چگونه رنگها را به کودکان آموزش دهیم؟
كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد

آموزش رنگ ها به کودک

كودكان در دنیای رنگینی زندگی می‌كنند، با این وجود تشخیص دادن رنگ‌ها برای كودك 3-2 ساله كار ساده‌ای نیست. اگر به نقاشی‌های كودكتان توجه كنید، حتما می‌بینید كه او گاهی آسمان را سبز و زمین را آبی می‌كشد...
 ناراحت نباشید این موضوع جای نگرانی ندارد. كودكان دیر یا زود رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهند. با این حال به شما كمك می‌كنیم راهكارهایی بیاموزید تا كودكتان در این مرحله سریع‌تر قدم بردارد.

بیشتر بدانید : با بچه های موبایل به دست چه کنیم؟

مفهومی ناملموس

درست است كه كودكان رنگ‌ها و اسامی مربوط به آنها را دیر می‌آموزند اما این مساله به آن معنی نیست كه دنیای اطرافشان سیاه و سفید است. از 18 ماهگی بینایی یك كودك تقریبا مثل یك فرد بالغ است و به خوبی رنگ‌ها را از هم تشخیص می‌دهد. او می‌تواند كاملا متوجه این موضوع باشد كه 2 شی یكسان 2 رنگ مختلف دارند یا اشیای مختلف (تنه درخت، پایه میز، صندلی و...) پایه رنگی یكسانی دارند. به مرور كه كودك بزرگ می‌شود مقایسه‌ها در ذهن او شكل می‌گیرد و رنگ‌ها را بهتر می‌آموزد. با این حال شما می‌توانید او را در این راه یاری كنید.

چگونه رنگها را به کودکان آموزش دهیم
چگونه رنگها را به کودکان آموزش دهیم,آموزش رنگ ها به کودک

بازی‌های متفاوت

هر نوع بازی كه كنجكاوی كودك را تحریك كند در آموزش رنگ به او موثر است. پیشنهاد می‌كنیم یك ظرف بردارید و در آن میوه‌های مختلفی از جمله گوجه‌فرنگی، آلوی زرد و كشمش بریزید. از او بخواهید آنها را با توجه به نوع و رنگ جدا كند.
بار دیگر چند نوع میوه و سبزی تنها با دو رنگ متفاوت انتخاب كنید و از او بخواهید تنها براساس رنگ آنها را از هم جدا كند مثلا توت‌فرنگی و گوجه را در یك دسته و موز و آلو را در دسته دیگر قرار دهد. اجازه ندهید فرزندتان از بازی خسته و دلزده شود. به موقع آموزش‌ را تمام كنید تا حوصله‌اش سر نرود.

دایره لغاتش را غنی كنید

شناخت رنگ‌ها الزاما به معنی آموختن نام آنها نیست. اگر كودك شما توانسته رنگ‌ها را بشناسد و آنها را از هم تفكیك كند، می‌توانید نام آنها را هم كم‌كم به او آموزش دهید. این كار را به مرور و با كمك كارهای روزانه انجام دهید مثلا وقتی لباس می‌پوشد توجه او را به رنگ قرمز كفش‌هایش جلب كنید یا وقتی در پارك قدم می‌زنید با نشان دادن اردكی كه در دریاچه وسط پارك شنا می‌كند، رنگ سفید را به او بیاموزید. سعی كنید كنار این مسایل رنگ‌های متضاد و هارمونی‌دار را هم به او آموزش دهید، اما عجله نكنید. كودك به اندازه كافی فرصت دارد تا این مسایل را یاد بگیرد.


بیشتر بدانید : چگونه حرفهای زشت را از ذهن کودک پاک کنیم؟

بیشتر بدانید : 4 ویژگی یک کودک باهوش چیست؟

بیشتر بدانید : روش های آموزش نظم به کودک در سنین مختلف


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir