همسر تنبل را چگونه ادب کنیم؟!!
اگر شما نیز همسری دارید که در کارهای خانه و فرزندان مشارکت چندانی ندارد، پس با ما همراه شوید و نکات پیشنهادی ما را مرور کنید. شاید برخی از این نکات بتواند گره از کار شما باز کند!

با همسر تنبل چه کنیم؟

به کمک دغدغه­ های همسرتان به او انگیزه دهید

اگر می­ خواهید با همسرتان برای انجام کارها قول و قرار بگذارید، سعی کنید از دغدغه­ های او برای اجبار به کار کردن او بهره بگیرید. به عنوان مثال سلامت بچه­ ها یکی از موضوعاتی است که همه­ ی والدین به آن حساس هستند.

در عوض گفتن این‌ که «کمی هم وقت صرف بچه ­ها بکن، می­دونی چه قدر وقته اون‌ ها رو یه پارک نبردی!» بگویید «می­دونی که بچه­ ها تو سن رشد هستند و فعالیت جسمی برای سلامت­ شان خیلی مهم است، لطفاً این هفته اون‌ها رو حتماً یه پارک ببر» و یا برای موثرتر بودن درخواست­ های مربوط به بچه­ ها، آن‌ها را از زبان بچه­ ها بیان کنید.

به عنوان مثال این‌ که «مبینا خیلی دوست داره براش کتاب بخونی، کتاب امشب رو گذاشتم کنار تخت­خوابش، لطفاً زحمتش رو بکش.»

بیشتر بدانید : همسرم هیچ گاه انتظارهای مرا برآورده نمی‌کند!

به جای همسرتان کار نکنید!

اگر قول و قراری برای کارهای خانه گذاشته­ اید، سعی کنید تا حد امکان از کمک بدون دلیل اجتناب کنید. البته این موضوع تنها یک استثنا دارد و آن موضوع بچه­ هاست.

اگر همسر شما به بچه ­ها قولی داده و می­دانید برای عملی شدن آن قول به کمک شما نیاز دارد، بدون این‌که جلوی بچه­ ها به رویش بیاورید به او کمک کنید. یادتان باشد اگر وجهه یکی از والدین پیش بچه ­ها آسیب ببیند، عوارض آن در طولانی مدت گریبان­گیر هر دو والد خواهد شد.

اما غیر از این مورد، شاید بد نباشد گاهی اجازه دهید همسرتان عوارض انجام ندادن کارها را تجربه کند. اگر قرار گذاشته ­اید که آشغال­ها را همسرتان بیرون ببرد، سعی کنید جمع شدن زباله ­ها برای یک هفته و بو گرفتن آن‌ها را تحمل کنید اما اجازه دهید در نهایت همسرتان این کار را انجام دهد.

بعد از انجام کار البته تشکر بدون هرگونه نیش و کنایه را فراموش نکنید! و یا اگر قرار بر پخت شام توسط همسرتان است و بعد از رسیدن از سر کار متوجه می­شوید که چیزی در خانه ندارید، به هیچ عنوان پیشنهاد سفارش شام از بیرون را ندهید، سعی کنید گرسنگی را تحمل کنید و به نان و پنیر بسنده کنید اما چیز دیگری آماده نکنید.

اگر هم همسرتان در نهایت شامی ساده و البته با طعمی نه چندان دلچسب آماده کرد، از او تشکر کنید و نه از دستپخت او به دروغ تعریف کنید و نه از او ایراد بگیرید. تنها از تلاش او برای این‌که به قول و قرارتان متعهد بوده، تشکر کنید.

روحیات خود را بشناسید

گاهی اوقات این ویژگی­های ماست که مانع فعالیت بیشتر همسر ما در خانه می­شود. اگر قرار باشد هر زمان همسر ما کاری انجام داد، ایراد کار او را به رویش بیاوریم، در واقع در طولانی مدت او را به انجام ندادن کار تشویق کرده ­ایم. اگر خانم ­تان آشپزی خیلی خوبی ندارد، سعی کنید کمتر از او ایراد بگیرید.

به این ترتیب می­ توانید امیدوار باشید که او به آشپزی کردن ادامه داده و البته پیشرفت کند! و یا اگر شوهرتان آن طور که ایده­ آل شماست زیر مبل­ ها را جارو نمی­کشد، به او سرکوفت نزنید. بگذارید به کارش ادامه دهد. چرا که سرکوفت شما به معنای آن خواهد بود که در نوبت بعد شما ترجیح می­ دهید که خودتان کل خانه را جارو کنید!

