علائم نشان‌ دهنده‌ آزار و اذیت اینترنتی نوجوانان را بشناسید
در حقیقت، آزار و اذیت اینترنتی اغلب در زندگی روزمره کودکان در حال گسترش است و آنچه برای والدین در قرن ۲۱ ضروری است شناخت نشانه‌های هشدار دهنده اولیه است.

علائم نشان‌ دهنده‌ آزار و اذیت اینترنتی نوجوانان

یک نسل پیش، آزار و اذیت‌های کودکانه، تا حد زیادی به زمین بازی محدود می‌شد، اما در قرن بیست و یکم، این نوع از رفتارهای هراس‌انگیز و غیرمناسب از طریق یک صفحه نمایش کامپیوتری احتمالا به صورت مجموعه‌ای در نوسان است. آزار و اذیت سایبری ممکن است در فضایی فرازمینی در دنیای آنلاین اتفاق بی‌افتد، اما آسیب‌های ناشی از آن کمتر از دنیای واقعی نیست.

در حقیقت، آزار و اذیت اینترنتی اغلب در زندگی روزمره کودکان در حال گسترش است و آنچه برای والدین در قرن ۲۱ ضروری است شناخت نشانه‌های هشدار دهنده اولیه است.

والدین بدانند حتی تکنولوژی‌های هوشمند نیز گاهی در شناسایی علائم آزار و اذیت‌های سایبری کند و ناتوانند و به همین علت نشانه‌های اولیه با ناراحتی‌های معمول در نوجوانان اشتباه قلمداد می‌شود.

رشد و به بلوغ رسیدن همواره با مشکلاتی روبروست و انتقال به دوره جوانی با چشمانی بسته و ناآگاه در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند حتی بیشتر تهدید کننده باشد. اگر نگران فرزندتان، بویژه فرزند دختر به‌عنوان قربانی آزار و اذیت سایبری هستید، مهم است که همواره سریع عمل کنید و آنچه را که می‌بینید و حس می‌کنید به‌درستی درک و ارزیابی کنید.

آزار و اذیت سایبری اشکال مختلفی دارد، بنابراین نشانه‌های هشدار دهنده اولیه اغلب به طور گسترده‌ای متفاوت است. بعضی از این نشانه‌های هشدار دهنده ممکن است وضعیت تحصیلی فرزندتان باشند: دانش‌آموز یا دانشجویی که ناگهان نمرات او افت می‌کند یا دانش‌آموزی که قبلا علاقمند و مشتاق برای رفتن به مدرسه بود ممکن است، زمان بیشتری را در خانه بگذارند.

قربانیان آزار و اذیت‌های سایبری ممکن است مدرسه را ترک کنند، با دانش‌آموزان دیگر درگیر شوند و با مسولین و صاحبان قدرت در آموزشگاه یا بیرون از مدرسه به مشکل برسند. همه این نشانه‌ها می‌گویند که نوجوان دچار مشکل شده و نیاز به تحقیقات فوری برای تشخیص علل است. والدین باید همواره به اندازه کافی هشیار باشند و جستجو و تحقیقات بیشتری انجام دهند. آیا علت اصلی این مشکلات مربوط به آزار و اذیت سایبری است یا چیز دیگری است؟

نشانه‌های دیگری از آزار و اذیت‌های سایبری، رفتاری هستند. نوجوان ناگهان علاقمندی خود را به تمام فعالیت‌هایی که قبلا برایش لذت‌بخش بوده از دست می‌دهد، مثل فوتبال یا گروه‌های مورد علاقه‌اش را ترک می‌کند.

ممکن است عادات غذا خوردن یا خوابیدن آنها تغییر کند، میلی به غذاهای مورد علاقه شان نداشته باشند. آنها ممکن است استفاده از کامپیوتر را کنار بگذارند، اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان را ببندند از دوستان آنلاین خود دوری کنند، به مدت زیادی، عکسی از خود به اشتراک نگذارند و سایت‌های مورد علاقه‌شان را به‌روز رسانی نکنند.

والدین با مشاهده هر کدام از این علائم هشدار دهنده باید مراقب سوء‌استفاده‌های سایبری باشند و به موقع برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر عاطفی، فکری و فیزیکی فرزندان خود اقدام کنند.

آزار و اذیت‌های سایبری می‌تواند پیامدهای بسیار جدی در دنیای واقعی داشته باشد، تا جایی که باعث اقدام به خودکشی در نوجوانان می‌شود. زمانی‌که با یک مشکل سایبری برخورد می‌کنید بدانید زمان بسیار مهم است، لذا بلافاصله برای کمک گرفتن از مسوولین مدرسه، دیگر اعضای خانواده و هر کسی که مایل به کمک کردن باشد، اقدام کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com