از بین بردن موهای زائد با اپیلیدی، چند نکته کاربردی که باید بدانید!!
 یکی از روش های موقتی برای رفع موهای زائد، استفاده از دستگاه اپیلیدی می باشد. در این مقاله نکاتی که در استفاده از این دستگاه باید رعایت نمایید را گردآوری نموده ایم

اپیلیدی موهای زائد، نکاتی درباره استفاده از اپیلیدی

 روش های موقتی از بین بردن موهای زائد انواع گوناگونی دارد و اپیلاسیون یکی از این روش‌هاست. اپی‌لیدی‌ها دستگاه‌های مکانیکی برقی هستند که گیره‌های سر آن، موها را داخل سر اپی‌لیدی می‌کشند و آنها را از ریشه بیرون می‌آورند که نوعی اپیلاسیون محسوب می‌شود.

یکی از دغدغه‌های خیلی از خانم‌ها از بین بردن موهای زائدشان است و برای این کار وسایل مختلفی وجود دارد؛ از انواع کرم‌های موبر گرفته تا ساده‌ترین راه اصلاح که استفاده از تیغ است و البته برای خیلی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند.

از بین بردن موهای زائد با روش‌های موقتی و دائمی انجام می‌شود. در روش‌‌های موقت، قسمت زایای ریشه مو از بین نمی‌رود، به همین علت فولیکول آن دوباره به رشد خود ادامه می‌دهد، در حالی که با روش‌های دائمی، قسمت زایای مو از بین می‌رود.

بیشتر بدانید : چگونه بعد از اپیلاسیون جوش نزنیم؟

اپیلیدی چیست؟

روش‌های موقتی از بین بردن موهای زائد انواع گوناگونی دارد و اپیلاسیون یکی از این روش‌هاست. با اپیلاسیون موها از ریشه بیرون کشیده می‌شوند. اپیلیدی‌ها دستگاه‌های مکانیکی برقی هستند که گیره‌های سر آن، موها را داخل سر اپیلیدی می‌کشند و آنها را از ریشه بیرون می‌آورند که نوعی اپیلاسیون محسوب می‌شود. طبیعتا این روش کمی دردناک هم است، ولی بعد از استفاده مداوم از آن، این درد کمتر هم می‌شود.

در ادامه برخی از معایب و مزایای اپی‌لیدی را برای شما توضیح می‌دهیم.

مزایای دستگاه اپیلیدی

  • استفاده از این وسیله هم بسیار آسان است؛ آن را به برق می‌زنید و روی قسمتی که مو دارد می‌کشید تا موها را از ریشه‌ در‌آورد.
  • با استفاده از این دستگاه به مرور ضخامت موها کمتر و رشدش کندتر خواهد شد. رشد موها بین ۲ تا ۴ هفته کندتر می‌شود.
  • موهای جدید نسبت به موهای قبل نرم‌تر و نازک‌تر می‌رویند.
  • درد آن در مقایسه با اپیلاسیون (کندن مو با موم یا وکس) کمتر است.
  • دستگاه اپی‌لیدی را یک بار تهیه می‌کنید و می‌توانید تا مدت‌ها از آن استفاده کنید، اما اصلاح با موم یا وکس به تنهایی سخت است و اگر به مراکز اپیلاسیون هم بروید، باید هزینه‌ای بپردازید. علاوه بر ‌آن، همیشه در دسترس نیست.

معایب دستگاه اپیلیدی

  • استفاده از این دستگاه برای اصلاح موهای ضخیم دردناک است.
  • توصیه می‌شود در نواحی‌ای که ممکن است حساس باشند (مثل زیربغل) استفاده نشود.
  • به سختی‌ می‌توان بخش‌هایی از بدن مثل پشت پاها یا ران را با دستگاه اپی‌لیدی اصلاح کرد.
  • بعد از استفاده از این دستگاه، پوست ملتهب و قرمز می‌شود و در برخی موارد جوش می‌زند.
  • موها باید به حدی بلند باشند که دستگاه بتواند آنها را بگیرد.
  • هنگام استفاده از این دستگاه ممکن است برخی موها زیر پوست برود.
  • به‌طور کلی در روش‌های اپیلاسیون به علت اینکه موها از ریشه بیرون کشیده می‌شود، احتمال آزردگی بافت اطراف فولیکول مو وجود دارد و همین امر باعث حساسیت، قرمزی و التهاب فولیکول مو (فولیکولیت) می‌شود.

روش هایی برای کاهش درد و کارایی بهتر اپیلیدی

برای اینکه اپی‌لیدی‌تان حداکثر کارایی را داشته باشد، بهتر است به توصیه‌های زیر توجه کنید:

خرید دستگاه اپیلیدی مناسب

 هنگامی که تصمیم به خرید اپی‌لیدی گرفتید، تحقیق کنید کدام مارک کارکرد بهتری دارد. می‌توانید در این زمینه به سایت‌های شرکت‌های تولیدکننده مراجعه یا با دوستانتان که قبلا از این وسیله استفاده کرده‌اند، مشورت کنید.

دستورالعمل استفاده از دستگاه را بخوانید

بعد از خرید دستگاه، مطمئنا با نگاه کردن به آن می‌توانید روش استفاده‌اش را متوجه شوید، اما سعی کنید حتما دستور استفاده از آن را مطالعه کنید تا با جزییات کارش آشنا شوید. به‌خصوص دستگاه‌هایی که چند تیغه و کارکردهای متفاوت دارند.

ابتدا یک منطقه را برای اپیلاسیون انتخاب کنید

یک منطقه را امتحان کنید: برای اولین‌بار قسمتی از بدنتان را انتخاب کنید که پوست ضخیم‌تر و کمتر حساسی دارد. زانوها انتخاب خوبی هستند. با شروع کردن از این قسمت کم‌کم به درد عادت می‌کنید و می‌توانید به قسمت‌هایی که پوست نازک‌تری دارند برسید.

بیشتر بدانید : کدام روش اپیلاسیون برای کدام قسمت بدن بهتر است؟

نحوه اپیلیدی موهای زائد

آرام انجام دهید: سعی کنید خیلی آرام این کار را انجام دهید و به خاطر اینکه دردتان کمتر شود، سریع دستگاه را روی پوستتان نکشید. سعی کنید اپی‌لیدی را در فاصله مناسب و مایل روی پوستتان نگه‌دارید.

اپیلیدی کردن در زمان مناسب

بهترین زمان استفاده از دستگاه اپی‌لیدی، عصرهاست، زیرا اگر التهاب یا خارش یا جوش بعد از استفاده از دستگاه برایتان ایجاد شود، تا صبح فردا از بین خواهد رفت.

مرطوب کننده بعد از اپیلاسیون

توصیه می‌شود بعد از استفاده از اپی‌لیدی از یک مرطوب‌کننده ملایم بدون الکل استفاده کنید تا التهاب پوستتان برطرف شود و حساسیت هم ایجاد نشود.

موهایی که درنیامده اند اپیلاسیون نکنید

موهای روییده را مدتی تحمل و از اصلاح موهایی که کاملا درنیامده‌اند، اجتناب کنید. موهایی که کاملا درنیامده‌اند، به سختی با دستگاه کنده می‌شوند و باعث ایجاد زخم، فرو رفتن مو در پوست و التهاب خواهندشد.

تمیز کردن دستگاه اپیلیدی

این وسیله، شخصی است: فراموش نکنید اپی‌لیدی وسیله‌ای شخصی است و نباید آن را با هیچ‌کس، حتی نزدیک‌ترین افراد خانواده، شریک شوید و بعد از هر بار استفاده نیز حتما آن را با یک ماده ضدعفونی‌کننده مثل الکل تمیز کنید، چون ممکن است این بار تصمیم بگیرید موهای یک قسمت دیگر از بدنتان را بزنید و اگر دستگاه را تمیز نکنید، باعث عفونت و ایجاد زخم در پوستتان می‌شود.

اپیلاسیون بعد از حمام

استفاده از اپی‌لیدی بهتر است بعد از استحمام انجام شود تا هم پوست مرطوب‌تر باشد و هم دهانه روزنه‌های پوست برای خروج موها آمادگی بهتری داشته‌باشد.

دستگاه اپیلیدی مناسب و استاندارد

همچنین اپی‌لیدی باید استاندارد باشد پوست در محل استفاده از آن کاملا کشیده شود.

با این شرایط کمترین آسیب به پوست وارد می‌شود و احتمال ایجاد حساسیت، قرمزی و فولیکولیت کاهش می‌یابد.

اپیلیدی باعث تیرگی پوست یا موی زیرپوستی می شود؟

در پوست ما سلو‌ل‌های رنگدانه‌ای وجود دارد که باعث ایجاد رنگ پوست می‌شوند و هر التهاب در پوست می‌تواند باعث تحریک این سلول‌های رنگدانه‌ای برای ساخت رنگدانه و تجمع در محل التهاب شود که از آن به‌عنوان افزایش رنگ پس از التهاب (PIH) نام می‌بریم. در کسانی که پوست‌‌های تیره (گندمی یا سبزه) دارند احتمال بروز این پدیده افزایش می‌یابد.

اپی‌لیدی خودبه‌خود نمی‌تواند باعث تیره‌تر شدن پوست شود، ولی اگر توصیه های گفته شده در بالا رعایت نشود، به‌خصوص در افراد با پوست گندمی و سبزه و در مناطق زیر بغل، کشاله ران و واژینال (تناسلی) که معمولا تیره‌تر از بقیه قسمت‌ها هستند، تحریک ایجاد شده به وسیله اپی‌لیدی با مکانیسم ذکرشده در درازمدت می‌تواند عامل تیره‌تر شدن این قسمت‌ها شود.

در مورد تاثیر اپی‌لیدی در ایجاد موهای زیر پوستی هم باید گفت جهت رویش مو در هر فرد مانند دیگر صفات ژنتیکی‌اش تاحدی با دیگران تفاوت دارد. در بعضی افراد، خواب موها به نحوی است که در ابتدای رویش که از سطح پوست خارج می‌شوند، داخل پوست به صورت افقی یا نزدیک به افقی رشد می‌کنند و کراتین مو باعث واکنش پوست به آن و ایجاد التهاب می‌شود.

توصیه‌ می‌شود چنین افرادی از روش‌هایی برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند که موها از ته کنده نشوند و مقدار کمی از سر مو از سطح پوست بیرون باشد.

بنابراین استفاده از اپی‌لیدی به دلیل اینکه موها را از ریشه خارج می‌کند، هنگام رشد مجدد در افراد مستعد می‌تواند باعث رویش مو به صورت زیرپوستی شود، ولی این امر شامل همه افراد استفاده‌کننده از اپی‌لیدی نمی‌شود.


بیشتر بدانید : تیغ یا کرم موبر؟ کدام برای از بین بردن موهای زائد بهتر است؟

بیشتر بدانید : ترفندهای اپیلاسیون حرفه ای در خانه برای داشتن پوستی بدون جوش!!

بیشتر بدانید : اپیلاسیون بدن حرفه ای با چند نکته ساده

 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل