پذیرش خواسته و نظر طرف مقابل و... و در یك كلام، قبول نقش و وظایف جدید با شروع زندگی مشترك، زن و مرد را به پختگی لازم می‌رساند. بسیاری از روان‌شناسان اعتقاد دارند كه ازدواج آخرین مرحله تكامل روحی و جسمی انسان است.

پرواز روح

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ازدواج مناسب تا 2 برابر باعث كاهش افسردگی مردان و تا 5/1 برابر باعث كاهش افسردگی زنان می‌شود. اما فراموش نكنیم كه جدایی نه‌تنها این افسردگی را باز می‌گرداند بلكه می‌تواند تا 3 برابر افسردگی زنان و تا 2 برابر افسردگی مردان را افزایش دهد. بنابراین انتخاب صحیح و ازدواج موفق را می‌توان عاملی برای سلامت روحی-روانی دانست؛ درحالی كه ازدواج منجر به شكست و ناكامی می‌تواند از هر تنهایی‌ای مخرب‌تر باشد.
علاوه بر درمان افسردگی، مشكلاتی مانند سوءظن به افراد و اجتماع (به‌ویژه در افرادی كه شكست عاطفی را تجربه كرده‌اند)، ترس از تنهاماندن، اضطراب و بسیاری از مشكلات روحی -روانی دیگر، با ازدواج موفق از بین می‌رود. روان‌شناسان دلیل اصلی ازبین‌رفتن مشكلات روحی- روانی پس از ازدواج را ایجاد «تعادل در رفتارهای فردی» می‌دانند.
به یك مثال ساده توجه كنیم؛ اگر تا پیش از ازدواج زمان مشخصی برای استراحت یا خواب و بیداری‌مان نداشته‌ایم، پس از ازدواج باید زمان‌بندی مناسب‌تری برای آن درنظر بگیریم. همین نكته ساده، باعث نظم بیشتر در زندگی و در نتیجه سلامت روحی ما می‌شود. این نظم و برنامه جدید – البته اگر به اجبار نباشد – می‌تواند در همه كارها و رفتارهای ما دیده شود و به این ترتیب بسیاری از مشكلات روحی – روانی ما برطرف شود.

بیش از گذشته تعهد را می‌شناسیم

همه ما تا قبل از ازدواج، مسئولیت‌های فردی و اجتماعی فراوانی را به‌عهده می‌گیریم یا به عهده‌مان گذاشته می‌شود. اما با ازدواج، مسئولیت‌ها و نقش‌های جدیدی مانند زن یا شوهربودن، پدر یا مادربودن، عروس یا دامادبودن و... برایمان تعریف می‌شود. پذیرش این نقش‌ها هریك به رفتارهای تازه‌ای نیاز دارد كه باید با تلاش و برنامه‌ریزی از عهده انجام آنها برآییم.
این تلاش‌ها روح و جسم ما را به پختگی و تكامل لازم می‌رساند و ما را بیش از گذشته متعهد می‌كند. تا زمانی كه مادر یا پدر نشده‌ایم، چطور می‌توانیم معنی واقعی عشق، ایثار، فداكاری و محبت خالصانه را درك كرده و آن را نثار كنیم!؟

آرام‌تر خرج می‌كنیم

دوران مجردی، دوران خرج‌كردن‌های بی‌حد و حساب و شیطنت‌های خاص است اما بعد از ازدواج هرچند ممكن است مثل گذشته ازنظر مالی شرایط چندان بدی نداشته باشیم و دلمان بخواهد باز هم ولخرجی كنیم اما برای داشتن یك زندگی موفق باید با درایت بیشتری خرج كنیم. درواقع، ‌شروع زندگی مشترك، ترمزی (نه سد) برای مخارج بی‌رویه ماست.
یك نكته را هیچ‌وقت فراموش نكنیم؛ هرچند ازدواج می‌تواند بسیاری از مشكلات روحی – روانی و جسمی ما را برطرف كند اما این شرایط ایدئال زمانی اتفاق می‌افتد كه در انتخاب خود دقت كنیم؛ انتخاب شریك نامناسب همه رؤیاهای ما را به كابوس تبدیل می‌كند.
 
 
 
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:birtak.com