ریزش مو، 7 علت شایع و مهم ریزش مو از زبان یک متخصص پوست
ریزش مو یکی از مشکلاتی است که در تمام سرتاسر دنیا خانم ها و آقایان بسیاری با آن درگیر هستند. ریزش مو می تواند علت های زیادی داشته باشد که در این مقاله به 7 علت مهم و شایع آن اشاره می کنیم

7 علت مهم و شایع ریزش مو

دکتر بنفشه تمیزی فر با اشاره به علل ریزش مو و با بیان اینکه ریزش ۷۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز طبیعی است، گفت: زمانی که فرد با مشکل ریزش مو به پزشک مراجعه می‌کند باید دقت داشت که این نوع ریزش طبیعی است یا غیر عادی. معمولا سر یک فرد ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تار مو دارد و ریختن بیش از ۱۰۰ تار مو در طول روز غیر طبیعی است. در عین حال رویت چند تار مو در شانه و بالش و... کاملا طبیعی است. ریزش مو زمانی نگران کننده است که موی سر کم پشت و نازک شود.

وی ادامه داد: چرخه رشد مو شامل سه فاز آناژن (مرحله رشد مو که دو تا شش سال طول می‌کشد)، کاتاژن (مرحله گذری که چند هفته طول به طول می‌انجامد) و تلوژن (مرحله استراحت یا ریزش مو) است. اگر نظم این مراحل بر هم خورد، یک سری بیماری‌های مو ایجاد می‌شوند.

تمیزی‌فر ضمن توضیح علل ریزش مو، این بیماری را در چند دسته تقسیم بندی کرد و گفت: ریزش مو به علل مختلف در دسته بندی‌های گوناگون جای می‌گیرند که شایع‌ترین آن اختلالات مربوط به ساقه مو است. در این نوع اختلال هر چیزی که به کراتین مو آسیب برساند و باعث شکستگی ساقه مو شود، موجب ریزش مو نیز می‌شود مانند دکلره کردن، اتوی مو کشیدن، استفاده زیاد سشوار در فاصله نزدیک، استفاده از شامپوهایی که مو را خشک می‌کند و ...

وی افزود: اسکارین نوع دیگر ریزش مو است. در این نوع، سیستم ایمنی به ریشه موها حمله می‌کند و ریشه موها آسیب غیرقابل بازگشت می‌بینند. ویژگی مشخص این بیماری آن است که کف سر در جایی که مو ریخته، ملتهب و قرمز رنگ است و پوستش نازک می‌شود. این نوع ریزش بسیار مهم و جدی است و نیاز به مراجعه پزشک دارد.

بیشتر بدانید : علت و راه های درمان ریزش مو

ریزش مو ارثی

این متخصص پوست و مو در توضیح نوع دیگری از ریزش مو افزود: ریزش مو ارثی نوع دیگر و البته شایع ریزش مو است که هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود. این نوع ریزش مو به طور معمول در مردان از سن ۲۰ سالگی و در زنان از سن ۴۰ سالگی بروز می‌کند. در این نوع ریزش، مواجهه هورمون‌های موجود در بدن، ژن ریزش فعال می‌شود و باعث نازک شدن و ریزش مو می‌شود. این نوع ریزش در مردان از شقیقه‌ها شروع می‌شود و تاج سر موها کم کم نازک شده و می‌ریزد. در عین حال به طور معمول این مشکل در زنان از جلوی سر شروع نمی‌شود، بلکه تمام موهای سر شروع به نازک شدن و ریزش می‌کنند. همچنین باید توجه کرد ریزش موی ارثی با ریزش موی مادرزادی تفاوت دارد. یک سری بیماری‌ها مادرزادی هستند و از همان بدو تولد اتفاق می‌افتند.

ریزش مو سکه‌ای

وی در ادامه درباره ریزش مو سکه‌ای (ریزش آلوپسی آره آتا) نیز توضیحاتی داد و گفت: در ریزش موی سکه‌ای، در یک یا چند منطقه گرد یا تقریبا گرد در سر به طور ناگهانی موها ریزش می‌کنند که در این حالت پوست سر قرمز یا ملتهب نمی‌شود. این نوع ریزش ممکن است بعد از یک استرس شدید روحی یا جسمی اتفاق افتد. همچنین ممکن است همراه با بعضی بیماری‌ها مانند بیماری‌های تیروئیدی، بستری شدن در بیمارستان یا مصرف برخی داروها رخ دهد. در این بیماری هم سیستم ایمنی به ریشه مو حمله می‌کند با این تفاوت که ریشه مو کاملا از بین نمی‌رود.

