چرا پوست صورتم جوش می زند؟
چرا صورت مان جوش می دهد و راه های مبارزه با آن چیست؟

پوست صورت‌تان ‌تروتمیز و مرتب كرده بودید؟ چند روز است که غافل شده‌اید و صورت‌تان پر از جوش شده؟ شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید كه به محض خوردن گرمی‌ها جوش می‌زنند. جوش‌هایی كه با مصرف برخی مواد غذایی، لوسیون‌ها و حتی مواد طبیعی بهتر یا بدتر می‌شوند. ممكن است در مسافرت كرم ضدآفتاب را فراموش كرده باشید یا آب و هوای شهر دیگر با مذاق‌تان جور در نیامده باشد. دكتر علیرضا عباسیان به‌عنوان متخصص طب سنتی در مورد این ‌مهمان‌های ناخوانده برای ما ایده‌هایی دارد.

 

طبع بدن شما چیست؟

اول از همه بهتر است بدانید كه چرا جوش می‌زنید. خیلی از مشكلات پوستی ناشی از سبك زندگی شماست كه ممكن است در ایام نوروز تغییرات زیادی كرده باشد. دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی می‌گوید با اصلاح سبك زندگی و مصرف مواد غذایی مناسب می‌توانیداز آنها جلوگیری كنید.

برای این موضوع باید طبع بدن خود را بشناسید و روش‌های سنتی درمان جوش را یاد بگیرید. به كمك دكتر عباسیان راه‌حل‌های طب سنتی برای درمان جوش را مرور می‌كنیم.

 

در مسافرت ؛ غافل شده اید!

سعی كنید همیشه به همراه غذا سبزی و سالاد مصرف كنید این مواد به دلیل فیبر فراوان و كمك به دستگاه گوارش نقش مهمی در از بین بردن جوش‌ها دارند. شاید در مسافرت از این مواد غذایی غافل شده باشید اما می‌توانید با از سر گرفتن مصرف آنها، دوباره پوست شادابی داشته باشید.

گاهی به صورت روزانه مقداری كاهو یا خیار سبز را به همراه سیب رسیده شیرین با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری آب گرفته و میل كنید. استفاده از انواع میوه‌ها به ویژه مركبات و میوه‌هایی با طبع سرد مانند آلبالو، توت فرنگی، لیموترش، سیب، هندوانه، گلابی، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به‌شدت توصیه می‌شود.

 

لیموترش تازه روی پوست

مصرف لیموترش چه به صورت خوراكی و چه استفاده روی پوست نه تنها باعث درمان جوش‌های صورت می‌شود بلكه روشن شدن پوست را نیز به دنبال دارد و اثرات درمانی دیگری نیز دارد. هر روز یك عدد لیموترش را از وسط به‌دونیم كرده و به همراه تمام وعده‌های غذایی و با فشردن و آب میل كنید این عمل به هضم غذاو تصفیه خون كمك می‌كند.

برای استفاده از لیمو روی پوست صورت هیچ فشاری به پوست وارد نكنید. لیمو را بر پوست ماساژ دهید و چند دقیقه بعد پوست را شست‌وشو دهید. این عمل باعث از بین رفتن محیط آلوده‌ای كه باكتری‌های سطح پوست برای زندگی استفاده می‌كنند خواهد شد.

 

این شربت را بنوشید

زرشك سیاه یا زرشك آبگیری با زرشكی كه در انواع غذاها از آن استفاده می‌كنیم كمی متفاوت است. این زرشك كه به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشك پلویی، هسته دارد. كافی است مقدار250 تا 500 گرم از این زرشك را پس از پاك كردن و شست‌وشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس كرده و آن را صاف كنید.

آب زرشك آماده است و می‌توانید آن را در یخچال نگهداری كنید. هر روز صبح و هر شب یك لیوان از آن را میل كنید. مصرف مداوم آب زرشك باعث رقیق شدن خون می‌شود كه در نهایت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد.

 

خاکشیر درمانی کنید

خاكشیر یكی از دانه‌های گیاهی است كه به علت طبع سرد و خاصیت خوبی كه برای دستگاه گوارش دارد، مصرف آن در طب سنتی توصیه می‌شود. مقدار دو قاشق خاكشیر را به همراه یك لیوان آب خیس كرده و با مقداری آب لیموترش و عسل میل كنید. خنكی خاكشیر برای درمان جوش‌های چربی مفید است.

 

جوانه گندم بخورید

جوانه گندم را این روزها به راحتی می‌توانید تهیه كنید. این جوانه، به دلیل اینكه سرشار از ویتامین‌های گروه B و همچنین فیبر است، در درمان مشكلات پوستی تاثیر بسیار دارد. توصیه می‌شود كه تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشك آن به صورت ماسك استفاده كنید. برای درست كردن ماسك، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیركم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشك شدن ماسك پوست را شست وشو دهید.

 

از این ماسک غافل نشوید

برای استفاده از تاثیر قابل توجه آلوئه ورا می‌توانید اصل این گیاه را روی پوست به کاربگیرید. آلوئه ورا راتازه به تازه و همراه با ساقه بلند از مغازه‌های عطاری تهیه كنید و برای هر بار استفاده قسمت كمی از آن را از پایین ساقه برش داده و شیره‌ای را كه از آن بیرون خواهد آمد با همان ساقه باز شده به آرامی روی جوش‌ها بزنید و بگذارید خوب خشك شود. قبل از استفاده از آلوئه ورا پوست خود را تمیز كنید و برای تاثیر بهتر روزی دو بار، صبح و شب این كار را انجام دهید.

 

محققان از عوامل بروز جوش صورت می‌گویند:

مصرف انواع شیرینی به‌ویژه شیرینی‌های‌ تر و خامه‌دار، گردو و انواع مغزها و شكلات صورت را پر از انواع جوش، لكه و اگزما می‌كند. بهترین كار این است كه اگر با خوردن شیرینی دچار مشكلاتی از این قبیل می‌شوید، مصرف این گونه مواد را به حداقل ممكن برسانید. افرادی كه طبع گرم‌تری دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، خرما، انگور، انجیر، انبه، خربزه، طالبی و تنقلاتی مانند چیپس، پفك، شكلات، كیك، انواع بستنی و شیرموز دچار مشكلاتی مثل جوش می‌شوند. این مواد علاوه بر اینكه انرژی بالایی دارند، قند زیادی هم دارند كه كبد می‌تواند آن را تبدیل به چربی كند كه در ایجاد و تشدید جوش‌ها تاثیرگذار است.

 

لوازم و مواد آرایشی نامرغوب

مواد آرایشی راكه صورت‌تان به آنها حساس است بشناسید. بعضی از مواد آرایشی چربی زیادی دارند و مناسب پوست‌های حساس نیستند، گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاك نكردن اصولی این مواد و اكتفا به پاكسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده مناسب پوست، محیطی را برای رشد باكتری‌ها آماده می‌كنند كه باعث پیشرفت یا ماندگاری بیشتر جوش‌ها می‌شوند.

 

دستكاری جوش

یكی از بدترین عادت‌ها در افرادی كه جوش می‌زنند، دستكاری كردن جوش‌هاست؛ در طول عید شاید زمان‌هایی را كه در مقابل تلویزیون سپری كرده‌اید ناخودآگاه دست‌تان به سمت جوش‌ها و دستكاری آنها رفته باشد، دستكاری و یا تركاندن جوش‌ها باعث باقی ماندن جای آنها می‌شود و ممكن است جوش را به محیط اطراف پخش كند؛ در صورت امكان كمتر مقابل آینه بروید برای شمارش جوش‌ها.

 

یبوست‌های طولانی

اگر در تعطیلات به خاطر مسافرت یا حضور در مكان‌های ناآشنا یبوست گریبانتان را گرفته است، بهتر است بدانید كه همین مساله، یكی از عوامل شایع مشكلات پوستی مانند لكه و جوش صورت است كه اگر دچار این مشكل هستید باید در ابتدا با تصحیح مواد غذایی سعی در رفع یبوست داشته باشید، زیرا بسیاری از مواد چرب و مضر باید از طریق روده‌ها و دستگاه گوارش دفع شوند.

 

متخصصان چه می‌گویند؟

دكتر عباسیان توصیه می‌كند برای اینكه پوست صاف و شفافی داشته باشیم، باید علاوه بر مصرف داروهای مالیدنی، در مصرف غذاها و نوع سبك زندگی هم دقت كنیم. مصرف آب كافی، خواب مناسب در طول شبانه روز به خصوص از ساعت 9 شب تا دو بامداد، ورزش مرتب و سبك و. . . در رفع جوش صورت نقش دارند.

همین‌طور می‌توانید عرق بید و عرق كاسنی مصرف کنید. این عرق‌ها در طب سنتی طبع سرد دارند و برای افرادی كه طبع گرم دارند مناسب است، مخلوط عرق بید و كاسنی به صورت مساوی و مصرف روزانه تاثیر مثبتی در روند بهبودی جوش‌های ناشی از مصرف مواد گرم و چربی دارد. از انواع گوشت‌ها گوشت ماهی از نظر اصول تغذیه‌ای بهترین نوع است. مصرف مرتب غذاهای دریایی در درمان انواع جوش‌ها تاثیر مثبت دارد به شرطی كه از ادویه‌های تند استفاده نكنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز