تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه زندگی احساسی مردان هم به اندازه زنان پیچیده و غنی است...خواندن این مقاله را به تمامی خانم ها و آقایان توصیه می کنیم.

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه زندگی احساسی مردان هم به اندازه زنان پیچیده و غنی است اما در اغلب موارد این امر از مردان- و همچنین از زنان – پوشیده باقی می‌ماند.با اینكه احساسات همیشه از خصوصیات زنانه به شمار می‌رود ، اما مردان هم به اندازه زنان احساساتی می‌شوند و تجربیات عاطفی مشابهی را توصیف می‌كنند. در یك بررسی در رابطه با هوش عاطفی 500 هزار فرد بالغ ، ثابت شد كه هوش عاطفی مردان به اندازه زنان است. مطالعاتی كه بر روی زوج‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد كه مردان هم به اندازه زنان با میزان استرس همسرشان هماهنگ‌اند و به همان اندازه قادر به حمایت از آنها هستند.مردان و زنان آه می‌كشند ، گریه می‌كنند ، شادی می‌كنند ، خشمگین می‌شوند و داد و فریاد راه می‌اندازند ، اما شیوه پردازش و ابراز احساسات در آنها متفاوت است.
دكتر كلمن، روان‌شناس و نویسنده می‌گوید: « احساسات در زندگی مردان در پشت سر و در زندگی زنان در پیش رو قرار دارند.» هورمون تستوسترون بر احساسات مردان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود آنها بیشتر به طبقه‌بندی و تفكر منطقی بپردازند. به نظر می‌رسد زنان طبیعتاً با عواطف خود بیشتر در تماس هستند ، در حالی كه مردان باید روی این قضیه كار كنند و اگر این كار را بكنند شرایط كاملا برابر می‌شود. آنها دارای روابط شادتر و زندگی سعادتمندانه‌تری خواهند بود.چرا بسیاری از مردان از نظر احساسی ضعیف هستند؟خوب این تقصیر مغزمردانه است.

 دكتر دیوید پاول، رییس مركز بین‌المللی مطالعات سلامت می‌گوید: « سیم‌كشی مغز مردان متفاوت است.» او توضیح می‌دهد كه ارتباط بین نیم‌كره چپ مغز، جایگاه منطق، و نیم‌كره راست مغز، محل عواطف و احساسات، در زنان قوی‌تر است: «ارتباط بین دو نیم‌كره در زنان شبیه یك بزرگراه است، بنابراین می‌توانند به راحتی بین دو نیم‌كره حركت كنند. اما در مردان این ارتباط مانند یك كوره راه باریك است كه باعث می‌شود دسترسی به احساسات برای ما مردها چندان آسان نباشد.»این می‌تواند توضیحی برای نتایج 125 مورد مطالعه در فرهنگ‌های مختلف باشد:
 در این بررسی‌ها مشاهده شد كه مردها و پسرها همواره در تفسیر پیام‌های غیركلامی نهفته در ژست بدن، حالت صورت و لحن صدا دقت كمتری دارند.هم‌چنین واكنش مردان نسبت به احساسات ضعیف‌تر است و زودتر هم آنها را فراموش می كنند. در آزمایشی كه در دانشگاه استانفورد انجام گرفت، عكس‌هایی از صحنه‌های تكان‌دهنده یا ناراحت‌كننده باعث تحریك بخش گسترده‌تری در مغز زنان شد. پس از سه هفته، زنان در مقایسه با مردان جزییات بیشتری از این تصاویر را به خاطر داشتند. به همین صورت محققان گمان می‌كنند كه یك زن ممكن است به خاطر بگو مگو یا بی‌اعتتنایی كوچكی كه شوهرش مدت‌هاست فراموش كرده هم‌چنان ناراحت و عصبانی باشد.
پسرها در سن یك سالگی در مقایسه با دختران ارتباط چشمی كمتری برقرار می‌كنند و به اشیای متحرك مثل ماشین توجه بیشتری نشان می‌دهند تا چهره انسان‌ها. هم پدرها و هم مادرها با پسران‌شان كمتر در مورد عواطف و احساسات صحبت می‌كنند (به جز خشم)، و دایره لغات ذهن پسرها شامل تعداد كمتری از واژه‌های مربوط به احساسات می‌شود.در زمین بازی- اگر نه در خانه- پسرها یاد می‌گیرند كه جلوی اشك‌شان را بگیرند و ترسی از خود نشان ندهند. چهره آنها، كه زمانی به اندازه دختران نشان دهنده احساس‌شان بود، با رسیدن به سنین دبستان جدی تر می‌شود.
در سنین بزرگسالی مردان از كلمات كمتری استفاده می‌كنند و صحبت كردن را حداقل در جمع ابزاری برای بالا بردن موقعیت خود می‌دانند، برعكس خانم‌ها كه برای نزدیكی به دیگران با آنها وارد صحبت می‌شوند. مردان حتی هنگام صحبت با دوستان‌شان هم در حال تبادل اطلاعات در مورد خرید ، ورزش، ماشین یا كامپیوتر هستند. 
چرا مردان منفجر می‌شوند؟اگر چه زنان هم به اندازه مردان عصبانی می‌شوند ، اما خشم هم‌چنان یك ویژگی مردانه به حساب می‌آید. دكتر كنث دیلیو كریستین، روان‌شناس و نویسنده می‌گوید: «خشم به این علت به وجود می‌آید كه شخص به علت سركوب كردن احساسات خودش دچار سرخوردگی شدید می‌شود با این وجود این كاری است كه مردان انجام می‌دهند، چون می‌ترسند كه اگر كمی به احساسات‌شان بها بدهند دیگر كنترل آن از دست‌شان خارج می‌شود. اگر شما همه ابعاد وجودتان را رشد ندهید اگر یاد نگرفته باشید كه چه‌طور با احساسات‌تان كنار بیایید، تبدیل به سایه‌ای می‌شوید كه فقط بخش كوچكی از شخصیت‌تان را نشان می‌دهد و طولی نمی‌كشد كه این بنای سستی كه از خود ساخته‌اید فرو می‌ریزد.»
چگونه یك مرد در كنار مردانگی اش ،احساساتش را هم بروز دهدو همین طور یك زن بتواند به همسرش برای ابراز احساسات آسان تر كمك كند؟
 
 برای آنكه احساسات بیشتر در زندگی آقایان وارد شود ، رعایت این نكات توصیه می گردد:

آقایان اینها را امتحان كنید!«مردانی كه بیش از همه احساسات‌شان را پنهان می‌كنند احتمالا حساس‌ترین مردها هستند!» با این حال شما آقایان می‌توانید بدون گریه و زاری راه انداختن، احساسات‌تان را ابراز كنید.خوب، چرا شروع نمی‌كنید:
 
1.یك خروجی خلاقانه برای خودتان ایجاد كنید.سرگرمی‌هایی مثل نقاشی یا هر هنر مورد علاقه تان ، می‌تواند ابزار خوبی برای غلبه احساسات یك مرد باشد. یادتان باشد كه بسیاری از آثار برجسته هنری و ادبی جهان توسط جنسی خلق شده‌اند كه گفته می‌شود احساس ندارد.
2.استرس و خشم خود را از طریق ورزش تخلیه كنید.وستوور می‌گوید: « وقتی به جایی می‌رسید كه فقط می‌خواهید سرتان را به دیوار بكویید ، یك وقفه 10دقیقه‌ای برای آرام كردن شما كافی است.»می توانید مواقعی كه دچار احساسات شدید می‌شوید ، جایی پیدا كنید و روی زمین شروع به شنا زدن كنید.
3.سعی كنید « یك كمی » از احساسات‌تان را بروز دهید.كلمن پیشنهاد می‌كند: این روش را با احساساتی آغازكنید كه می‌توانید كنترل‌شان كنید ، یك گوش شنوا پیدا كنید و از عبارت « یك كمی» استفاده كنید گفتن اینكه «یك كمی» ناراحتید یا «یك كمی» می‌ترسید ، بی‌خطرتر از این به نظر می‌رسد كه بخواهید آسیب‌پذیری خود را كاملا بیان كنید.وقتی به جایی می‌رسید كه فقط می‌خواهید سرتان را به دیوار بكویید ، یك وقفه 10دقیقه‌ای برای آرام كردن شما كافی است.
4.به سمت ناراحتی‌های‌تان بروید.به‌جای اینكه از احساساتی كه نمی‌دانید چه‌طور با آنها كنار بیایید اجتناب كنید ، بیشتر به آنها بپردازید. شما به زمان و تلاش نیاز دارید تا یاد بگیرید چگونه احساسات‌تان را كنترل كنید ، چرا كه باید مغزتان دوباره آموزش ببیند. اما نگران نباشید، به مرور زمان این كار برای‌تان آسان‌تر می‌شود.
 
5.خانم‌ها ، حواس‌تان باشد!در اینجا روش‌هایی وجود دارد كه شما خانم‌ها می‌توانید از آنها استفاده كنید تا همسرتان بتواند با احساساتش راحت‌تر برخورد كند
 
*.برای صحبت كردن در كنار همسرتان باشید تا او احساس كند در كنار اوهستید نه در مقابلش.
 
*.هنگام صحبت با او در كنارش باشید نه روبه‌رویش روان‌شناسان معتقدند وقتی رودر روی یك مرد قرار می‌گیرید باعث می‌شوید او احساس رقابت یا مقابله كند ،به جای اینكه از آنسوی میز به او خیره شوید ، در یك سمت در كنار شوهرتان بنشینید.
*.با هم به یك فعالیت فیزیكی بپردازید. وقتی با شوهرتان پیاده‌روی می‌كنید ، سد دفاعی او شكسته می‌شود.
*. بگذارید موضوع صحبت خود به خود پیش بیاید هرگز یك مرد را مجبور نكنید در مورد چیزی حرف بزند.هرگز یك مرد را برای حرف زدن راجع به یك روز بد تحت فشار قرار ندهید.اگر مرد شما روزی طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشته، شاید بخواهد از رنج و ناراحتی آن رها باشد. چه فایده‌ای دارد كه تمام شب را در احساس بدبختی بگذرانید وقتی این كار گره‌ای از كارتان را باز نمی‌كند؟نشان دهید ، فقط حرف نزنید. صحبت كردن شاید برای یك زن محبوب‌ترین شكل عشق ورزیدن باشد ، اما مردان رابطه زناشویی را نوعی وسیله برقراری ارتباط می‌دانند. مردان بخش عظیمی از احساسات خود را به صورت فیزیكی ابراز می‌كنند.
*. به جای اینكه مرد را مجبور كنید احساسش را در قالب كلمات ترجمه كند ، به زبان خودش صحبت كنید.
*.بگذارید مردتان بداند كه به چه نوع حمایت عاطفی نیاز دارید.مردان نیز مانند زنان می‌توانند از لحاظ عاطفی نسبت به همسرشان حساس و حمایت‌گر باشند ، اما اغلب وقت آنها كفایت نمی‌كند. مردان به این مسایل بی‌توجه نیستند ، اما شما خانم‌ها باید به آنها فرصت دهید تا بدانند چه می‌خواهید و در چه زمانی به آن نیاز دارید.
*.از همسرتان نظرخواهی كنید.در یك روز آرام از شوهرتان بپرسید: آیا من تا به حال كاری كرده‌ام كه فكر كنی دیگر مثل روزهای اول به تو احترام نمی‌گذارم و تحسینت نمی‌كنم؟ به او بگویید كه چقدر از داشتن او خوشحالید و اینكه متاسف هستید كه در اغلب موارد نمی‌گذارید او این را بداند. اینجاست كه همسرتان دهانش باز می‌ماند!!
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:persiamovie.com
 
مطالب پیشنهادی:
محبت تان را احتکار نکنید , مهربان ترین همسر باشید
چگونه از عشقمان حفاظت كنيم؟  
چطور بعد از یک دعوا دوباره آشتی کنیم؟
بخوانید و اشتیاق شوهر خود را صد برابر کنید!
چگونه همسرمان را دق ندهیم !!