تمیزی‌فر ادامه داد: گاهی اوقات ریزش موی سکه‌ای ممکن است تمام موی سر را درگیر کند و ریزش در بخش زیادی از موهای سر رخ دهد یا گاهی موهای بدن نیز درگیر می‌شود و تمام موهای بدن نیز می‌ریزد. احتمال جواب درمان در این دو مورد نسبت به ریزش موی "آلوپسی آره آتا" کمتر است و این ریزش بعد از رفع استرس درمان می‌شود. برای درمان این نوع ریزش مو از تزریق داخل ضایعه یا محلول‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: ریزش مو دیگری وجود دارد که مانند ریزش موی سکه‌ای بر اثر استرس شدید یا بیماری رخ می‌دهد با این تفاوت که این نوع ریزش مو بعد از چند ماه از بیماری یا استرس اتفاق می‌افتد. همچنین این ریزش مو تمام سر را درگیر می‌کند. با وجود اینکه مضطرب کننده است ولی معمولا از همه ریزش موها بهتر درمان‌پذیر است و با درمان و مصرف داروها و محلول‌ها، مو مجددا رشد کرده و به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در توضیح علل ریزش مو، کمبود مواد غذایی یا بیماری‌های داخلی را از دیگر عوامل ریزش مو برشمرد و گفت: کم خونی، کمبود ویتامین دی، روی یا بیماری‌های لوپوس، تیروئید و دیابت ممکن است سبب ریزش مو شوند. در این نوع ریزش علاوه بر درمان موضعی ریزش باید کمبودهای غذایی بدن جبران و بیماری‌های زمینه‌ای نیز کنترل و برطرف شوند.

بیشتر بدانید : توقف ریزش مو با یک فرمول کاملا طبیعی

میزان PH یک شامپوی مناسب

این عضو انجمن متخصصان پوست ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نوع شامپوهای مناسب برای مو، گفت: استفاده از یک شامپو با PH مناسب می‌تواند راهی برای جلوگیری از ریزش مو باشد. یک شامپو باید چربی پوست را از بین ببرد و در عین حال ساقه مو را خشک و شکننده نکند. بر همین اساس PH شامپو برای هر مو باید متفاوت باشد. بطور کلی PH پوست سر اسیدی و بین پنج تا ۵.۵ است و PH شامپوها معمولا قلیایی بوده و بالای هفت هستند. یک شامپو با PH پنج و نیم، چربی پوست سر را از بین نمی‌برد و به میزان چرب بودن پوست، PH شامپو باید بیشتر باشد. هر شخص با توجه به شرایط مو و پوست خود باید شامپویی با PH مناسب انتخاب کند.

خطر ریزش مو با شوره سر

وی درباره شوره سر که دیگر عامل ریزش مو در افراد است، گفت: شوره سر نوعی قارچ است که روی پوست سر رشد کرده و موجب ملتهب شدن پوست و ریزش مو می‌شود. این نوع بیماری سر نیز باید جدی گرفته شود و با استفاده از شامپوهای ضدشوره از این موضوع جلوگیری کرد.

از شامپوهای حاوی نرم کننده طبیعی استفاده کنید

تمیزی‌فر درباره نرم کننده‌های موجود در شامپوها نیز توضیحاتی داد و گفت: معمولا استفاده از شامپوهایی که حاوی نرم کننده هستند، برای موها مفید است؛ چرا که این نرم کننده‌ها طبیعی هستند مانند آلوءورا، انبه یا روغن زیتون و یا پروتئین هیدرولیز شده. این نرم کننده‌ها با نفوذ به کوتیکول مو، حالتی طبیعی به مو می‌دهند و از ایجاد الکتریسیته و شکنندگی موها (که باعث ریزش مو می‌شود) جلوگیری می‌کنند. در استفاده از نرم کننده‌ها لازم است توجه داشته باشیم که نباید مدت زیادی روی مو بمانند؛ چرا که با نفوذ بیش از حد در کوتیکول، باعث کدر شدن تدریجی موها می‌شوند و شست وشو موها سخت‌تر می‌شود.

کراتینه کردن مو ممکن است سرطانزا باشد!

این متخصص پوست و مو همچنین با بیان اینکه کراتینه کردن مو ضمن اینکه موجب ریزش مو می‌شود، عواقب خطرناک دیگری را نیز به همراه دارد، گفت: حرارت ماده‌ای که باعث می‌شود کراتین به مو بچسبد در طولانی مدت ممکن است سرطانزا باشد و باید با احتیاط و نهایتا یکی- دو بار این کار انجام شود.

عادات غذایی موثر در ریزش مو

تمیزی‌فر درباره رژیم‌های غذایی موثر در ریزش مو گفت: رژیم غذایی طبیعی که پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات به مقدار کافی داشته باشد، از ریزش مو در فرد جلوگیری می‌کند. گاهی در یک رژیم غذایی نامناسب، کمبود مواد مورد نیاز بدن مانند آهن، روی و ویتامین‌های گروه بی و دی و ... موجب ریزش مو می‌شود. توصیه ما به افراد مصرف بیشتر میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات است که کمبودهایی مانند ویتامین دی را جبران می‌کند. دریافت کم کالری در رژیم‌های غذایی شدید نیز موجب ریزش مو می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: اشعه ماوراءبنفش نیز یکی از عواملی است که سبب ریزش مو می‌شود.


بیشتر بدانید : جلوگیری از ریزش مو با رژیم غذایی مناسب

بیشتر بدانید : نجات موها از ریزش با چند تقویت کننده‌ی ویژه !!

بیشتر بدانید : ریزش مو، یک جوشانده طبیعی برای مقابله با ریزش مو

بیشتر بدانید : ریزش موهای تان را با دمنوش سبوس برنج درمان کنید

بیشتر بدانید : درمان قطعی ریزش مو با اضافه کردن سه ماده طبیعی!!!

بیشتر بدانید : یک محلول جادویی برای جلوگیری از ریزش مو!!

بیشتر بدانید : جلوگیری از ریزش مو با رعایت چند نکته


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : isna.ir