راز عمر طولانی و تناسب اندام ژاپنی ها چیست؟
 شاید اغلب شما شنیده باشید که ژاپنی‌ها نسبت به سایر مردم جهان عمر طولانی‌تری دارند.در این مقاله راز این عمر طولانی و لاغری و تناسب اندام شان را به شما می گوییم

راز عمر طولانی چشم بادامی‌ها!

روز گذشته خبری با عنوان «سن ۷۰ هزار ژاپنی از ۱۰۰ سالگی گذشته‌است» در فضای خبری منتشر شد. به نظر شنیدن چنین خبری تعجب برانگیز نیست چرا که «ژاپن» یکی از بهترین کشور‌های پیشرفته جهان است که مردمش به تلاش و کوشش معروف‎اند. در ژاپن شمار افرادی که بیش از صد سال عمر می‌کنند رو به افزایش است و راز طول عمرشان چیزی نیست به جز تغذیه سالم، طب پیشرفته و رشد آگاهی‎شان درباره سلامتی.

شاید اغلب شما شنیده باشید که ژاپنی‌ها نسبت به سایر مردم جهان عمر طولانی‌تری دارند. علت این طول عمر زیاد فقط مربوط به رژیم غذایی آن هاست! مردم ژاپن چندان اهل ورزش و رعایت دستورالعمل‎های تناسب اندام هم نیستند که طول عمر را به ورزش ربط دهیم. بر اساس بررسی های بهره وری انجام شده در این کشور، زمان متوسط ورزش روزانه در این کشور کمتر از ۱۵ دقیقه است. خواب مناسب و کافی هم که ندارند چون اغلب مردم در ژاپن، تنها ۵ ساعت در شبانه‎‌روز می‎خوابند.

جست وجوی رابطه ژنتیکی هم بی‌فایده است! چون همین مردم وقتی به آمریکا مهاجرت می‏کنند، دچار همان امراضی می‏شوند که در ایالات متحده شایع است و عمری تقریبا برابر با آمریکایی‎‏ها دارند. پس چه چیزی در مردم ژاپن متفاوت است که این چنین بر بقا و طول عمر مفیدشان می‎افزاید؟

راز اول : ماهی به جای گوشت قرمز

خوردن ماهی به جای گوشت قرمز، اولین رمز طول عمر ژاپنی‌هاست که به کاهش خطر حملات قلبی منجر می‌شود.ماهی یکی از اجزای اصلی اغلب غذاهای ژاپنی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدنشان است. گوشت قرمز قیمت بالاتری دارد و معمولاً به مقدار کمی مصرف می‌شود. ضمن این که ماهی غذای سالم‌تری است و هرچه تازه‌تر باشد، فواید بیشتری هم دارد. ماهی‌ در ژاپن خام مصرف نمی‏شود و روش‌های آماده‌سازی متعددی از جمله کبابی کردن، پختن، سرخ کردن، پوره و ... برای مصرف آن وجود دارد. همچنین زنان ژاپنی معتقدند پوست ماهی باعث زیبایی طبیعی پوست شان می شود و رنگ چهره را باز می‌کند.

بیشتر بدانید : از ماهی منتفرم ،آیا میشود یک جایگزین دیگر مصرف کرد؟

راز دوم : استفاده از سویا

استفاده از سویا در رژیم غذایی، دومین راز طول عمر ژاپنی‌هاست. فراورده‌های سویا به کاهش بیماری‏های قلبی و پایین آمدن فشار خون کمک می‌کند و یک منبع عالی پروتئین محسوب می‌شود. «توفو» (یک نوع غذای ژاپنی که با سویا تهیه می‌شود) و سایر فراورده‌های سویا از اجزای اصلی رژیم غذایی ژاپنی‌هاست.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت و لبنیات، باعث افزایش کلسترول خون می‌شود اما غذاهای مشتق‌شده از گیاهانی چون سویا اثر معکوسی نسبت به مصرف گوشت و فراورده‌های لبنی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. دانه‌های سویا میزان پروتئین کافی و مورد نیاز بدن را بدون داشتن چربی اشباع‌شده و کلسترول موجود در گوشت، تأمین می‌کند.

ضمن این که فاقد چربی زیاد موجود در فراورده‌های لبنی است. سس سویا، «توفو» و «ناتو» (دانه‌های سویای مخلوط شده با تخم‌مرغ خام که با برنج خورده می‌شود) نمونه‌هایی از غذاهای تهیه شده با سویاست که هر روز توسط مردم ژاپن مصرف می‌شود.

راز سوم : مصرف نشاسته در حداقل ممکن

مصرف آرد، گندم و آرد غلات سومین رمز داشتن عمری طولانی است که ژاپنی‌ها از آن بهره‌مندند و به مراحل هضم غذا کمک می‌کند. مصرف نشاسته در رژیم غذایی آن ها در حداقل ممکن است و اغلب غذاهایی که می‌خورند اصلاً آرد سفید ندارد. همچنین رشته‎فرنگی ژاپنی‌ها از آرد غلات یا آرد گندم تهیه می‌شود که هر دوی این آردها، سالم‌تر از آرد سفید غنی شده هستند. برنج هم یکی دیگر از غذاهای اصلی ژاپنی‌هاست که البته فقط شامل یک کاسه کوچک در هر وعده غذایی است نه بیشتر!

