از بین بردن بوی بد سیر با چند راه موثر!!
خوشبختانه چندین روش ساده برای پیشگیری یا برطرف کردن مشکل بوی بد سیر وجود دارند که در ادامه با برخی از بهترین آنها آشنا می شویم.

روش های موثر برای از بین بردن بوی سیر

آیا مزه سیر در غذای خود را دوست دارید، اما از بوی بد و طولانی مدت آن نفرت دارید؟ سیر سولفوکسید سیستئین تولید می کند که بو و مزه مشخص این گیاه را موجب می شود. این ترکیبات گوگردی مشابه با ترکیبات تولید شده توسط باکتری هایی هستند که نفس بدبو را شکل می دهند. بدترین قسمت ماجرا این است که بوی سیر ممکن است برای 24 تا 48 ساعت پس از مصرف آن نیز باقی بماند. همچنین، دست های شما نیز می توانند هنگام تهیه غذا بوی سیر بگیرند. اما با توجه به ویژگی های دارویی و تغذیه ای بسیاری که سیر ارائه می کند، کنار گذاشتن آن چندان راحت نیست. سیر منبعی عالی برای منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، و سلنیم است. همچنین، این ماده غذایی از ویژگی های ضد باکتری، ضد التهاب، آنتی اکسیدانی و بسیاری خواص دارویی دیگر بهره می برد.

خوشبختانه چندین روش ساده برای پیشگیری یا برطرف کردن مشکل بوی بد سیر وجود دارند که در ادامه با برخی از بهترین آنها آشنا می شویم.

 

بیشتر بدانید : چطور از شر بوی سیر خلاص شویم؟


از بین بردن بوی سیر با سیب

سیب حاوی آنزیم های اکسید کننده است و به همین دلیل هنگامی که یک سیب را برش می زنید و در مجاورت هوا قرار می دهید، تغییر رنگ می دهد. این آنزیم ها می توانند به خنثی سازی بوی سیر و خلاص شدن از شر بوی بد دهان ناشی از مصرف آن کمک کنند. همچنین، ترکیبات فنلی موجود در سیب به تخریب ترکیبات فرار در سیر که موجب بوی طولانی مدت آن می شوند، کمک می کنند. برای خلاص شدن از بوی بد دهان پس از مصرف سیر می توانید یک سیب بخورید. همچنین، نوشیدن یک لیوان آب سیب تازه می تواند نتیجه ای مشابه را رقم بزند.

 

از بین بردن بوی سیر با شیر

مصرف شیر یکی دیگر از روش های ساده برای خنثی سازی بوی سیر است. هم شیر بدون چربی و هم شیر کامل می توانند به کاهش غلظت ترکیبات فرار منتشر کننده بو که در سیر یافت می شوند، کمک کنند. به واسطه محتوای چربی بالا، مصرف شیر کامل می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. تنها کافی است پس از مصرف غذای حاوی سیر یک لیوان شیر بنوشید تا اثر بوی بد آن کاهش یابد.

 

از بین بردن بوی سیر با نعناع

برگ نعناع اثر قابل توجهی در خنثی سازی ترکیبات فرار سیر دارد. کلروفیل موجود در برگ نعناع می تواند بوی سیر را پوشش دهد. افزون بر این، برگ نعناع دارای ویژگی های ضد عفونی کننده خفیف است که به کاهش نفس بدبوی ناشی از فعالیت باکتری ها کمک می کند. شما می توانید مقداری برگ نعناع را بجوید تا از تازگی نفس خود بهره‌مند شوید. نوشیدن چای نعناع برای مقابله با نفس بدبوی ناشی از مصرف سیر نیز موثر است. برای تهیه این چای، یک قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. یک درپوش روی فنجان قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و پس از افزودن اندکی عسل آن را بنوشید.

برای خلاص شدن از شر بوی بد سیر روی دست های خود نیز می توانید مقداری برگ نعناع را با دست له کرده و آنها را به دست خود بمالید تا آب نعناع به کاهش بوی سیر کمک کند.

 

از بین بردن بوی سیر با جعفری

همانند نعناع، جعفری یکی دیگر از گیاهان دارویی است که می تواند با نفس بدبوی ناشی از مصرف سیر مقابله کند و به از بین بردن بوی آن از روی دست ها کمک کند. کلروفیل موجود در جعفری بوی سیر را جذب می کند و به شکل گیری بوی تازگی کمک می کند. چند شاخه جعفری را پس از خوردن غذای حاوی سیر بجوید. برای تهیه چای جعفری یک مشت جعفری را خرد کرده و به دو فنجان آب اضافه کنید. دو یا سه عدد میخک به آن اضافه کرده و آب را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. چای را صاف کرده و پیش از نوشیدن اجازه دهید خنک شود. برای از بین بردن بوی دست ها، مقداری برگ تازه جعفری یا آب آن را بین دست های خود بمالید، سپس دست های خود را بشویید تا بوی سیر از بین برود.

 

از بین بردن بوی سیر با لیمو

یکی دیگر از ابزارهای خوب برای مقابله با بوی بد سیر لیمو ترش است. لیمو ترش دارای اسید سیتریک است که می تواند آنزیم های تولید شده توسط سیر را خنثی سازد و بر همین اساس، از شر بوی طولانی مدت سیر خلاص شوید. همچنین، لیمو ترش به کاهش سطح pH پوست کمک می کند که شرایط را برای باقی ماندن ترکیبات تولید کننده بو در بدن دشوار می سازد.

یک قاشق غذاخوری آبلیمو را به یک فنجان آب اضافه کنید و ترکیب کنید. از این محلول برای شستشوی دهان به منظور کاهش بوی بد سیر استفاده کنید. همچنین، پس از مصرف غذای حاوی سیر یک لیوان آب لیمو تازه را به آرامی بنوشید. برای از بین بردن بو از روی دست ها، پوست لیمو یا آب لیمو تازه را روی دست های خود مالش دهید.

 

از بین بردن بوی سیر با هل

رایحه قوی هل می تواند به خوبی نفس بدبوی ناشی از مصرف سیر را پوشش دهد و حتی بوی خوبی به نفس شما ببخشد. مقداری دانه هل سبز را پس از خوردن غذای حاوی سیر بجوید. همچنین، شما می توانید مقداری پودر هل را در یک لیوان شیر ترکیب کرده و آن را بنوشید. در کنار هل، دانه های رازیانه، میخک و بادیان نیز می توانند به خنثی سازی یا پوشش بوی سیر کمک کنند.

 

از بین بردن بوی سیر با جوش شیرین

هنگامی موضوع بوی بد مطرح می شود، جوش شیرین یکی از قوی‌ترین ابزارهایی است که می توان مورد استفاده قرار داد. جوش شیرین می تواند بوی سیر را در دست ها و دهان شما خنثی کند. همچنین، این ماده به حفظ تعادل pH دهان و مهار رشد باکتری ها کمک می کند.

یک قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قاشق چایخوری نمک دریایی را در یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. از این ترکیب برای شستشوی دهان یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

برای دست ها، یک قاشق غذاخوری از جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را ترکیب کنید. این ترکیب را روی دست های خود بمالید و اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت باقی بماند، سپس دست ها را با آب شستشو دهید.

همچنین، شما می توانید مقداری جوش شیرین کف دست های خود ریخته و آنها را برای یک دقیقه به هم مالش دهید و سپس با آب شستشو دهید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir/sara