قبل از غذا میوه بخوریم یا بعد از غذا؟
میوه یکی از مواد خوراکی ای است که نباید از سبد غذایی تان حذف شود. اما باید بدانید چه موقع باید این میوه را بخورید.در این مقاله سراغ دكتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی و دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه رفته‌ایم و درباره آداب صحیح مصرف میوه پرس و جو کرده ایم

بایدها و نبایدهای میوه خوردن که باید بدانید

همیشه می‌گویند میوه بخورید و هر روز در شبكه‌های تلویزیونی و رادیویی و روزنامه‌ها و مجله‌ها متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند برای داشتن بدنی سالم و جوان باید میوه و سبزیحات مصرف کرد. تمام پیام‌های سلامتی شما را به سمت مصرف انواع میوه‌ها هدایت می‌كنند.
اما در این میان كمتر شنیده یا خوانده‌ایم كه برای خوردن میوه به چه نكاتی باید توجه كرد یا چه زمانی بهترین موقع مصرف است. به همین دلیل سراغ دو متخصص طب سنتی و مدرن رفته ایم تا همه شك و شبهاتی را كه درباره میوه خوردن وجود دارد برای همیشه برطرف كنیم. البته طب سنتی و مدرن درباره خوردن میوه و بهترین زمان مصرف آن نظرات متفاوتی را ارائه می‌دهند. در این مقاله سراغ دكتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی و دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه رفته‌ایم و درباره آداب صحیح مصرف میوه پرس و جو کرده ایم.

بیشتر بدانید : میوه های چربی سوز را بشناسید

انتخاب میوه متناسب با مزاج

با توجه به متفاوت بودن افراد و ویژگی مزاجی متفاوت آنها مصرف میوه در یك زمان خاص برای تمام افراد توصیه نمی ‏شود. دكتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی در این باره می‌گوید: در هر فرد با توجه به ویژگی مزاجی و همچنین هدف از مصرف میوه، زمان مصرف متفاوت است.
به‌طور كلی اكثر اطبا زمان مناسب مصرف میوه را قبل از غذا ذكر می‌كنند زیرا اعتقاد دارند كه سرعت هضم میوه زیاد است. اما از طرفی باید توجه داشت مصرف میوه‌های‌ تر از قبیل زردآلو، توت، خربزه، هلو و آلو قبل از غذا در تابستان مناسب نیست.

بعد از غذا دور میوه را خط بكش

اگر میوه پس از غذا خورده شود، با غذا مخلوط شده و زمان توقف آن در معده طولانی می‌شود. در نتیجه میوه فاسد می‌شود و باعث فساد غذا نیز می‌شود. به این معنی كه مصرف میوه با غذا باعث ایجاد اختلال در هضم و تولید اخلاط فاسد می‏ شود. در حقیقت میوه‌های تازه بهتر است با فاصله زمانی مناسب قبل از غذا مصرف شوند؛ به جز میوه‌های ایجادكننده قبض در شكم مانند به، انار و سیب.
این میوه‌ها اگر قبل از غذا مصرف شوند ایجاد یبوست در فرد می‌كنند، بنابراین بهتر است بعد از غذا مصرف شوند. روش مطلوب آن است كه فرد پس از مصرف میوه كمی راه برود و سپس غذا بخورد.

درهم خوری میوه ها ممنوع!

با توجه به متفاوت بودن افراد با یكدیگر از سویی و تفاوت انواع میوه از سوی دیگر مصرف هیچ دو میوه‏ای با هم توصیه نمی‏ شود و در هر بار مصرف میوه بهتر است یك نوع میوه صرف شود. همچنین بهتر است بین مصرف انواع غذاها و میوه فاصله زمانی رعایت شود تا هر یک جداگانه هضم شده و در هضم یكدیگر اختلال ایجاد نكنند.

قبل از غذا میوه بخوریم یا بعد از غذا
قبل از غذا میوه بخوریم یا بعد از غذا,میوه خوردن,زمان صحصح میوه خوردن

بهترین میوه

به گفته دکتر بعیری بهترین میوه از دیدگاه طب سنتی انجیر و انگور است. به‌طوری‌كه گفته می‌شود انگور و انجیر بیشترین خاصیت غذایی را دارند. مصرف خرما نیز در مناطقی كه به خوردن آن عادت دارند، بسیار مفید است. انار، به، سیب و خربزه نیز از جمله میوه‌های مغذی هستند. به علاوه تمام موارد گفته شده مصرف میوه خشك كه در تمام سال قابل نگهداری است نیز مفید است.

میوه خوردی آب نخور

از دید طب سنتی مصرف میوه‌ای كه كاملا نرسیده، یا میوه‏ای كه محل رویش آن با محل زندگی فرد متفاوت است مضر شناخته شده و چندان توصیه نمی‌شود. به علاوه باید توجه داشت بعد از مصرف میوه تازه نباید آب به ویژه آب یخ مصرف كرد. موضوع دیگر قابل توجه این است كه از نظر طب سنتی شیر هم یك غذا محسوب می‌شود؛ بنابراین مصرف میوه با آن ممنوع است. حتی مصرف شیر موز كه در حال حاضر مرسوم شده به دلیل اختلال در هضم توصیه نمی‏شود.

هر زمان دلت خواست میوه بخور

دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه معتقد است: میوه را در هر زمانی از روز به عنوان میان وعده می‌توان مصرف كرد و هیچ محدوده زمانی خاصی ندارد. بعضی‌ها معتقدند میوه را قبل از غذا یا همراه غذا نباید مصرف كرد. در حالی‌كه این مطالب منبع علمی ندارد. هیچ ایرادی ندارد كه میوه را قبل، همراه یا بعد از غذا مصرف كنیم.

متنوع و متناسب میوه بخور

بهترین روش خوردن میوه برای یك فرد عادی و سالم، استفاده از خود میوه سالم و تازه، همراه پوست آن است. آبمیوه، كمپوت، پوره یا اشكال دیگر میوه‌ها، هیچكدام به اندازه خود میوه نمی‌توانند مفید باشند. این را هم باید گفت كه ویتامین‌ها و موادمغذی در گروه‌های مختلف غذایی پراكنده شده‌اند. بنابراین باید از تمام گروه‌های مواد غذایی مصرف كرد و خوراك متنوعی داشت. نكته مهم این است كه تمام موادغذایی باید به‌طور متناسب مصرف شود.

وعده‌های میوه خوردن را زیاد و مقدار آن را کم کنید

توصیه ما این است كه افراد تعداد دفعات مصرف میوه را افزایش دهند؛ به‌طوری كه میزان مصرف در چند وعده تقسیم شود. متاسفانه برخی افراد یك یا دوبار در روز اما با حجم خیلی زیاد میوه مصرف می‌كنند كه این‌كار صحیح نیست. اگر حجم مواد دریافتی در یك وعده بیش از حجم دستگاه گوارش باشد، مسلما این پرخوری می‌تواند سبب اختلالات هضم و نهایتا اختلالات جذب شود. یعنی مواد مغذی موجود در میوه‌ها به دلیل پرخوری، با كارایی كمتری هضم و جذب می‌شود.

افراط و تفریط در میوه خوردن ممنوع

برخی از افراد، خام‌گیاهخوار هستند و بیش از یك فرد عادی میوه و سبزیجات مصرف می‌كنند. این افراد ممكن است دچار مشكلات گوارشی شوند. حتی اگر كسی خام‌گیاهخوار هم نباشد اما در مصرف میوه و سبزیجات همراه غذای اصلی افراط كند، ممكن است دچار مشكلات گوارشی شود. باید در نظر داشت مصرف متعادل میوه و سبزیجات در هیچ زمانی ممنوعیت ندارد. آنچه كه ممنوع است مصرف بیش از حد و افراطی هر نوع ماده غذایی است. میوه‌ها اگر در حد متعادل مصرف شوند هیچ مشكل تداخلی برای جذب مواد غذایی به وجود نخواهد آمد.

بهترین زمان خوردن میوه از نظر طب سنتی
بهترین زمان خوردن میوه از نظر طب سنتی

توصیه جهانی: 5 تا 9 بار مصرف میوه در روز

از نظر سازمان جهانی بهداشت یك فرد عادی سالم باید حداقل 5 نوبت میوه و سبزیجات را در طول روز مصرف كند. دانشگاه هاروارد كه معتبرترین دانشگاه علوم پزشكی دنیاست این تعداد را 9بار در روز اعلام كرده است. شاید این تعداد وعده‌های لازم برای مصرف میوه و سبزیجات برای برخی افراد غیر واقعی و عجیب باشد اما اگر به الگوی غذای سنتی خودمان هم دقت كنیم همین روند را می‌بینیم. نسل‌های قدیم ما هم همین تعداد وعده مصرف میوه و سبزیجات را در طول روز داشته‌اند.

هر وعده، چقدر میوه مصرف كنیم؟

میوه‌های پاییز و زمستان كه حجیم‌ترند مثل سیب، پرتقال، نارنگی و. . . یك واحد میوه؛ میوه‌های تابستانی كه دانه‌ای هستند مثل توت، شاتوت، توت فرنگی، گیلاس و. . . 3/4 لیوان؛ هندوانه یك برش 120 گرمی؛ سبزیجات برگی مثل سبزی خوردن، 50 گرم و صیفی‌جات هر 100 گرم به عنوان یك وعده محسوب می‌شود. طبق این معیارها باید میزان مصرف روزانه خود را كنترل كنید.

هر ترکیب میوه ای را امتحان نکنید

خوردن شیر با میوه معمولا مطابق میل افراد نیست اما موز با شیر یا خرما با شیر اتفاقا تركیب خوبی برای تغذیه است كه بسیاری از افراد آن را دوست دارند. به هرحال بهتر است تركیبات عجیب و غریب را كه تا به‌حال مصرف نشده كنار بگذاریم.

خوردن غذاهای مشابه تداخلی ایجاد نمی‌كند

به‌طور كلی گروه‌های غذایی كه به هم شبیه هستند چندان تداخلی با هم ندارند و می‌توان آنها را همزمان مصرف كرد. اتفاقا اصل اساسی تغذیه حفظ تنوع مواد غذایی است؛‌ مثلا توصیه می‌كنیم كودكان را به یك نوع میوه خاص عادت ندهیم. بهتر است كه تنوع رعایت شود و انواع میوه‌های فصل را استفاده كنیم.

مثل معروف عسل و خربزه

از گذشته خوردن همزمان خربزه با عسل را منع می‌كردند كه موضوع درستی بوده و بهتر است رعایت شود و گرنه فرد را دچار مشكلات جدی گوارشی در معده می‌كند. به علاوه خوردن میوه با ترشی یا سركه كار غلطی است. به‌طور كلی بهتر است گروه‌های مختلف غذایی خیلی با هم تركیب نشوند.

میوه را با پوست بخور

به‌طور كلی خوردن میوه با پوست بهتر است؛ البته اگر میوه به مواد شیمیایی مربوط به سم زدایی آلوده نباشد. میوه‌هایی مثل هلو، گلابی و. . . اگر بحث بهداشت مواد غذایی را رعایت كرده باشند بهتر است با پوست خورده شوند. در برخی از باغ‌ها كه سموم دفع آفات نباتی استفاده می‌شود، ممكن است باقیمانده این مواد در میوه‌ها وجود داشته باشد. تازه اگر سموم استاندارد باشند باز هم محدودیت زمانی برای مصرف دارند؛ یعنی مثلا بعد از استفاده از سم تا چند روز نباید چیده شوند. برخی از باغداران مسائل بهداشتی مربوط به سموم گیاهی را رعایت می کنند. اما برخی دیگر متاسفانه با ناآگاهی کاری می کنند که خوردن میوه به جای آنکه به سلامتی کمک کند، سبب بیماری می شود. روش ایده آل خوردن میوه، همراه با پوست است اما به دلیل برخی مسائل بهداشتی، گاهی لازم است پوست آن کنده شود.


بیشتر بدانید : 10 سوپر میوه پاییزی

بیشتر بدانید : ابر میوه های زمستانی را بشناسید

بیشتر بدانید : برای لاغری میوه های لاغر کننده بخورید!!

بیشتر بدانید : شب یلدا : تزیین میوه با سیخ های چوبی، یک ایده جالب میوه آرایی برای شب یلدا

بیشتر بدانید : روش کریستالیزه کردن میوه (میوه های قندی) در منزل


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز