مشورت با فرزند بعد از سن بلوغ با 5 توصیه کلیدی!
قرار گرفتن نوجوانان در سن بلوغ یکی از سخت ترین مراحل زندگی برای هر پدر و مادری است. وقت آن رسیده است که از فرزندتان در مسائل مهم تر مشورت بگیرید. نکاتی که در ادامه مطرح می شود، در رسیدن به نتیجه مطلوب شما را یاری خواهد کرد

5 توصیه برای مشورت با فرزند بعد از سن بلوغ

نظرخواهی و مشورت به خصوص با فرزند در آستانه سن بلوغ یا بعد از آن، با شروع تغییرات در ساختار فکری و اجتماعی فرزند شکل دیگری به خود می گیرد. کودکی که تا دیروز نظرخواهی درباره مسائل شخصی اش به او عزت نفس و حس ارزشمندی می داد، حال این اختیار عمل را حق خود می داند و به دنبال اثبات خویشتن در موقعیت های بهتر و حساس تر خانواده است. بنابراین وقت آن رسیده است که از فرزندتان در مسائل مهم تر مشورت بگیرید. نکاتی که در ادامه مطرح می شود، در رسیدن به نتیجه مطلوب شما را یاری خواهد کرد.

مشورت با فرزند بعد از سن بلوغ با 5 توصیه کلیدی!
مشورت با فرزند بعد از سن بلوغ با 5 توصیه کلیدی!

بیشتر بدانید : رسیدگی به مشکلات رفتاری نوجوانان

  1. همانند مرحله قبل، پیش از ورود به مقوله مشورت در امور با فرزندتان،  قابلیت ها، توانایی ها، مهارت ها و استعدادهای او را بشناسید. مشورت گرفتن در حوزه ای که نوجوان در آن مهارت یا اطلاعات کافی ندارد، تاثیر عکس دارد و شما را به نتیجه مطلوب که همان رشد و تعالی شخصیت فرزندان است، نمی رساند.

  2. اگر نیاز است، پیش از شروع مشورت با فرزندتان، ابتدا از همسرتان کمک بخواهید و به قول عامیانه حرف هایتان را یکی کنید و موضوع را تا جایی که امکان دارد، خودتان حل و فصل و در ابعاد کوچک تر درباره آن با فرزندتان مشورت کنید. به این ترتیب هم والد مقتدری هستید و هم بار سنگینی را روی دوش فرزندتان نمی گذارید.

  3. به فرزندتان بیاموزید که در این مرحله، نظرخواهی از او به منزله اجرای تمام و کمال نظر و خواسته او برای حل مسئله پیش رو نیست. به تعریف دیگر به او یاد بدهید که قرار است مسئله را مانند شما بررسی و درباره آن اظهار نظر کند و راه حل های پیشنهادی خود را بدهد. در واقع او هنوز در جایگاهی نیست که برای امور خانواده تصمیم گیری کند اما می تواند شما را در امور تصمیم گیری همراهی کند.

  4. بازخوردهای شما به شیوه حل مسئله و اظهارات فرزندتان درباره مسئله مورد مشورت، بر اعتماد به نفس و مهارت های فردی فرزندتان تأثیر فوق العاده ای خواهد گذاشت. اگر پیشنهادها و راهکارهایی مناسب و قابل تأمل ارائه می دهد، وی را تشویق کنید و اگر موضوع را به درستی متوجه نشده یا راهکارهایش عملی نیست، با ادبیات مناسب او را قانع کنید که نمی توانید به راهکارهایش فکر کنید.

  5. شیوه صحیح سنجش ابعاد مسائل مختلف از مرحله بررسی تا تصمیم گیری را در موقعیت های آزمایشی به او بیاموزید. برای مثال یک خانواده چهار نفره تصمیم به مسافرت دارند و قرار است از فرزند ارشد خود که یک پسر نوجوان است، مشورت بگیرند. با ارائه یک صورت صحیح از وضعیت فعلی تان، او را در ارائه بهترین پیشنهاد برای مقصد سفر یاری کنید. برای مثال وضعیت وسیله نقلیه، وضعیت آب و هوایی، میزان هزینه های سوخت، مکان و هزینه های جانبی را به عنوان اطلاعات اولیه برای او تشریح کنید. به این ترتیب هم بررسی همه جانبه مسئله را به او آموخته اید و هم در ارائه بهترین راهکارها کمکش کرده اید.



بیشتر بدانید : 5 اشتباه والدین که نوجوان شان را پنهان کار می کند

بیشتر بدانید : اگر پسر نوجوان در خانه دارید بخوانید ...

بیشتر بدانید : چگونه با فرزندنوجوانمان صحبت كنيم( قسمت اول )



گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com