راز چهارم : غذای کم حجم

داشتن وعده‌های غذایی کم‌حجم، رمز دیگر افزایش طول عمر است. پرس‌های غذایی کوچک، امکان غذا خوردن بیش از اندازه را کاهش می‌دهد و به همین دلیل است که غذاهای ژاپنی‌ در ظروف کوچک سرو می‌شوند.

راز پنجم : مصرف چای سبز

آخرین رمز از اسرار ژاپنی‌ها مصرف چای است. چای آثار ناسالم غذاها را در بدن از بین می‌برد. در حقیقت مصرف چای سبز ژاپنی یا چای چینی که به صورت سرد یا گرم تهیه می‌شود، مزایای متعددی برای سلامتی دارد. چای نصف کافئین موجود در قهوه را دارد و به تجزیه روغن در دستگاه گوارش کمک می‌کند؛ به همین دلیل ژاپنی‌ها معمولاً هنگام صرف غذا، چای می‌نوشند؛ به ویژه وقتی که غذاهای سرخ‌شده می‌خورند.

بیشتر بدانید : برای لاغر شدن چقدر چای سبز بخورم ؟!

راز زیبایی و لاغری خانم‎های ژاپنی

بد نیست حالا که به رازهای طول عمر ژاپنی ها پرداختیم، کمی هم به اصول اولیه ای که رعایت می کنند تا همیشه جوان، شاداب و سرزنده دیده بشوند هم اشاره کنیم. خانم «Norami Moriyama» در کتاب «زنان ژاپنی پیر و چاق نمی‌‎شوند» پرده از اسرار هموطنانش برمی‌دارد.

تغذیه بر پایه ماهی، سبزیجات و میوه‎ها

تقریباً ۱۰درصد از سرانه مصرف ماهی‏ها و آبزیان جهان، متعلق به ژاپنی‎هاست. در حالی که ژاپنی‏ها تنها ۲درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‎دهند! فکرکنم همه ما از امگا ۳ موجود در ماهی و خواص منحصر به فردش در پیشگیری از بیماری و پیری اتفاق نظر داشته باشیم.

اما این همه راز ژاپنی ها در استفاده از ماهی نیست ! چون ژاپنی ها ماهی را کباب شده یا با روغن کانولا در زمان بسیار کوتاه و به مقدار اندک طبخ می‌کنند. ماهی‏های مورد علاقه ژاپنی‏ها، «ساردین»، «سالمون» و «فرش تونا» است که همگی جزو ماهی های چرب محسوب می‎شود.ژاپنی‎ها دیوانه سبزی هستند! مادران ژاپنی وقتی می‎خواهند اعضای خانواده را زودتر به منزل بکشانند؛ گوشت‎های دریایی را در سبزی فراوان و بدون روغن روی اجاق می‏گذارند.

سپس میز شام را با لوبیا سبز، کاهو، هویج خرد شده، اسفناج، چغندر، ریشه کُنار، شلغم، تربچه، ترب سفید، قارچ، سیب‏زمینی، سبزیجات دریایی، گوجه‏فرنگی، پودر خردل و فلفل قرمز می‏آرایند. مصرف میوه تازه فصل بدون هیچ گونه دخالت در فراوری هم از خصوصیات مردم ژاپن است. به طور کلی کیک، بیسکویت، ویفر و کلوچه‏های صنعتی در ژاپن چندان مورد استقبال نیست.

برنج قهوه ای جایگزین برنج سفید و نان

در رژیم غذایی ژاپنی، نان جایگاهی ندارد. در ژاپن بیشتر غذاها با برنج کته سرو می‎شود. ژاپنی‎ها شش برابر آمریکایی‏ها برنج می‎خورند. البته اغلب مواقع نه این برنج سفید آبکش بدون سبوسی که ما می‏‎شناسیم ، بلکه برنج قهوه‏ای (سبوس‌دار). برنج را کم نمک و بدون روغن (کته) می‎پزند. این گونه مصرف برنج، آن ها را از چربی‌های ترانس ، کلسترول و فشار خون محافظت می‌کند. ضمن این که سبوس برنج منبع سرشاری از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید : برای لاغری کینوا بخوریم یا برنج قهوه ای، کدام موثرتر است؟

لازم نیست کم بخورید، فقط کافی است کم کالری بخورید!

برای آدم‏های شکمو، کم خوردن یک شکنجه است. شاید باورتان نشود اما تنها ۳ درصد مردم ژاپن چاق هستند، کالری دریافتی روزانه ژاپنی‏ها ۲۵ درصد کمتر از سایر ملل است. آن ها با تزیین سفره با سبزیجات و کاهوهای مختلف، از شکموها پذیرایی می‎‏کنند. در هر وعده غذای ژاپنی، ۴ تا ۵ نوع غذای کم کالری و اندک سرو می‏شود. شکموها می‏توانند از سوپ سبزیجات و سالاد، بیشتر بخورند.

روش پخت انتخابی زنان ژاپنی هم در زیبایی و تناسب اندامشان بی‌تاثیر نیست. بخارپز کردن خوراکی‌ها، کباب قابلمه‏ای، سرخ کردن اندک و ... از اصول پخت‎و پز ژاپنی‌ها محسوب می‏ شود. روش‏هایی که با کمترین میزان تولید روغن ترانس همراه است.


بیشتر بدانید : راز زیبایی پوست زنان کره ای فاش شد!!

بیشتر بدانید : راز لاغر شدن و لاغر ماندن ژاپنی ها چیست؟

بیشتر بدانید : جوان سازی پوست صورت با ماسک برنج، راز زیبایی پوست زنان ژاپنی


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل