مردان این مواد غذایی را حتما بخورند!!!
نیازهای تغذیه ای مردان و زنان با هم تفاوت بسیاری دارد. یک سری از مواد غذایی هستند که برای مردان بالای 50 سال ضروری هستند. این مواد غذایی ضروری عبارتند از :

مواد غذایی ضروری برای مردان بالای 50 سال

گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی مردان بالای ۵۰ سال، آن‌ها را از ابتلا به برخی بیماری‌های شایع این سن دور می‌کند.

_ قارچ با داشتن تنها حدود ۲۰ کالری در هر فنجان، منبع بسیار خوبی از پتاسیم است  و در تعدیل آثار سدیم و کاهش فشار خون بسیار مفید است.

_ گیلاس اثر مفیدی بر کاهش دردهای ناشی از آرتروز و نقرس دارد.

 _ تخم مرغ در این میان منبع عالی پروتئین است و می‌تواند به توده عضلانی رو به کاهش کمک کند. همچنین لوتئین موجود در تخم مرغ خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا  ( دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. ) را کاهش می دهد.

 _ انواع توت‌ها خطر ابتلا به سرطان در مردان را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زغال اخته که یکی از اعضای خانواده توت است، خطر برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

 _ مصرف محصولات پروبیوتیک نیز به حفظ باکتری‌های سالم و مفید روده  منجر می‌شود. علاوه بر این دانشمندان دریافته‌اند که کفیر به کاهش التهاب و کاهش سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

 _ آووکادو حاوی چربی‌های اشباع نشده است و برای قلب بسیار مفید است. همچنین کلسترول را در سطح پایین حفظ می‌کند و این چیزی است که مردان با افزایش سن به آن بسیار نیاز دارند. یک آواکادوی متوسط حدود ۲۳۰ کیلوکالری، ۱۰ گرم فیبر و ۲۰ گرم چربی دارد. به علاوه آواکادو به کاهش وزن و التهاب کمک می‌کند. 

 

مواد غذایی موثر در سلامت مردان

تفاوت های نیاز تغذیه ای مردان با نیاز تغذیه ای زنان ، جالب و قابل توجه  است . نیاز به غذاهای حاوی پروتئین در مردان بیشتر از زنان گزارش شده است ، ولی در زنان مصرف ریز مغذی ها بیشتر توصیه می شود تا از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری شود . در مردان نیز مصرف مواد مغذی خاصی برای حفظ سلامت پروستات مهم است .

از طرفی مردان در مقابل استرس همیشه آسیب پذیر تر از زنان هستند زیرا گرایش به درون گرایی دارند و استرس خود را نشان نمی دهند . مردان 10  تا 20 سال زودتر از زنان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند .

این مواد غذایی می توانند سلامت بیشتر را درمردان تضمین کنند :

گوجه فرنگی

لیکوپن ، آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی ، در جلوگیری از سرطان پروستات نقش بسزایی دارد . مقدار لیکوپن در گوجه فرنگی پخته شده مثل سس گوجه فرنگی (کچاپ) بیشتر است . لیکوپن بیشتر = سلامت و مراقبت بیشتر از پروستات .

 

related-icon_copy.jpg اگر می خواهید بیشتر بدانید : تابستان امسال، آنتی اکسیدان می‌خورم!

 

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی منبع غنی روی و پروتئین هستند و روی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پروستات نقش مهمی دارد .

 

related-icon_copy.jpg اگر می خواهید بیشتر بدانید :  پروستات

 

کلم بروکلی

این دسته از سبزی ها برای همه در هر سن و جنسی مفید هستند ولی برای مردان در جلوگیری از بیماری های قلبی و سرطان که قاتلین شماره 1 و 2 مردان هستند ، اهمیت بیشتری دارد .

 

related-icon_copy.jpg اگر می خواهید بیشتر بدانید :  روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)

 

ماهی سالمون

مصرف ماهی سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3  در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سلامت قلب نقش بسزایی دارد . ماهی سالمون برای خانم ها نیز مفید است .

 

سیر

مصرف سیر باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود و به همین دلیل در حفظ سلامت قلب نقش مهمی دارد . از طرفی یک داروی موثر برای افزایش میل جنسی است .

 

related-icon_copy.jpg اگر می خواهید بیشتر بدانید :  ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن

 

جو و جوی دوسر

جوی دوسر غنی از فیبر و ویتامین های گروه B که در کاهش استرس نقش دارند و حاوی مقدار زیادی روی برای سلامت پروستات است .

 

برنج

توصیه به مصرف برنج ، به معنای مصرف هر نوع برنجی نیست ، بلکه منظور نوع قهوه ای آن است که منبع خوب فیبر و ویتامین های گروه B ، منیزیوم ، پتاسیم و روی به شمار می رود که مردان به آنها نیاز دارند .

 

سبزی های سبز رنگ

تحقیقات نشان می دهد که علت مرگ 35 درصد افرادی که در اثر ابتلا به سرطان می میرند ، رژیم فقیر و نامناسب آنهاست . مصرف سبزی های با برگ سبز ، که غنی از مواد مغذی از جمله بتاکاروتن ، ویتامین E ، ویتامین C و مینرال های مهم مثل کلسیم ، منیزیوم و پتاسیم هستند ، می تواند این کمبود را جبران کند .

 

میوه ها و مغزها

مغزهای خام ، غنی از ویتامین E و برای سلامت قلب مفید هستند همچنین سیر کننده و راضی کننده اند پس خوردن مقدار کمی کره ی بادام زمینی خام و یک برش نام گندم سبوس دار و نصف یک موز در صبح هنگام می تواند نیاز تغذیه ای شما را برطرف کند.

 

آب

مطالعات نشان می دهد که از 4 نفر ، 3نفر دچار کم آبی هستند ، آب هیچ ارزش غذایی ندارد اما به عنوان یک ماده مغذی از آن نام برده می شود ، زیرا آثار چشمگیری در بهبود عملکرد بدن و اعمال حیاتی بدن دارد ، پس مصرف آن را فراموش نکنید .

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : pezeshksonati.com/bornanews.ir