بهترین روش های طب سنتی برای تسکین دردهای دوران قاعدگی
دردهای قاعدگی یکی از بدترین دردها برای خانم هایی است که به این مشکل مبتلا هستند. این بار دردهای دوران قاعدگی تان را با به جای داروهای شیمیایی با طب سنتی درمان کنید.

تسکین دردهای دوران قاعدگی، این بار با طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی تدابیر خاصی وجود دارد که رعایت آن بسیار به سلامت زنان و کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند. قاعدگی باعث پاک سازی بدن از مواد زائد می شود. در دوران قاعدگی جریان طبیعی خون باعث سلامت زنان می شود و سبک زندگی زنان باید به گونه ای تنظیم شود که جریان خون در این دوران به درستی و بدون هیچ مانعی انجام شود.

دیسمنوره یا همان قاعدگی دردناک به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که دیسمنوره اولیه اغلب در حدود 6 تا 12 ماه پس از اولین قاعدگی شروع می شود که در بیشتر مواقع با حاملگی و زایمان از شدت آن کاسته می شود، اما دیسمنوره ثانویه پس از 20 سالگی و در هر سنی ایجاد می شود.

دیسمنوره ناشی از یک بیماری لگنی است؛ آندومتریوز، فیبروم، تنگی گردن رحم و عفونت های لگنی از جمله بیماری های لگنی هستند که می توانند منجر به آندومتریوز ثانویه در زنان شوند. علاوه بر این ها، کیفیت نامناسب و افزایش غلظت خون و باریکی نسبی عروق رحمی ممکن است به طور خلقی در فرد وجود داشته باشد و منجر به دردهای شدیدی در دوران قاعدگی شود.

 

related-icon_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید  :  دیسمنوره، یک معضل زنانه

 

ذکر چند نکته ی کوتاه قبل از مسائل تغذیه ای، ضروری است

یکی این که برای کاهش دردهای قاعدگی از چند روز قبل از آغاز قاعدگی تا پایان دوران قاعدگی از مصرف آب سرد، حمام با آب سرد و نشستن در جای سرد باید خودداری کرد، همچنین در دوران قاعدگی از شست و شوی زیاد باید خودداری کرد؛ چرا که محیط رحم را سرد کرده و موجب بروز دردهای قاعدگی می شود.

 

دمنوش های مفید

مصرف دمنوش های گرم مانند دارچین و عسل، دمنوش گلپر، دمنوش پونه، دمنوش رازیانه از چند روز قبل از قاعدگی به کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک می کند. برای زنانی که قاعدگی شان عقب می افتد، مصرف این دم نوش ها بسیار کمک کننده است. عقب افتادن قاعدگی معمولاً به دلیل سوء مزاج سرد رحم است.

مصرف دمنوش رازیانه و بابونه نیز در دوران قاعدگی بسیار مفید است و چنانچه در بررسی های اولیه درد قاعدگی، بیماری لگنی خاصی توسط پزشک مشاهده نشود، فرد مبتلا به دیسمنوره اولیه است و مصرف دمنوش رازیانه و بابونه می تواند در کاهش درد بسیار کمک کننده باشد.

 

related-icon_copy.jpg   اگر می خواهید بیشتر بدانید  :  گیاهی برای تسکین دردهای زنانه

 

به؛ کمک به تنظیم زمان قاعدگی

«به»، مقوی قلب، مغز، کبد و معده است. زنانی که قاعدگی خود را عقب می اندازند، بهتر است که «به» را در رژیم غذایی خود قرار دهند؛ مصرف «به» پیش از غذا باعث یبوست است ولی پس از غذا می تواند باعث برطرف شدن یبوست شود. کسانی که یبوست مزاج دارند بیشتر دچار دردهای قاعدگی می شوند، بسیاری از دردهای قاعدگی با برطرف شدن یبوست مزاج بهبود پیدا می کند.

 

شیره انگور؛ درمان ضعف های قاعدگی

ایران، دومین کشور صادرکننده انگور در دنیا است اما کمتر کسی می داند که مصرف شیره انگور، می تواند درمان خوبی برای افسردگی، ضعف های قاعدگی و وزن گرفتن بچه های لاغر و ضعیف باشد. خانم ها می توانند در دوران قاعدگی، روزی 3 تا 4 وعده، مقداری شیره انگور را در آب حل و مصرف بکنند.

 

غذاهای مفید در دوران قاعدگی

در دوران قاعدگی و بعد از آن استفاده از غذاهایی که به راحتی هضم می شوند مانند زرده تخم مرغ، گوشت گوسفند و سوپ می تواند باعث کاهش درد و غلظت شود.

 

related-icon_copy.jpg   اگر می خواهید بیشتر بدانید  :  زنانه: آنچه باید درباره قاعدگی های دردناک بدانید

 

نبایدهای طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی

زنانی که دچار قاعدگی دردناک هستند برای کاهش غلظت خون در روزهای نزدیک به این دوران باید از مصرف خوراکی های سرد مانند ماست، خیار و آب یخ خودداری کنند. همچنین مصرف مواد غذایی سنگین و غلیظ مانند کله پاچه، حلیم، گوشت گوساله و نانی که خمیر آن به خوبی ور نیامده باعث غلظت خون در این دوران می شود.

 

در دوران قاعدگی فعالیت بدنی فراموش نشود

انجام فعالیت فیزیکی و ورزش نیز راهکارهایی مناسب در کاهش غلظت خون و دردهای قاعدگی ناشی از آن است. امروزه و با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، ورزش می تواند در کاهش درد بسیار مفید و مؤثر باشد به همین دلیل بهتر است زنان حداقل چند روز مانده به دوران قاعدگی، به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. ورزش باید به طور منظم و در تمام طول ماه انجام شود که اگر این کار امکان پذیر نبود، توصیه می شود حداقل در روزهای نزدیک به این دوران به منظور جریان بهتر خون و کاهش درد، ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهند.

 

در دوران قاعدگی روغن زنجبیل را دریابید

روغن زنجبیل موجب کاهش دردهای قاعدگی می شود. استفاده از این روغن و مالیدن آن روزی 3 تا 4 مرتبه در ناحیه پایینی شکم می تواند موجب کاهش درد قاعدگی و خارج شدن خون به طور کامل از بدن شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : isna.ir/salamaneh.com