تقویت ناخن با چند ماده غذایی موثر
تقویت ناخن یکی از اصلی ترین راه ها برای داشتن ناخن و در نهایت دستهایی زیبا و جذاب است. برخی مواد غذایی و ویتامین ها مستقیما بر سلامت ناخن ها تاثیر دارند و شما با مصرف آنها می توانید ناخن های سالم و زیبایی داشته باشید .

کدام مواد مغذی باعث تقویت ناخن ها می شود ؟

سلامت و زیبایی ناخن ها در زیبایی و جلوه کردن دستها هم بسیار موثر است . ناخن های شکننده ، لب پریده ، لکه دار همه میتواند نشان از بیماری ناخن ها و حتی کمبود برخی ویتامین ها در بدن باشد و سلامت ظاهر رابطه مستقیمی با سلامت بدن دارد.
برای همین توجه به سلامت ناخن ها در واقع به نوعی توجه به سلامت بدن است . شما اگر پوست سالمی داشته باشید یا ناخن های زیبا ، نشان از این است که بدن شما کمتر دچار کمبود مواد مغذی شده است .

بیشتر بدانید : تقویت ناخن های شکننده با 3 ماده طبیعی!!

برای تقویت ناخن ها ماهی بخورید

توصیه به خوردن ماهی واقعا جدی و مهم است . مواد مغذی که ماهی وارد بدن می کند بسیار مهم و زیاد هستند . ماهی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B ، D در انواع مختلف بوده و برای پوست و مو و ناخن بسیار مفید است . قرار دادن ماهی در رژیم غذایی باعث میشود ناخن های شما همیشه شفاف ، محکم و براق باشد .

برای تقویت ناخن شیر بخورید

شیر حاوی کلسیم و ویتامین دی به مقدار زیاد است . خوردن شیر باعث میشود کلسیم و ویتامین بدنتان تامین شده و البته ثابت شده است میزان کلسیم در بدن رابطه مستقیمی با سلامت پوست و مو و ناخن و استخوان ها دارد . اگر کلسیم بدنتان به میزان کافی باشد ناخن های سالم و محکم و زیبایی خواهید داشت و دیگر نباید نگران خم شدن و شل شدن ناخن ها باشید .

برای تقویت ناخن های تان ویتامین C بخورید

برای تقویت ناخن ها میتوانید از غذاهایی استفاده کنید که حاوی مقادیر زیاد ویتامین C است یا اینکه با تجویز پزشک از مکمل های ویتامین C استفاده کنید . لیمو ، گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی هستند و شما میتوانید به شکل های گوناگون به صورت خام یا در ترکیب با وعده غذاییتان آتها را مصرف کنید .

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 3 روغن که ناخن هایتان را تقویت می کند

برای تقویت ناخن های تان زینک بخورید

زینک مفید برای تقویت ناخن ها ؛ زینک ماده غذایی مهمی در سلامت ناخن بوده و سبب استحکام و درخشندگی ناخن ها می گردد .  خوردن زینک به صورت قرص های مکمل هم خوب است اما گوشت قرمز و گوشت سفید هم به میزان زیادی زینک دارند که خوردن آنها زینک مورد نیاز بدن از جمله مو و ناخن ها را تامین می کند . کمبود زینک در بدن علاوه بر اینکه باعث ریزش موها میشود ناخن ها را ضعیف و شکننده می کند .

برای تقویت ناخن های تان تخم مرغ بخورید

برای تقویت ناخن تخم مرغ را در دستور غذایی تان اضافه کنید . تخم مرغ مقدار زیادی پروتیین دارد و باعث تولید کراتین در بدن میشود . کراتین در سلامت و تقویت ناخن ها بسیار موثر است و خوردن تخم مرغ باعث میشود کراتین به میزان کافی در بدن تولید شود . ضمن انکه زرده تخم مرغ کوتیکول ناخن را تقویت کرده و باعث احیای بخش های مرده ناخن میشود .

برای تقویت ناخن های تان سبزی و اسفناج بخورید

اسفناج مفید برای تقویت ناخن ها ؛ سبزی ها با برگ سبز مانند اسفناج و کاهو مقدار زیادی کلسیم و ویتامین دارند . خوردن انها باعث تقویت پوست و ناخن میشود و رنگ ناخن ها روشن و شفاف می کند . سعی کنید این مواد را به صورت خام بخورید و یا کمتر پخته شود . اب اسفناج را هم میتوانید روی پوست و ناخن های خود ماساژ دهید و تاثیر آن را در سلامت ناخن و پوست و زیبایی انها ببینید .

برای تقویت ناخن های تان مواد حاوی بیوتین بخورید

بیوتین باعث استحکام و تقویت ناخن ها میشود . غلات مقدار زیادی بیوتین دارند و شما میتوانید با خوردن انها بیوتین مورد نیاز ناخن هایتان را تامین کنید . البته بهتر است غلات را به همراه هیدروکربنات ها مصرف کنید چون ترکیب این دو در سلامت ناخن ها موثر تر است .

به میزان کافی آهن مصرف کنید تا ناخن هایتان تقویت شود

آهن باعث خوش فرم شدن و شکل بخشیدن به ناخن ها میشود و کمبود آن باعث بد فرمی و نرمی و بدشکل شدن ناخن ها میگردد . گوشت قرمز ، گوشت سفید ، اسفناج و عدس مقادیر زیادی آهن دارند که برای سلامت و زیبایی ناخن ها بسیار مفید هستند .

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تقویت ناخن و زیبایی صورت با 6 روغن طبیعی!!

به نظافت ناخن ها حساس باشید

ناخن هایتان را زیاد بلند و خیلی کوتاه نگیرید بلند بودن زیاد ناخن ها باعث میشود نظافت انها به خوبی صورت نگرفته و عفونت های زیر ناخن را سبب شود . کوتاه کردن بیش از اندازه آنها هم باعث فرو رفتن در گوشت و عفونت های پوستی میگردد .

از لاک های مناسب و با کیفیت خوب استفاده کنید

تاثیر لاک روی تقویت ناخن ها ؛ اگر علاقمندید که لاک بزنید حتما از لاک های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید . چون لاک های غیر استاندارد ممکن است حاوی موادی باشند که به پوست و ناخن ها اسیب بزنند .

بعد از پاک کردن لاک مرطوب کننده بزنید

موادی که برای پاک کردن لاک استفاده میشوند اغلب حاوی الکل هستند که سبب خشک شدن ناخن و پوست اطراف ان میشود . بعد از پاک کردن لاک از یک نرم کننده مناسب برای مرطوب کردن پوست و ناخن ها استفاده کنید .

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تقویت ناخن با چند روش ساده خانگی

برای تقویت ناخن هایتان لوسیون درست کنید

اگر کمی وقت و حوصله به خرج دهید با برخی از میوه ها و روغن زیتون میتوانید لوسیون های مفیدی برای ناخن هایتان درست کنید . مثلا آب پرتقال و سیر و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و برای چند دقیقه ناخن هایتان را در ان بگذارید و بعد با یک صابون ملایم دستها را بشویید البته میتوانید دستهایتان را پاک کرده و صابون نزنید این کار بهتر است .

برای تقویت ناخن های تان بادام و دانه افتابگردان بخورید

بادام و دانه افتابگردان مقادیر زیادی منیزیم دارند که برای سلامت ناخن ها موثر هستند . میتوانید بادام و دانه افتابگردان را به صورت خام بخورید یا روغن ان را روی ناخن هایتان ماساژ بدهید .

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع :