8 اشتباه خانم ها در 30 سالگی!!
در این مطلب می‌خواهیم 8 ‌مورد از بزرگ‌ترین اشتباهات سلامت خانم‌ها در 30 سالگی را بازگو کنیم

سوتی‌های 30 سالگی خانم ها

برای بسیاری از خانم‌ها، رسیدن به 30 سالگی آغاز دوران بزرگسالی واقعی است. ممکن است به‌ تازگی یک کار جدید را شروع کرده باشید یا وارد یک رابطه شده و تشکیل خانواده داده‌ باشید. اما نادیده گرفتن عادات زندگی سالم در 30 ‌سالگی می‌تواند منجر به داشتن زندگی به‌ مراتب ناسالم‌تری در 40 سالگی به بعد شود. ممکن است فکر کنید هنوز جوان هستید و نیازی به نگرانی درباره وضعیت سلامت و زیبایی‌تان وجود ندارد.
 بله، هیچ‌کسی منکر جوانی و زیبایی شما نیست اما باید حواس‌تان به سلامت‌تان باشد، چرا‌ که به سن مهمی وارد می‌شوید. به‌عبارت دیگر، همه آن عادت‌های سالمی که نادیده‌شان می‌گیرید، می‌توانند بستر یک زندگی ناسالم‌تر را برای دوران بعد از 40 سالگی آماده و فراهم کنند.
 

به فکر توده‌های عضلانی خود نیستید!

انجام ورزش‌های هوازی بهترین و تنها کاری است که باعث سلامت قلب و عروق و تناسب اندام می‌شود. برخی خانم‌ها تنها رژیم را راه حل متناسب بودن و سالم ماندن می‌دانند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر و برخی سرطان‌ها را هم کاهش دهند. خانم‌ها در 30 سالگی باید زمانی را به ورزش‌های قدرتی اختصاص دهند. ورزش کردن هم باید هدفمند باشد و چیزی را انجام دهید که برای‌تان لازم است نه هر ورزشی!

کاهش سرعت سوخت‌ و‌ ساز بدن را نادیده می‌گیرید!

ورزش و تمرینات قدرتی باعث کالری‌ سوزی می‌شوند. این امر به نوبه خود با افزایش سوخت‌ و‌ ساز بدن همراه است. به‌نظر می‌رسد که با بالا رفتن سن، سرعت سوخت‌و‌ساز بدن بنا به دلایلی از‌جمله عوامل ژنتیکی، هورمون‌ها، رژیم غذایی و غیره کاهش می‌یابد. به‌علاوه، بعد از 30 سالگی میزان چربی بدن به‌طور تدریجی افزایش می‌‌یابد. با اینکه کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن در 30 سالگی مسئله چندان بغرنجی نیست، ولی اگر رسیدگی‌های لازم را انجام ندهید، ازدیاد چربی و اثرات مخرب آن تا دوبرابر افزایش می‌یابد، پس باید حواس‌تان به ورزش، میزان کالری دریافتی و کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن‌تان باشد.

بیشتر بدانید : آیا می‌شود سوخت و ساز بدن را بالا برد؟

در زمان اشتباه باردار می‌شوید!

سن یک عامل مهم در امر باروری است. با بالا رفتن سن، کاهش تدریجی قدرت باروری در خانم‌ها رخ می‌دهد. به‌طور کلی، خانم‌ها کاهش قدرت باروری‌شان را خیلی جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند زمان زیادی برای بچه‌دار شدن دارند، ولی واقعیت این است که بهترین سن برای بارداری دهه سوم زندگی است.
پس تا دیر نشده بارداری را به بعد از 30 سالگی موکول نکنید. ماکسیمم تا 35 سالگی فرصت دارید پس با همسرتان برای تشکیل خانواده بزرگ‌تر صحبت کنید.

برای چکاپ وقت نمی‌گذارید!

می‌دانیم که سرتان شلوغ است و می‌دانیم که برای کارهای روزمره خود وقت کم می‌‌آورید، ولی باید زمانی را برای چکاپ تنظیم کنید تا بیماری‌های خاموشی مانند فشارخون و کلسترول را تحت‌کنترل بگیرید.  در بهترین حالت، خانم‌ها باید چکاپ را از 20 سالگی به بعد شروع کنند، ولی اگر میزان کلسترول خود را تا الان نمی‌دانید، زمانی را به انجام آزمایش‌های غربالگری کلسترول که شامل کلسترول کل، سطح ال‌دی‌ال (کلسترول بد)، اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) و تری گلیسیرید می‌شود، اختصاص دهید. صرف‌نظر از سن و سال، تست غربالگری فشار‌خون باید هر یک یا دو سال یکبار انجام شود.

انگار هنوز نوجوان هستید!

جوش‌های دوران بزرگسالی یکی از عوارضی است که خانم‌ها در 30 سالگی با آن دست‌‌ و پنجه نرم می‌کنند. عواملی مانند وراثت و هورمون‌ها در این امر دخیل هستند. بزرگ‌ترین اشتباهی که خانم‌ها در 30 سالگی خود مرتکب می‌شوند، استفاده از مواد شیمیایی است که برای پوست نوجوانان ساخته شده است. در این سنین، استفاده از پاک‌کننده‌های پوست یا روغن‌های طبیعی توصیه می‌شود. کرم‌های رتینوئید یا لوسیون‌ها گزینه‌های خوبی هستند. این محصولات به کاهش و درمان جوش‌ها کمک کرده و باعث کاهش چین و چروک می‌شوند. اگر از کرم‌ها نتیجه نگرفتید، به متخصص پوست مراجعه کنید تا یک برنامه درمانی برای‌تان تنظیم کند.

نزدیک دود هستید

سیگار کشیدن در بسیاری از جوامع امر قابل‌قبولی نیست و رابطه مستقیم با کاهش سلامت و ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن مثل سرطان دارد. براساس آمار انجمن سرطان آمریکا، حدود ۱۸درصد از خانم‌های ۲۵تا ۴۴ساله، از دخانیات استفاده می‌کنند. استعمال دخانیات تاثیرات مخربی بر سلامت جنین دارد، حتی اگر فعلا قصد باردار شدن نداشته باشید. مطالعات منتشر شده در مجله‌ «لانست» که روی یک میلیون خانم انجام شده است، نشان می‌دهد که ترک سیگار قبل از 40 سالگی از 90 درصد از موارد مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری می‌کند. پس اگر هنوز سیگار می‌کشید، از همین الان آن را ترک کنید. برنامه‌ها و داروهای فراوانی برای ترک سیگار وجود دارد که باید آنها را تحت‌نظر پزشک مصرف کنید.

در آرایش غرق می‌‌شوید

اگر چه در این سن و سال فکر می‌کنید که هنوز جوان هستید اما باید مراقب باشید. آرایش بیش از حد و دائمی علاوه بر اینکه می‌تواند سن شما را بیشتر نشان دهد، پوست‌تان را هم خراب می‌کند. بهترین لوازم آرایشی هم می‌تواند منافذ پوست را بسته، چین و چروک و لطافت پوست‌تان را دستخوش تغییر کند. پس بیش از هر زمان دیگری به فکر پوست‌تان باشید.
 

بیشتر بدانید : چگونه با آرایش چشم ها را درشت و جذاب کنیم؟

ورزش، ورزش، ورزش

با رسیدن به دهه چهارم زندگی‌تان شاید وقت یا حوصله کمتری برای ورزش کردن داشته باشید. اما باید بدانید ورزش مهم‌ترین عنصر یک زندگی سالم و جوان ماندن است. پس سعی کنید ورزش را مهم بدانید و  با مربی ورزش‌تان مشورت کنید تا بدانید با‌توجه به وضعیت سلامت و وزن‌تان کدام ورزش برای‌تان مناسب‌تر است.
 

نکته هایی که شاید به کارتان آید

تمرینات قدرتی : ورزش و تمرینات قدرتی باعث کالری‌سوزی می‌شوند. این امر به نوبه خود با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن همراه است.
حتما آزمایش دهید : انجام آزمایش‌های غربالگری کلسترول که شامل سطح ال‌دی‌ال، اچ‌دی‌ال  و تری گلیسیرید می‌شود را فراموش نکنید.


بیشتر بدانید : اشتباهات زنانه ای که عشق مردان را نابود می کند!!

  بیشتر بدانید : مراقب این اشتباهات در رابطه جنسی شان باشند!!

  بیشتر بدانید : 5 اشتباه زنانه که شوهر خوب را به شوهری بد تبدیل می کند!!


 گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز