چگونه پسر 19 ساله ام را از سیگار ترک بدم؟
 پسری 19 ساله دارم که به درس خواندن علاقه‌ای ندارد و پنهانی سیگار می‌کشد و زود عصبانی می شود. چگونه او را از این کار منع کنم؟

 چه‌ کنم سیگار کشیدن از سر پسر 19 ساله‌ ام بیفتد؟

پسری 19 ساله دارم که به درس خواندن علاقه‌ای ندارد و پنهانی سیگار می‌کشد. زود عصبانی می‌شود،  راحت هم دروغ می‌گوید. هیچ هدفی ندارد. من و پدرش هیچ مشکل خاصی نداریم و محیط خانه آرام است البته بی‌مشکل و بحث نیستیم ولی خیلی حاد هم نیست. چه کار کنیم که این سیگار کشیدن از سرش بیفتد؟ ظاهرا  حدود دو سال است که سیگار می‌کشد و ما تازه چند ماه است که فهمیدیم. خیلی برای آینده‌ اش نگرانیم. خودم کارمندم و شوهرم  شغل آزاد دارد. وضعیت مالی متوسطی داریم.
 
فرزند شما ماه‌های پایانی دوره نوجوانی دوم خود را سپری و مثل بیشتر نوجوانان مرحله پرفشاری را تجربه می‌کند.
 نگرانی شما از وضع موجود روحی و رفتاری وی بجا و قابل درک است. اندکی اضطراب، بی‌تعادلی، پرخاشگری، خودخواهی، تقابل، گرایش افراطی به همسالان، بی‌ثباتی خلقی ، هنجارشکنی و نادیده گرفتن اصول خانواده و گاه دچار درماندگی و شناور شدن می تواند از ویژگی‌های این دوران باشد که والدین باید با آمادگی کامل نوجوان را به سلامت از این مرحله سخت تربیتی عبور دهند و لازمه‌اش آشنایی بیشتر با دوران نوجوانی و درک اوست.
 

بیشتر بدانید : چطور به نوجوانان کمک کنید به سیگار بگویند ' نه ' ؟

نگاه خطی به نوجوان‌ تان نداشته باشید

از اشکالات برخی والدین که شما هم دچار آن شده اید، نگاه خطی به نوجوان است که مدام از او می‌پرسند چرا به درس بی‌علاقه است یا سراغ رفتارهای پرخطری مثل سیگار کشیدن و ... می‌رود؟ این‌گونه نگاه کارساز نیست و نوجوان را بیشتر از ما دور می‌کند. نگاه خطی یعنی همه مشکلات را در نوجوان دیدن و فقط انگشت اتهام به سوی او دراز کردن. آن چه امروز در تعامل با نوجوانان کارساز است، استفاده از نظریه انتخاب یا همان کنترل داخلی است که والدین با آگاهی و قبول کنترل داخلی، نگاه‌شان به نوجوان سیستمی  باشد و با مشاهده هر نارسایی یا ناهنجاری در نوجوان، خود را نیز دخیل بدانند و برای تغییر در فرزند مبادرت به تغییر خود ‌کنند. گفته‌اید که نوجوان‌تان زود عصبانی می‌شود،  متاسفانه وقتی آسیب جدی به رابطه بین والدین و نوجوان وارد شد، لجبازی نوجوان و حتی والدین تشدید  و فضای خانواده، آشفته  می شود و حتی رفتارهای اجتنابی مثل قهر و فرار و ... در ذهن نوجوان شکل می‌گیرد. والدینی که نوجوان خود را درک می‌کنند یعنی متوجه ویژگی‌های نوجوانی و تغییرات روحی، جسمی و رفتارهای اجتماعی وی هستند و می‌دانند که نوجوان دچار بحران است و بیشترین انرژی‌اش صرف هویت‌یابی می‌شود. بنابراین با رفتار اصولی، زمینه‌های عصبانی شدن او را مدیریت می‌کنند. دروغ گویی هم می‌تواند پیامد ترس نوجوان از والدین باشد.

چگونه پسر 19 ساله ام را از سیگار ترک بدم؟
چگونه پسر 19 ساله ام را از سیگار ترک بدم؟

فرزندتان فاقد مهارت جرئت‌ مندی است

سیگار کشیدن فرزندتان که دغدغه اصلی شما هم هست و بجاست، به احتمال زیاد برای جلب توجه و تحت تاثیر همسالان اتفاق افتاده و نشان دهنده فقدان جرئتمندی در فرزندتان است. اولویت اول شما باید تقویت رغبت و تمرکز فرزندتان به درس باشد که باید جدی گرفته و مجدد رابطه والدین و فرزند بازسازی شود. بنابراین توصیه می‌شود در زمینه روان‌شناسی رشد نوجوان بیشتر مطالعه داشته باشید و از یک مشاور هم کمک بگیرید.


بیشتر بدانید : پسر 9 ساله ام با پسر خواهرم بازی های جنسی انجام می دهد،چه کنم؟

بیشتر بدانید : دختر 14 ساله ام خیلی آرایش می کند،چگونه با او صحبت کنم؟

بیشتر بدانید : آموزش نه گفتن به رابطه جنسی ( مخصوص نوجوانان و جوانان )


 گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com