به گزارش هافینگتن‌پست، کارشناسان می‌گویند این چند فاکتور اصلی که در ایجاد یک زندگی مشترک شاد و طولانی موثر هستند به شرح زیر است:
کارشناسان در کنار عواملی چون صداقت و صمیمیت بر چند عامل مهم دیگر به عنوان اصول تداوم زندگی مشترک تاکید دارند. این چند عامل مهم و اثرگذار شاید چندان مورد توجه زو‌ج‌ها نباشند اما در عمل و به لحاظ علمی ثابت شده که اثرات بسزایی بر تداوم زندگی مشترک و استحکام پیوند زناشویی می‌گذارد.

به گزارش هافینگتن‌پست، کارشناسان می‌گویند این چند فاکتور اصلی که در ایجاد یک زندگی مشترک شاد و طولانی موثر هستند به شرح زیر است:

- جشن ازدواج کم‌هزینه
خیلی از زوج‌های جوان دوست دارند که مراسم ازدواج آنها بسیار باشکوه برگزار شود اما براساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه «اموری» زوج‌هایی که در مراسم خود صرفه‌جویی بیشتری می‌کنند زندگی مشترک آنها دوام بیشتری دارد. یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد آمار طلاق در میان زوج‌هایی که هزینه‌های بیشتری در مراسم‌ ازدواجشان صرف شده 3.5 برابر بیش از زوج‌هایی بوده که در این مورد صرفه‌جویی کرده‌اند.

- درگیر نشدن با شبکه‌های اجتماعی
براساس تحقیقات دانشگاه بولتون، استفاده از فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر موجب افزایش نارضایتی از زندگی مشترک و افزایش آمار طلاق شده است. همچنین فکر کردن به طلاق و جدایی در میان زوج‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی زیاد استفاده می‌کردند 32 درصد بوده در حالی که این تفکرات برای کسانی که از این شبکه‌ها استفاده نمی‌کردند تنها 16 درصد بوده است.

- تماشای فیلم
براساس یک مطالعه، زوج‌هایی که به طور مرتب و با همدیگر فیلم تماشا می‌کردند، زندگی‌شان دوام بیشتری داشت. در واقع دیدن فیلم با هم و صحبت کردن پس از آن در ارتباط با شخصیت فیلم‌ها، نرخ طلاق را به نصف کاهش داده است. چراکه گفت‌وگوی دو نفر در ارتباط با شخصیت فیلم‌ها، موجب ایجاد محیطی امن‌تر در خانه و ایجاد یک فضای انتقادی می‌شود.

- توجه به همسر
روانشناسان معتقدند زمانی که زن یا شوهر از طرف مقابلش حتی برای مسائل کم‌اهمیت نظرخواهی می‌کند، نیازمند توجه اوست. پس حتی در صورتی که این درخواست، شما را از انجام کارهایتان بازمی‌دارد به آن توجه کنید، چون بی‌توجهی در این مواقع به رابطه شما به شدت آسیب می‌زند. نتایج این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد از 10 مورد این درخواست‌ها کسانی که به 9 مورد از آنها پاسخ داده‌اند در مقابل کسانی که تنها یک مورد را جواب داده‌اند زندگی با دوام‌تری دارند.

- استفاده از کلمات مثبت و کلیدی
اگر با همسرتان اختلافی پیدا می‌کنید بهتر است از لغات مثبت‌تر استفاده کنید برای مثال به جای «من» از کلمه «ما» استفاده نمایید. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد زوج‌هایی که از کلمه «ما» در دعواهایشان استفاده می‌کنند مشکلاتشان را بهتر از دیگران حل می‌کنند و استرس ناشی از این مشکلات در آنها کمتر از زوج‌هایی است که بیشتر در مشاجراتشان از کلمات من یا تو استفاده می‌کنند. علاوه بر این یافته‌ها نشان می‌دهد استفاده از ضمایر مفرد موجب نارضایتی بیشتر در زندگی مشترک می‌شود.

- ارزش قائل شدن برای شریک زندگی
تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه بوفالو نشان می‌دهد نگاه محترمانه و تحسین‌آمیز به همسر موجب افزایش رضایت از زندگی می‌شود و تحقیقات از 222 زوج جوان نشان می‌دهد کسانی که دید مثبتی به همسرشان داشته و او را تحسین می‌کردند زندگی‌های بادوام‌تر و با رضایت بیشتری داشتند.

- انجام کارهای رضایت‌بخش برای دو طرف
تحقیقات جدید نشان می‌دهد انجام فعالیت‌هایی که تنها یک طرف به آنها علاقمند است و همسر از آن لذت نمی‌برد، موجب کاهش رضایت از زندگی مشترک می‌شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند زوج‌های جوان در اوقات فراغت خود فعالیت‌هایی را انجام دهند که هر دو از آنها لذت می‌برند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : sara.jamejamonline.ir



مطالب پیشنهادی :
اهمیت دو سال اول ازدواج در دوام زندگی مشترک
خانم ها، برای دوام زندگی مشترکتان باید زیبا شوید !!
10 راه برای داشتن یک زندگی با دوام
راز خوشبختی زوج های خوشبخت چیست؟
بایدها و نبایدهای همسرداری