4 جمله مثبت و تاثیرگذار در تربیت کودک
 تربیت کودک یکی از مهم ترین وظایف هر پدر و مادری است. در این مقاله قصد داریم شما را با 4 جمله ای که تاثیر مثبتی در تربیت کودک تان دارد آشنا کنیم.

4 جمله با تاثیر مثبت در تربیت کودک

بعضی اوقات کودک از شما خواسته‌ای دارد یا مرتکب اشتباهی شده است و شما باید جوابی درست و قانع کننده به کودک تان بدهید تا در عین کوتاه بودن، تاثیر روانی مناسبی هم بر ذهن او بگذارد. در این بین گاهی تاثیر یک جمله بیشتر از چند ساعت صحبت کردن با کودک است. در این مطلب به بررسی جملاتی که می تواند تاثیر مثبت روی کودکتان داشته باشد، می پردازیم.

 

1 - خودت تصمیم بگیر

این گونه به کودک می آموزیم که مسئولیت عمل خودش را برعهده دارد و هر تصمیمی که بگیرد باید منتظر عواقب بد یا خوبش باشد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شیوه صحیح تربیت کودکان از زبان کارشناسان

 

2 - دوستت دارم ولی این کار تو را نمی پسندم

کار [درست] و [نادرست] را به صورت واضح برای کودک مشخص کنید یعنی به او بیاموزید ما کار [درست] و کار [نادرست] داریم، نه بچه خوب و بچه بد. حتما این تفکیک را از همین کودکی و به خوبی در ذهن کودک بیندازید.

 

3 - از تو می خواهم مشکل من را حل کنی

اگر کودک رفتاری دارد که باعث رنجش شما می شود، به او بگویید که دچار مشکل شده اید و از او بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند؛ برای مثال به او بگویید: «صدای بلند تلویزیون باعث می شود دچار سردرد شوم» و از او بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند. در این صورت او که خود را دشمن شما نمی بیند، خود را موظف می داند کاری انجام ندهد که برای شما مشکل آفرین باشد.

 

4 - احساس تو را درک می کنم

وقتی کودک عصبانی است و مثلا می گوید «از تو متنفرم» یا «خیلی بدی»، توجه داشته باشید که این ها تنها جملاتی است که همه ذهن او را پر کرده، پس شما می توانید به او کمک کنید تا با احساسات آشنا شود؛ برای مثال به او بگویید که «می دانم به دلیل حرف های دوستت ناراحت و عصبانی هستی» و سپس باید به وی کمک کنید هیجاناتش را کنترل کند؛ مثلا به وی بگویید که «بچه ها با پرت کردن وسایلشان آرام نمی شوند، می خواهی با هم صحبت کنیم؟»

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com