همسر تنبل را چگونه ادب کنیم؟!!
همسر تنبل را چگونه ادب کنیم؟!!

دلگرمی را فراموش نکنید

گاهی افراد متوجه می­شوند همسرشان که تا پیش از این فعال­ تر بوده، حالا آرام آرام ترجیح می­ دهد کمتر در کارهای خانه مشارکت کرده و به نوعی تنبلی را ترجیح می­دهد. اما چرا چنین اتفاقی می­افتد؟ هر چند عوامل مختلفی می­تواند مسبب این امر باشد اما دو نکته در برخورد همسران در این زمینه می­تواند به آن دامن بزند. اول قدر شناس نبودن.

اگر قرار باشد ما به تصور این‌که فعالیت­های همسرمان در خانه جز وظایف اوست از او تشکر نکنیم، آرام آرام انگیزه کار در او را کاهش داده­ایم. همه­ی افراد نیاز دارند که توسط دیگران مورد قدردانی قرار بگیرند. قدردانی باعث دلگرمی شده و به افراد نیرو می­ دهد تا به انجام کارهایی که حتی مورد علاقه آن‌ها نیست و یا بسیار کسل­ کننده و تکراری است، ادامه دهند.

پس اگر می­ خواهید همسرتان مشارکت بیشتری داشته باشد. بابت کوچک­ترین کار او نیز تشکر کنید.

اما علاوه بر قدرشناس بودن بابت کارهای همسر، نکته­ ی مهم دیگری نیز می­ تواند باعث دلگرمی و فعالیت بیشتر همسر در خانه شود. همسرتان را ببینید، به نیازهای او توجه کنید و به او ابراز علاقه کنید! شاید به نظر برخی ارتباط روشنی بین بی­ توجهی به همسر و تمیز نشدن خانه و یا نبردن زباله ­ها وجود نداشته باشد اما هر زمان که فردی احساس کند همسرش او را نه به خاطر خودش که به خاطر خدماتی که ارائه می ­دهد، می­ خواهد، ممکن است آرام آرام دلسرد شده و انجام آن خدمات را کاهش دهد.

اگر شما بتوانید به همسرتان نشان دهید که به او توجه داشته و او را دوست دارید، می­توانید امیدوار باشید که او نیز علاقه بیشتری برای مشارکت در کارهای خانه از خود نشان خواهد داد.

راه­هایی موثرتر برای بیان درخواست به همسر تنبل

گاهی اوقات آشنا نبودن با روش­ های مناسب بیان خواسته خود باعث می ­شود نه تنها همسران نتوانند به خواسته­ های خود برسند که دلخوری و ناراحتی نیز به مشکلات قبلی اضافه می­ شود. در بیان خواسته­ های خود بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • خواسته خود را سرراست، بدون سرزنش و بدون نیش و کنایه بیان کنید. اگر فکر می­ کنید ممکن است لحن خوبی نداشته باشید از پیامک استفاده کنید اما با کمی دقت نظر کلمات را انتخاب کنید.

  • اگر می­ خواهید موضوعی را یادآوری کنید، تصور کنید اگر می­ خواستید این نکته را به دوست خود یادآوری کنید چه می­ گفتید، حالا مشابه همان کلمات را به کار ببرید.

  • در زمان بیان خواسته خود طوری صحبت نکنید که انگار از سر ناچاری از همسرتان چیزی را می­ خواهید و اگر شما خودتان می­ توانستید به او رو نمی­ انداختید. بلکه خواسته خود صرفاً طوری بیان کنید که انگار بار اول است و یا این‌که دارید موضوعی معمولی را یادآوری می­ کنید.

  • از کلماتی مانند «می­ توانی» و «می­ شود» کمتر استفاده کنید. این کلمات می ­تواند نشان دهنده عدم اطمینان شما در پاسخ مثبت همسرتان باشد. پس به او این موضوع را القا نکنید که انگار به همکاری او اطمینانی ندارید.



بیشتر بدانید : شوهرتان اگر این ویژگی ها را دارد، جزو شوهران بد است!

بیشتر بدانید : اگر اینگونه با همسرتان رفتار کنید قطعا او را از دست خواهید داد

بیشتر بدانید : شوهر خوب چه ویژگی هایی دارد




 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: سپیده دانایی