مضرات لوازم آرایش که هر خانمی باید بداند!!
لوازم آرایش یکی از ملزومات مهم خانم های امروزی است. شما هم اگر جزو دسته خانم هایی هستید که لوازم آرایش به مقدار زیاد مصرف می کنید، پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مواد مضر موجو در لوازم آرایش

امروزه استفاده از انواع رنگ مو، لوازم‌ آرایشی و لاک‌های ناخن در بین زنان و حتی دخترخانم‌ های کم سن و سال رواج زیادی پیدا کرده است. متأسفانه بیشتر مصرف‌کنندگان این محصولات تنها به جنبه زیبایی آن نگاه می‌کنند و توجهی به آسیب‌ها و عوارض احتمالی آن ندارند. به همین منظور در این مطلب به برخی مضرات و عوارض استفاده از لوازم‌ آرایشی می پردازیم.

 

سرگیجه

برخی محصولات زیبایی مانند لاک ناخن، رنگ مو   و ... حاوی ماده شیمیایی مضر شناخته‌شده به نام تولوئن است،  که می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه و سردرد در فرد شود.

 

بیماری‌های استخوانی

کادمیم، نوعی  ماده شیمیایی است که از آن برای تهیه رژ گونه  استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند وارد منافذ پوستی شود، به استخوان‌ها راه پیدا کند و بیماری استخوانی و عفونت ایجاد  کند.

 

از کار افتادن کلیه‌ها

کادمیم موجود در رژ گونه و مواد برنزه  کننده می‌تواند روی عملکرد کلیه تاثیر بگذارد و در صورت وارد شدن به سیستم دفع، می‌تواند به نارسایی کلیه  منجرشود.

 

نازایی

سرب، یکی از خطرناک‌ ترین و درعین‌حال رایج ترین  ماده شیمیایی است که  در تهیه برخی انواع رژ لب‌ ، کرم‌ ضد آفتاب ، کرم پودر و ... از آن استفاده می شود و ناباروری و نیز عدم تعادل هورمونی در بسیاری از زنان ایجاد می‌کند.

 

بلوغ دیررس

استفاده زیاد از لوازم‌آرایشی  حاوی سرب می‌تواند عدم تعادل هورمونی ایجاد کند که به تأخیر بلوغ منجر می شود.

 

بیماری‌های غدد

برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم‌ مرطوب‌کننده ، نرم‌کننده مو، کرم پودر و غیره، حاوی مواد شیمیایی به‌عنوان پارابن ا ست که می‌تواند روی سیستم غدد درون‌ریز تاثیر بگذارد و باعث بروز بیماری‌های مربوط به آن شود.

 

سرطان

برخی از انواع رژ لب‌ها و لوسیون های ضد آفتاب حاوی ماده شیمیایی سمی به نام  بنزوفنون است که ادعا می شود از پوست در برابر اشعه ماورا ی بنفش محافظت می‌کند درحالی‌که این ماده  سرطان‌زاست!

هیدروکینون ، ترکیب روشن‌کننده پوست است که در کرم‌هایی با درصد کمتر بدون نیاز به نسخه در بازار عرضه می‌شود. متخصصان پوست آن را برای رفع کک‌ومک یا لکه‌های تیره پوستی تحت عنوان ملاسما تجویز می‌کنند . استفاده بیش‌ازاندازه از هیدروکینون باعث تغییر رنگ پوست می‌شود.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seeomrgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com