مانیتورها ی LCD تشعشعات الكترو‌مغناطیسی ندارند ولی شدت نور آنها كمتر است و معمولا قدرت تمایز رنگی چشم را كاهش می‌دهند
مراقبت‌ از چشم برای كاربران كامپیوتر
به نظر می‌رسد با فراگیر‌تر شدن استفاده از كامپیوتر در خانه و محل كار، تعداد افراد مبتلا به مشكلات بینایی ناشی از كار با كامپیوتر رو به افزایش باشد.
بنا به گفته متخصصان چشم، مهمترین علائم این اختلال عبارتند از خستگی چشم، خشكی چشم و‌ تاری دید.
دكتر ابراهیم جعفر‌زاده‌پور، عضو هیات علمی گروه اپتومتری ایران در مورد انواع مانیتورها و اثرات مخرب پرتوهای آنها و همچنین چگونگی به‌كار‌گیری یك عینك مناسب هنگام استفاده از این ابزار توضیح می‌دهد.
 نوع مانیتورها تاثیری مثبت یا منفی بر سلامت دید دارد؟
 به طور كلی دو نوع مانیتور در بازار وجود دارد؛ مانیتورهای CRT یا همان مانیتورهای قدیمی و مانیتورهای LCD. هر كدام از این مانیتورها از نظر سلامت چشم معایب و مزایای خود را دارند.
در مانیتورهای CRT از تفنگ‌های الكترونی برای نمایش تصویر استفاده می‌شود و همین امر باعث می‌شود نقاط نورانی به رنگ‌های مختلف بر صفحه مانیتور دیده شود. مهم‌ترین عیب این مانیتورها احتمال وجود پرتوهای X و ماوراء‌بنفش و پرتوهای نور مرئی است كه با سرعت، نور زیاد را پرتاب می‌كنند. این پرتوها كاملا داخل چشم جذب می‌شوند.
از نظر فیزیك بهداشتی دو پدیده را برای مضر بودن این پرتوها باید در نظر گرفت: شدت این پرتوها و مدت زمان مواجهه با آنها. بنابر‌این مانیتورهای CRT باید استانداردهای مربوط به ایمنی پرتو را داشته باشند.
 این طور كه شما می‌گویید به هر حال وقتی در مواجهه طولانی با آنها قرار می‌گیریم، این پرتوها مضر هستند، پس رعایت تمام استانداردها چه نتیجه‌ای دارد؟
 ببینید، این پرتوها برای چشم مشكلاتی ایجاد می‌كنند كه مهم‌ترین آنها تاثیر پرتو الكترومغناطیسی و پدیده‌ای به نام «خیرگی» است. وقتی شما كتابی كه صفحات آن گلاسه است را می‌خوانید، برق آن چشم شما را اذیت می‌كند، یا حتی شما می‌توانید موقع نگاه كردن به تخته سفید (وایت‌بورد) این پدیده را حس كنید.
افرادی كه مجبورند به مدت طولانی در مقابل این مانیتورها بنشینند، این دو مشكل را دارند. پس ما باید از عینك‌هایی استفاده كنیم كه جاذب پرتوهای الكترو‌مغناطیسی باشند.
 عدسی این عینك‌ها نسبت به عینك‌های شیشه‌ای چه فرقی دارد؟
 در عدسی این عینك‌ها از پلیمرها استفاده شده است كه علاوه بر جذب اشعه الكترو‌مغناطیسی منجر به این می‌شوند كه طیف نور مفید هم وارد چشم شود. پس نباید از عینك با لنز شیشه‌ای در این موارد استفاده كرد.
 در مورد مانیتورهای LCD چطور؟
 این مانیتورها تشعشعات الكترو‌مغناطیسی ندارند ولی شدت نور آنها كمتر است و معمولا قدرت تمایز رنگی چشم را كاهش می‌دهند. رویت آنها هم به زاویه وابسته است. یعنی هرچه زاویه نسبت به این مانیتور افزایش پیدا كند، كیفیت تصویر كاهش پیدا می‌كند و برعكس.
برای همین ما مجبور می‌شویم قدرت تمركز چشم خود را نسبت به صفحه مانیتور در مقایسه با مانیتورهای قبلی افزایش دهیم. در این حالت به سیستم حركتی چشم ما فشار یا تنش زیادی وارد می‌شود.
 و استفاده از این مانیتورها در كدام افراد مضر است؟
افرادی كه دید دو‌چشمی ندارند، با این مانیتور دچار مشكل می‌شوند و باید تحت نظر اپتومتریست عینك مخصوصی برایشان تجویز شود. 
این عینك با عینك بیمارانی كه در مقابل مانیتورهای CRT قرار می‌گیرند، متفاوت است. بنابراین افرادی كه در مقابل كامپیوتر كار می‌كنند باید كاملاً بینایی‌سنجی شوند.