پسرم همه چیز را پرت می کند!!
 پسرم یک سال دارد و خیلی فعال و همیشه در حال جنب و جوش است. به تازگی تمام وسیله هایی که دستش باشد را بع سمت دیگران پرتاب می کند. نمی دانم چه کنم

سوال کاربر:

پسرم یک سال و ده ماه دارد. خیلی پر جنب و جوش است. یک لحظه هم زمین نمی نشیند. نسبت به بچه‌های همسن خودش از همه لحاظ خیلی زرنگ‌تر است، به‌تازگی هر چیزی که در دستش باشد را  به صورت ناگهانی به سمت دیگران پرتاب می‌کند. او را تهدید کردم، کتکش زدم اما کارش را تکرار می‌کند. چه کنم که این کارهایش کمتر شود؟

پاسخ کارشناس : 

با عرض سلام و احترام
به طور کلی خشم و پرخاشگری کودکان در این سن به‌دلیل رشد مغزی و حرکتی، زیاد و شدید می‌شود. در این سن کودکان می‌فهمند یک فرد جدا با احساسات، افکار، خواسته‌ها و دارایی‌های خودشان هستند و می‌توانند برای حفظ این‌ها در مقابل دیگران بایستند و با خشم واکنش نشان‌دهند؛ بنابراین عصبانی‌شدن یک راه برای دفاع از خود است و شما نباید در مقابل عصبانیت‌های فرزندتان واکنش‌های تنبیهی داشته‌باشید، چون با این شیوه هم باعث افزایش بیشتر خشم و پرخاشگری شده‌اید، هم رابطه‌تان را با فرزندتان خراب کرده‌اید و هم مانع رشد طبیعی هیجانات کودکتان شده‌اید. با در نظرگرفتن این توضیحات، پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود:

 وقتی فرزندتان شما را دوست داشته‌باشد، با احتمال بیشتری از دستورات‌تان اطاعت می‌کند

برای داشتن یک رابطه خوب لازم است زمانی را با کودکتان خلوت کنید. در طول این زمان که حتی می‌تواند دو دقیقه باشد، سعی کنید با او بازی کنید، او را نوازش کنید یا با او حرف بزنید. این کار باید به طور مکرر هر روز انجام شود.

به رفتارهای خوب و همراه با مهربانی کودکتان توجه و او را تشویق کنید

فهرستی از ویژگی‌ها و رفتارهای خوب فرزندتان تهیه و سعی کنید در طول روز به آن‌ها توجه‌کنید و به روش‌های مختلف کلامی (آفرین به پسر گلم که وقتی وارد خونه میشه سلام می کنه)، غیرکلامی ( نوازش‌کردن، بوسیدن)، پاداش فعالیتی (رفتن به پارک) یا پاداش مادی (خریدن اسباب‌بازی دلخواه)  تشویق کنید.

به جای تنبیه فیزیکی و تهدید، از تنبیه صحیح و مناسب برای رفتارهای نامناسب کودک خود استفاده کنید

با توجه به اینکه ثابت شده تنبیه فیزیکی و کلامی نه تنها به حذف رفتار نامناسب کمک نمی‌کند بلکه به افزایش آن و بروز مشکلات روحی، روانی در آینده منجر می‌شود، لازم است این رفتار را حذف و به جای آن از روش‌های زیر استفاده کنید:
 
_ قبل از تنبیه، به کودکتان بگویید که کدام رفتارش شما را ناراحت می‌کند و پیامد آن چیست. (اگر بشقاب رو به سمت دیگران پرت کنی، نمی‌تونی کارتونی که دوست داری رو ببینی)
_ تنبیهی را که برای کودکتان در نظر گرفته اید حتما اعمال کنید.
_ تنبیه را بلافاصله بعد از رفتار بد کودکتان اعمال کنید.
_ تنبیه‌تان متناسب با رفتار کودکتان و منصفانه باشد.
_ در برابر هر نبایدی که به کودکتان می‌گویید، رفتار مناسبی که باید انجام دهد را همزمان بگویید.
_ نوع تنبیه‌تان به شکل محروم‌کردن کودکتان از اشیا یا فعالیت‌های لذت‌بخش در کوتاه‌مدت باشد.

در صورتی که با انجام درست پیشنهادهای ذکر شده، رفتار کودکتان همچنان ادامه داشت، لازم است به روان‌شناس کودک مراجعه یا در کلاس‌های فرزندپروری ثبت‌نام کنید.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com