بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش
مواد غذایی تاثیر بسیار مستقیمی روی سلامت معده و  گوارش دارد. اگر شما هم مشل گوارش و معده داریم بهتر است با ما همراه شوید. در این مقاله قصد داریم بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش را به شما معرفی کنیم

مواد غذایی خود را عاقلانه انتخاب کنید

در تئوری ، این طور به نظر می رسد که شما قادر به هضم تمام مواد غذایی هستید که می خورید اما تغییرات در آماده سازی مواد غذایی و مراحلی که این مواد غذایی در بدن طی می کنند این گونه نمی گوید و در یک کلام  این بدین معناست که معده ی ما همیشه و حتما نسبت به چیزهای خوب و بدی که می خوریم از خود واکنش نشان می دهد.
پس بهتر است از خوردن یکسری مواد غذایی مضر اجتناب کنبم. اما ، خوشبختانه ، طبیعت همیشه برای ماغذاهایی را تولید کرده است که می توانند هضم و گوارش را در بدن ما تسکین دهند و ما هم در اینجا یک راهنما از مواد غذایی خوب و بد را برایتان آورده ایم که با بهره گیری و توجه به آنها به حفظ سلامت سیستم بدنی خود کمک خواهید کرد.

بیشتر بدانید : اگر معده تان ترش می کند اینها را بخورید

بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : موز
بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : موز

موز کمک به بازگرداندن عملکرد روده به حالت طبیعی می کند ، به خصوص اگر شما اسهال داشته باشید . هم چنین الکترولیت و پتاسیمی را که ممکن است بدنتان به علت مدفوع زیاد از دست داده باشد به بدن بازمی گرداند. این میوه همچنین دارای مقدار زیادی فیبر برای کمک به هضم غذاست .

بهترین ماده غذایی برای معده : ماست
بهترین ماده غذایی برای معده : ماست

شما باید باکتری های سالم موجود در دستگاه گوارش خود را که به شما در هضم غذا کمک می کنند را افزایش دهید و ماست حاوی برخی از انواع این باکتری های سالم است. ( اما نه همه ی ماست ها بلکه باید تاریخ مصرف آنها چک شود )
دکتر مک کاشلند ، متخصص گوارش در دانشگاه مرکز پزشکی نبراسکا در اوماها می گوید : ماست دارای باکتری هایی است ، که باعث بازگرداندن مجدد واکنش های طبیعی دستگاه گوارش می شود.

بهترین ماده غذایی برای معده : کیمچی
بهترین ماده غذایی برای معده : کیمچی

کیمچی غذای مورد علاقه کره ای ها می باشد که معمولا با کلم، تربچه، پیاز همراه با مقدار زیادی از ادویه جات وترشی جات درست می شود.  ماده غذایی اصلی آن  کلم است ، که به ترویج و رشد باکتریهای سالم در روده بزرگ کمک می کند.
هم چنین  کلم نوعی فیبر دارد که هضم نمی شود و به از بین بردن ضایعات و نگه داشتن حرکات روده  به ،صورت منظم ، کمک می کند. اندرسون می گوید: کلم رنده شده وآب پز با سرکه به همین دلایل مشابه بسیار خوب و مفید می باشد. این غذا می تواند تند باشد ، و به همین خاطر برای کسانی که غذاهای ادویه دار ، موجب تشدید مشکلات گوارشی آنها می شود مناسب نمی باشد.

بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : گوشت مرغ و ماهی
بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : گوشت مرغ و ماهی

اگر مایل به خوردن غذاهای گوشتی هستید بهتر است به سمت خوردن گوشت مرغ و ماهی بروید به جای اینکه سراغ انواع  گوشت های کبابی بروید.
اندرسون می گوید : گوشت قرمز باعث چاقی می شود . بدن شما می تواند مسئولیت رسیدگی به خوردن گوشت های بدون چربی مانند ماهی و مرغ را انجام دهد اما در مقابل گوشت قرمز این گونه نمی باشد و گوشت های بدون چربی و انواع ماهی ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند چرا که مانند گوشت قرمز چربی بالایی ندارند.

بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : غلات سبوس دار
بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : غلات سبوس دار

غلات کامل مانند نان کامل گندم ، جو و برنج قهوه ای ، منبع خوبی از فیبر هستند ، که کمک زیادی در هضم و گوارش می کنند.  اندرسون می گوید: اگر یک چیز است که آمریکا فاقد آن است آن هم فیبر است .ما 20 تا 30 گرم در روز نیاز به فیبر داریم که در آمریکا تنها 12 گرم از آن تامین می شود.
فیبر همچنین می تواند به شما کمک کند تا کلسترول بدنتان را پائین بیاورید  ، و از نفخ ، گاز و سایر مشکلات مربوط به معده هم جلوگیری می کند. غلات گندم تنها برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند مضر می باشد.

بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : زنجبیل
بهترین ماده غذایی برای معده و گوارش : زنجبیل

هزاران سال است که این ادویه به عنوان یک راه حل بسیار مناسب  برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ ، نفخ های صبحگاهی، از دست دادن اشتها ، و قولنج می باشد.  اما بهتر است که آن را در حد اعتدال مصرف کنید چرا که مصرف زیاد زنجبیل می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و خوردن بیشتر از 2 تا 4 گرم در روز از آن  باعث سوزش سر دل می شود.

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : توت
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : توت

توت برای سلامتی شما خوب است ، اما آنهایی که دانه های کوچک دارند می توانند برای افرادی که بیماری دیورتیکولیت ( بیماری مربوط به روده ) دارند مشکل ساز باشد و باعث شود که مشکلاتی را برای ملتهب شدن و آلوده شدن روده بزرگ فراهم کند.
دکتر مک کاشلند می گوید : این که خوردن دانه ها خطر ابتلا به عفونت را در برخواهند داشت تنها یک نظریه است و در تئوری آمده اما در مطالعات انجام شده  هرگز به اثبات نرسیده است .اما اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که خوردن دانه هایی ، از جمله دانه های آفتابگردان یا کدو ، باعث تحریک روده خواهند شد.

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : فلفل قرمز
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : فلفل قرمز

این یکی از اصلی ترین مواد غذایی تند است که می تواند مری را تحریک کرده و منجر به درد سوزش سر دل شود. دکتر مک کاشلند می گوید : خوردن فلفل قرمز می تواند یک مشکل بزرگ را برای افراد مبتلا به سندرم روده و یا کسانی که در حال حاضر از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می برند فراهم سازد .

بدترین : فراورده های لبنی
بدترین : فراورده های لبنی

شما نیاز به کلسیم در رژیم غذایی خود دارید ، و راحت ترین راه برای تامین  آن خوردن محصولات لبنی مانند شیر و پنیر است. اما خوردن آن می تواند به اسهال ، گاز و نفخ شکم و گرفتگی عضلات کمک کند.
هم چنین عدم تحمل لاکتوز یک مشکل شایعی است که این روزها برای افراد رخ می دهد و زمانی که به اندازه کافی نتوان لاکتوز بدن را تامین کنند، مواد لبنی آنزیمی دارند که موجب شکسته شدن لاکتوز ( قند موجود در شیر ) می شود . بیماری سلیاک ، بیماری کروهن و شیمی درمانی می تواند به روده آسیب برساند و همچنین می تواند منجر به عدم تحمل لاکتوز شود.  اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید ، باید حتما از خوردن  فراورده های لبنی اجتناب کنید.

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : شکلات
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : شکلات

یک مطالعه در سال 2005 نشان داده  که شکلات ممکن است در افراد مبتلا به سندرم روده یا یبوست مزمن تحریک کننده باشد.
اما برای افرادی که به خوردن شیر آلرژی دارند مواد موجود در شکلات می تواند جای شیر را برای آنها بگیرد. هم چنین  کافئین موجود در شکلات می تواند گرفتگی عضلات، نفخ و اسهال را تحریک کند.

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : قهوه ، چای ، نوشابه
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : قهوه ، چای ، نوشابه

اندرسون می گوید :قهوه ، چای، نوشیدنی های گازدار نه تنها باعث افزایش اسید معده می شوند، بلکه  می تواند به عنوان دیورتیک عمل کرده  و منجر به اسهال و گرفتگی عضلات شود .  نوشیدنیهای کافئین دار می تواند یک مشکل خاص، به ویژه برای افرادی که مبتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری هستند شود. 

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : ذرت
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش : ذرت

اگر چه ذرت غنی از فیبر است ، اما شامل سلولز هم می باشد که یک نوع فیبر است  که انسان به راحتی نمی تواند آنرا دفع کند. به دلیل آنکه ما فاقد آنزیم های لازم در بدن برای انجام این دفع هستیم گذشتگان ما که دندان های قوی تری داشته اند بهتر می توانستند این ماده غذایی را در بدن هضم کنند. اما این را بدانید که حتی اگر شما به اندازه ی کافی هم آن را بجوید بازهم خوردن ذرت منجر به نفخ معده و درد  شکم خواهد شد.

بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش: مشروبات الکلی
بدترین ماده غذایی برای معده و گوارش: مشروبات الکلی

اگرچه الکل باعث ریلکس شدن بدن می شود، اما متاسفانه ، باعث شل شدن اسفنکتر مری هم می شود که این امر می تواند منجر به رفلکس اسید و یا سوزش سردل شود.  اندرسون می گوید : نوشیدن الکل موجب التهاب  آنزیم های خاص و جلوگیری از جذب مواد مغذی در بدن می شود. استفاده زیاد از الکل می تواند باعث اسهال و گرفتگی عضلات شود.

بدترین خوراکی برای معده و گوارش : چربی بالا و مواد غذایی سرخ شده
بدترین خوراکی برای معده و گوارش : چربی بالا و مواد غذایی سرخ شده

اندرسون می گوید : مواد غذایی چرب و سرخ شده می توانند منجربه آسیب رساندن به معده و هم چنین رفلکس اسید و سوزش سردل شوند. مواد غذایی پر چرب همچنین می تواند در رنگ مدفوع  تغییراتی را ایجاد کند و منجر پدیده ای به نام استئاتوره شود، که اساسا باعث ایجاد بیش از حد چربی در مدفوع می شود.  بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده باید از خوردن غذاها دارای  چربی بالا اجتناب کنند .خوردن مواد غذایی از جمله کره و خامه ، می توانند باعث افزایش مشکلات گوارشی شوند.



بیشتر بدانید : اگر بالای 40 سال دارید این مواد غذایی را بخورید!

بیشتر بدانید : سم زدایی دستگاه گوارش با یک محلول خانگی!!

بیشتر بدانید : درمان معده درد با 4 عرق گیاهی موثر

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