تغییر دادن همسر بعد از ازدواج چگونه ممکن است؟
بعضی زن‌ و‌ شوهر‌ ها تلاش می‌ کنند تا با برخی کارها یک‌ سری از ویژگی‌ های شخصیتی همسرشان را به مرور تغییر دهند کاری که باید و نباید‌های زیادی دارد. آیا به راستی این کار‌ها در دراز مدت جواب می‌دهد؟ آیا اصلا تغییر همسر ممکن است؟ در ادامه به این مسئله می‌پردازیم

تغییر رفتار‌های همسر شدنی یا نشدنی؟

بسیاری از افراد هنگام انتخاب همسر نقاط منفی و اختلاف نظر‌های بارزی را در اخلاق و رفتار طرف‌ مقابل می‌بینند، اما به دلیل حس و علاقه‌ ای که به او پیدا کرده‌ اند یا شرایط خوبی که طرف‌ مقابل دارد و ...، این اختلافات را نادیده می‌ گیرند. وقتی ازدواج صورت می‌ گیرد و در ادامه رابطه این اختلاف‌ نظر‌ها دیده می‌ شوند، همسر از دیدن آن‌ ها ناراحت می‌ شود و شروع به تلاش برای تغییر دادن طرف‌ مقابل می‌ کند و معمولا ناکام می‌ شود. اولین و اصلی‌ ترین دلیل ناکامی این است که باورش شده می‌ تواند به راحتی همسرش را تغییر دهد و همه چیز دست اوست! گویی با ازدواج کارخانه آدم‌ سازی را روشن و شروع به فعالیت روی این پروژه می‌ کنند. حداقل در فرهنگ ما به ویژه در گذشته، این مسئله خیلی پررنگ است. دختر کم سن را برای مرد بزرگ سال در نظر می‌ گرفتند که طبق نظر خودش تربیتش کند. امروزه هم بعضی زن و شوهر‌ها با خشم و خشونت زیاد سعی در تغییر دیگری دارند. گاهی زن از راه قهر یا درخواست مهریه می‌ خواهد شوهر خود را تغییر دهد و مرد هم از راه‌ های دیگر. آیا به راستی این کار‌ها در دراز مدت جواب می‌ دهد؟ آیا اصلا تغییر همسر ممکن است؟ در ادامه به این مسئله می‌پردازیم.

بیشتر بدانید : تغییر دادن همسر بدقلق با روشهایی ریز، نامحسوس و موفق!!

تحمل تفاوت‌ ها سخت است، اما ...

قبل از هر کاری لازم است یادآوری شود که حتما موقع ازدواج، تناسب‌ ها و تشابه‌ های لازم را در نظر بگیرید. هر قدر تناسب‌ ها بیشتر باشد، اختلاف نظر‌ها در زندگی مشترک با یکدیگر کمتر خواهد شد. در ادامه باید گفت در شرایط ایده‌ آل هر کسی دوست دارد همسرش کاملا منطبق با فکر‌ها و خواسته‌ های خودش باشد. اما آیا واقعا این قضیه ممکن است؟ مسلما خیر! تمام ما انسان‌ ها با یکدیگر متفاوت هستیم و اصلا قرار نیست همسرمان مانند ما در تمام ابعاد فکر کند و تصمیم بگیرد و اجرا کند؛ بنابراین سعی کنید تا حد امکان او را با تفاوت‌ هایی که با شما دارد، بپذیرید. بله، تحملش سخت است، اما باید واقع‌ بین باشید.

همسرتان را وادار نکنید که همه چیز را مانند شما ببیند

برای واقع‌ بین شدن در وهله اول از حیطه رویا‌ها و تخیلات بیرون بیایید و در واقعیت موجود زندگی کنید. فراموش نکنید هر قدر شکاف و فاصله بین دنیای آرمانی و دنیای واقعی بیشتر باشد، شما رنجش بیشتری را در خود تجربه می‌کنید. به جای آن‌که سعی کنید همسرتان را وادار کنید همه چیز را مانند شما ببیند و مانند شما عمل کند، می‌ توانید این متفاوت بودن نگرش‌ ها، البته اگر در مسائل کوچک باشد را با هم ترکیب کنید تا به دید دقیق‌ تر و جامع‌ تری برسید. قابل درک است که برخی رفتار‌های شخصی باعث فروپاشی بنیان خانواده می‌ شود و درخواست شما برای تغییر می‌ تواند منطقی باشد، رفتار‌هایی از قبیل اعتیاد، منفی‌ بافی و بدبینی، تغییر مداوم شغل، خیانت‌ های مکرر و. حالا سوال این است که در این مواقع چه باید کرد؟

اجبار برای تغییر ثمر بخش نیست

تغییر اجباری نمی‌ تواند در دراز مدت، پایدار باشد. هرچند در کوتاه‌ مدت هم پردردسر خواهد بود. طرف‌ مقابل باید خودش بخواهد که تغییر کند. مسلما راه‌ هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ ها بتوانید روی او اثر بگذارید و تشویقش کنید که رفتارش را تغییر دهد. در بعضی مواقع برای تغییر رفتار همسرمان، به تکرار بیش از حد متوسل می‌ شویم یعنی سوزن ما گیر می‌ کند و مرتب رفتار فرد را به رویش می‌ آوریم و از او می‌خواهیم آن را تغییر دهد. وقتی مسئله‌ ای بیش از حد تکرار شود، جایگاه و اهمیت خود را از دست می‌دهد و به مسئله‌ ای پیش پاافتاده تبدیل می‌ شود، ضمن این که ما با راه رفتن روی اعصاب طرف مقابل، امکان موفقیت را از دست می‌دهیم.

change-partner.jpeg

تغییر صد در صدی را فراموش کنید

فراموش نکنید که قرار نیست از صفر تا صد او را تغییر دهید، فقط قرار است روی یک رفتار که به شدت خانواده خراب‌ کن است، مانور بدهید. در ادامه، می‌توانید دلیل تمایل نداشتن همسر به تغییر را هم تشخیص دهید، مثلا اگر شب‌ ها دیر به خانه می‌ آید، علت این رفتار را ریشه یابی کنید.

خودتان الگو شوید

الگوی رفتاری شوید که می‌ خواهید در همسرتان ببینید. در ضمن، نصیحت کردن، تکراری‌ ترین و غیر موثرترین رفتار برای تغییر دیگری است. پس در عمل با رفتار‌های درست و موثر الگوی مناسبی شوید که این پیام را منتقل می‌کند: «ببین من می‌ توانم، پس تو هم می‌ توانی.»

گروکشی ممنوع

برای گفتگو در این باره با همسر حتما اصول لازم را اجرا کنید. در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب برای گفت‌ و گوی گرم و صمیمانه، جبهه نگرفتن و از موضوع اصلی دور نشدن، مهم است. مطمئنا جمله‌ هایی مانند «اگر من را دوست داری، پس ...» یا «با این کارت نشان دادی که مرا دوست نداری»، به گوش شما هم آشناست.
در این شیوه، همسران سعی می‌ کنند با گروکشی و به غلیان در آوردن دیگ احساسات یکدیگر روی هم تأثیر بگذارند. ممکن است این روش برای مدت کوتاهی جواب دهد، اما موارد ضمنی ناراحت‌کننده‌ ای را به دنبال دارد: اگر یک بار دیگر آن رفتار تکرار شود، آیا به این معناست که همسرتان دوست‌ تان ندارد؟ آیا همسرتان با طیب خاطر رفتارش را تغییر می‌دهد یا فشاری ناخوشایند را روی خود احساس می‌کند؟ آیا دور از انصاف نیست که عشق زیبای همسری را منوط به مواردی این چنین و گاه پیش پا افتاده کنیم؟ این تغییر رفتار چقدر دوام خواهد داشت؟ پاسخ این پرسش‌ها را به عهده خودتان می‌گذاریم. در صورت نیاز، حتما می‌توانید از یک مشاور متعهد و متخصص کمک بگیرید.



بیشتر بدانید : می توانم شخصیت همسرم را تغییر دهم یا خیر؟

بیشتر بدانید : با چهار سیاست زنانه مردان را حرف شنو کنید

بیشتر بدانید : شوهرتان را با این نکته ها حرف گوش کن کنید!!

بیشتر بدانید : هرگز با این شیوه های غلط رفتار همسرتان را تغییر ندهید

 

 

 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com