دیدن پورن توسط بچه ها، چگونه برخورد کنیم؟
ساسی مانکن، بعد از آن آهنگ‌ های جنجالی‌ اش که حتی ویدئو‌هایی از کودکان در حال خواندن آن آهنگ‌ ها در فضای مجازی منتشر شد، باز هم حاشیه‌ ساز شد. اما این‌ بار شرایط بسیار متفاوت است. به‌ قدری متفاوت که زنگ خطر را برای پدر و مادرانی که فرزند کودک و نوجوان دارند به‌ صدا درآورد

مواجهه فرزندان با پورن در فضای مجازی

ساسی مانکن، بعد از آن آهنگ‌های جنجالی‌اش که حتی ویدئوهایی از پخش آن‌ آهنگ‌های بی‌محتوا از بلندگوی مدرسه و خواندنشان توسط کودکان در فضای مجازی منتشر شد، باز هم حاشیه‌ساز شد. اما این‌ بار شرایط بسیار متفاوت است. به‌ قدری متفاوت که زنگ خطر را برای پدرومادرانی که فرزند کودک و نوجوان دارند به‌صدا درآورد. این خواننده تیر خلاص را زده و در موزیک ویدئوی جدیدش از یک پورن‌استار استفاده کرده است. نیاز نیست بگوییم، در همین‌جا خودتان می‌توانید حدس بزنید چه فاجعه و خطری در کمین فرزندان ماست.

مهم‌ترین مسئله‌ی قابل بحث در این موضوع، گروه طرفداران این خواننده می‌باشد که متاسفانه عموما تشکیل شده از کودکان و نوجوانان است. با توجه به دسترسی راحت به فضای مجازی و از همه مهم‌تر به انواع فیلترشکن‌ها به دلیل فیلتر بودن برخی اپلیکیشن‌های ارتباطی، به‌معنای واقعی کلمه فاجعه رخ خواهد داد. کافی‌ست بچه‌ها بدانند این بازیگر در این موزیک ویدئوی خواننده‌ی محبوبشان در واقعیت چه شغلی دارد... آن وقت است که از سر کنجکاوی و با یک سرچ ساده، دیگر هیچ حرفی باقی نمی‌ماند...

روزنامه جام‌جم در این‌باره نوشت: فیلم پورنو تقریبا قدمتی به اندازه خود تاریخ سینما دارد و بازیگوشی‌های جنسی از همان اوایل، آن روی سکه این هنر صنعت را هم نشان داد. به جز خود فیلم‌های این بخش از سینما که تماما با اهداف تحریک‌کننده تولید می‌شود، همواره بخش‌هایی از فیلم‌های جریان اصلی و داستانی سینمای دنیا (چه فیلم‌های تجاری و سرگرم‌کننده و چه فیلم‌های هنری)، هم سال‌هاست با تمرکز روی صحنه‌های اروتیک، قصه‌هایشان را روایت می‌کنند.

این روند جذب مخاطب به هرقیمتی و با هرصحنه‌ای در سال‌های اخیر سروشکل بی‌پرواتری هم به خود گرفته و گاه حتی سکانس‌های «اسمش را نبر»، کاملا بی‌ضرورت و فارغ از بار دراماتیک قصه، در فیلم جانمایی می‌شود.

با وجود رشد قارچ‌گونه صنعت پورنوگرافی و سوار شدن کاسبان بر موج میل‌های مبهم هوس آدمی، نمایندگان اخلاق و آدمیت (به‌معنای حقیقی و درستش)، به سهم و توان خود از جامعه در مقابل حملات هرزه‌گرایانه دفاع می‌کنند، ممنوعیت دسترسی کودکان و نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال به جلوه‌های مختلف این صنعت و آگاه‌سازی آن‌ها یکی از راهکارهاست.

از این نظر، کاری که علی‌الظاهر خواننده ماجراجوی پاپ ایرانی خارج از وطن انجام داده و پای یک بازیگر مشهور فیلم‌های پورنوگرافی را به کلیپ تازه‌اش کشانده و فراخوان یک دابسمش داده (که طبیعتا با مشارکت بسیاری از نوجوانان ۱۸ سال همراه خواهد بود)، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، افراد کم‌سن و سال ایرانی را هدف قرار می‌دهد و در صورت آشنا نبودن این بچه‌ها و نوجوانان با یک ستاره فیلم‌های جنسی، فتح‌باب آشنایی آن‌ها را در طرفه‌العینی فراهم می‌کند و این شاید مقدمه‌ای بر گشوده شدن در‌های دیگری در دنیای غرایز پرشروشور باشد.

بیشتر بدانید : آموزش نه گفتن به رابطه جنسی ( مخصوص نوجوانان و جوانان )

تاثیرات دیدن پورن بر سلامت فرزندان

حالا که این خواننده‌ی پرحاشیه سلامت روان کودکان را نشانه گرفته است، بهتر است آگاهی خود را درباره‌ی مقابله با این مسائل بالا ببرید. دیدن فیلم‌های مستهجن می‌تواند عواقب بسیار بد و جبران ناپذیری را برای افراد، به‌خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد. در ادامه تعدادی از مشکلاتی که می‌تواند گریبانگیر کودک شود را بررسی خواهیم کرد.

شکل گیری عقاید و نگرش‌ های غلط جنسی

محصولات هرزه نگاری، به صورت اغراق آمیز و غیرواقعی رابطه جنسی را نشان می‌دهند؛ در نتیجه باعث می‌شوند کودک و نوجوان، که هنوز نگرش و اطلاعاتی نسبت به امور جنسی ندارد، به صورت کامل این عقاید و باور‌های غلط را قبول کند و در واقع این تصاویر و محتوا را به عنوان الگوی درست رابطه جنسی بپذیرد؛ بنابراین در بزرگسالی و در برخورد با واقعیت رابطه جنسی، دچار مشکل خواهد شد.

بلوغ جنسی زودرس

هنگامی که کودک با تصاویر و محرک‌های مختلف جنسی زودتر از سن مناسب خود برخورد کند، امکان بلوغ جنسی زودرس وجود دارد. این بلوغ جنسی زودرس گرچه برای پسربچه‌ها خوشایند است، در هر حال می‌تواند برای هر دو جنس آسیب‌ها و مشکلات فراوان خاص خود را ایجاد کند، مانند انجام رفتار‌های جنسی زودهنگام، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی، طرد توسط همسالان، انتظارات بیش از حد اطرافیان و والدین و ...

در معرض خشونت و تجاوز جنسی قرار گرفتن

برخی افراد بزرگسال که دچار انحرافات جنسی هستند، ممکن است از تصاویر و فیلم‌های محرک جنسی به طرق مختلف استفاده کنند، که هدفشان تحریک و فریب کودکان و نوجوانان است. از سویی تماشای این تصاویر باعث می‌شود کودک و نوجوان بیشتر در معرض برقراری رابطه جنسی قرار گیرد، که نتیجه آن خشونت و تجاوز جنسی خواهد بود. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد متجاوزین جنسی از تصاویر برای تحریک کودکان و همچنین متقاعدسازی و بازداری احساسات آنان استفاده می‌کنند.

تقلید و انجام رفتار‌های جنسی

مشاهده می‌شود برخی از کودکان و نوجوانان پس از تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های مستهجن، به تقلید آن اعمال با دوستان و حتی افراد کوچکتر از خود مبادرت ورزیده‌اند، که خود می‌تواند زمینه ساز بارداری‌های ناخواسته، ابتلا به بیماری‌های جنسی و حتی اعتیاد و وابستگی به رابطه جنسی شود.

ایجاد ترس و سردرگمی از مسائل جنسی

در هرزه نگاری معمولا کودکان و نوجوانان خیلی زودتر از زمان لازم و به طور نابهنگام درباره روابط جنسی اطلاعات کسب می‌کنند. درحالی که آمادگی لازم برای انجام چنین کاری را ندارند؛ که باعث ایجاد سردرگمی و ترس و حتی حالت تنفر نسبت به مسائل جنسی در زمان کنونی و آینده کودک می‌شود. حتی مشاهده می‌شود برخی از کودکان پس از رویارویی با این تصاویر، به شدت حالت‌های اضطرابی و علائمی مانند کابوس‌های شبانه، ناخن جویدن و شب ادراری پیدا کرده اند.

به‌طور کلی بزرگترین وظیفه‌ی تمام والدین در حال حاضر این است که، علاوه بر نظارت کامل بر فرزندان خود، استفاده از فضای مجازی را نیز تحت کنترل داشته باشند.

فرزندم پورن می‌ بیند چه‌ کار کنم؟
فرزندم پورن می‌ بیند چه‌ کار کنم؟

در صورتی که متوجه شدید فرزندتان به پورن دسترسی دارد بسیار مهم است که با این قضیه به درستی رفتار کنید. نکات زیر برای حل این مشکل مفید هستند:

۱. باید بدانید کودکان و نوجوانان در مورد مسائل جنسی کنجکاوی طبیعی دارند و به دنبال اطلاعاتی در مورد روابط جنسی هستند؛ بنابراین کودکان و نوجوانان باید آموزش‌هایی متناسب با سنشان در مورد رابطه جنسی صحیح ببینند. آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشند که فرزندانمان به خود و جنس مخالف نگرشی فراتر از صرفا یک دستگاه جنسی، داشته باشند.

۲. باید راجع به پیام‌هایی که فیلم‌های پورن به کودکان و نوجوانان القا می‌کنند، به خصوص در ارتباط به نقش‌های جنسیتی، با آن‌ها صحبت کنیم. کودکان باید مهارت‌های استفاده از شبکه مجازی و اینترنت را بیاموزند تا بتوانند در مقابل خواسته‌های جنسی مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی، داستان‌ها و تصاویری که حاوی خشونت جنسی هستند و سایر پیام‌های جنسی‌ای که محتوا پورنوگرافی دارد، مقاومت کند.

۳. در برخورد با این قضیه، والدین باید ذهنی باز داشته باشند و با کودکان و نوجوانان خود در مورد جنسیت، رابطه جنسی، ارتباط دوستی، محتوای جنسی و پورنوگرافی بحث‌های صادقانه، مفید و واقعی داشته باشند.

۴. شواهد نشان می‌دهند ارتباط والدین با کودکان و نوجوانان با ذهنی باز و آماده فواید زیادی به دنبال دارد. از جمله این فواید می‌توان به مثبت بودن احساس فرزندان نسبت به بدن خود، گرفتن تصمیمات بهتر در مسائل جنسی و آگاهی بیشتر از رفتار‌های جنسی ناسالم اشاره کرد. سعی کنید در این‌باره حتما از مشاور کمک بگیرید.




بیشتر بدانید : با نوجوانی که فیلم پورن تماشا می کند چه کنیم؟

بیشتر بدانید : کودکم رابطه زناشویی من و مادرش را دیده است. الان باید چه کار کنیم؟

بیشتر بدانید : بلوغ زودرس در دختران، چگونه جلوی آرایش کردن دختران خردسال را بگیریم؟

بیشتر بدانید : دختر 14 ساله ام خیلی آرایش می کند،چگونه با او صحبت کنم؟

بیشتر بدانید : در مورد مسائل جنسی از چه سنی و چگونه با کودک صحبت کنیم؟

بیشتر بدانید : پسر 9 ساله ام با پسر خواهرم بازی های جنسی انجام می دهد،چه کنم؟



گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: روزنامه جام جم