رژیم لاغری دارید؟ورزش می کنید؟پس چرا لاغر نمی شوید؟
لاغر شدن و کاهش وزن شاید برای شما هم به یکی از سخت ترین کارها تبدیل شده باشد. شاید شما هم با گرفتن رژیم های سخت و ورزش کردن باز هم به کاهش وزن دلخواه تان نمی رسید و مشتاق باشید که دلیل آن را بدانید.

چرا با وجود رژیم لاغری، باز هم لاغر نمی شوم؟

لاغر شدن و وزن كم كردن فقط پیروی از یك رژیم غذایی و ورزش كردن نیست. اگر می‌خواهید لاغر شوید باید با همه وجود و با ذهن و مغزتان به استقبالش بروید. تا حالا به این موضوع فكر كرده‌اید كه به غیر از خوردن و نخوردن و ورزش كردن نكات دیگری هم هست كه باید به آن دقت كنید؛ نكات مهمی كه نقش كلیدی در كم كردن وزن دارند و با رعایت آنها می‌توان آن عدد رویایی را روی ترازو دید.

 

یکی از دلایل لاغر نشدن تان، با عجله غذا خوردن است

آرامش همه‌جا مهم است اما در زمان غذا خوردن اهمیتش چندبرابر می‌شود. وقتی می‌خواهید غذا بخورید فقط غذا بخورید و به هیچ چیز دیگری فكر نكنید؛ یعنی وقتی قاشق و چنگال را دست‌تان می‌گیرید باید به غذایی كه می‌خواهید بخورید و مزه‌ای كه از آن لذت می‌برید، فكر كنید. محققان تغذیه معتقدند كسانی كه تندتند غذا می‌خورند نسبت به بقیه افرادی كه در زمان عادی غذای‌شان را صرف می‌كنند، شانس چاقی‌شان سه‌برابر افزایش پیدا می‌كند. محققان معتقدند كسانی كه موفق می‌شوند در یك رژیم غذایی مناسب به وزن ایده‌آل برسند، بین 20 تا 30 دقیقه و بدون فكر كردن، استرس و اضطراب غذای‌شان را صرف می‌كنند.

 

برای لاغر شدن تان ابتكار به خرج بدهید

رژیم‌های لاغری مختلف برنامه‌های غذایی خاص برای هر روز هفته دارند. اگر این رژیم بیش از یك ماه طول بكشد قطعا غذاهای هر روزه دل را می‌زند و رژیم با شكست تمام می‌شود اما بهترین راه مقابله با تكرار، خلاقیت و ابتكار است؛ مثلا اگر مرغ را با پیاز و آبلیمو مخلوط می‌كنید یك‌بار هم آن را با سس سویا یا رب انار یا رب آلوچه مخلوط كنید و بگذارید بخارپز شود.
سبزیجات بخارپز را هم می‌توانید با روغن زیتون و سركه بالزامیك یا سركه‌خرما طعم‌دار كنید. اگر مرغ را به صورت آبپز یا بخارپز می‌خورید برای اینكه با طعم متفاوتی روبه‌رو شوید آن را با كمی سیر و پیاز و سس‌سویا مخلوط و بعد از یك ساعت كباب كنید. نگذارید مزه‌ها برای‌تان تكراری شود. اگر رژیمی را با علاقه ادامه ندهید، قطعا در آن موفقیتی به دست نمی‌آورید.

 

برای لاغر شدن به خودتان جایزه ندهید

لطفا تا وقتی به وزن مورد نظرتان نرسیده‌اید برای خودتان جایزه نخرید. درست است كه پروسه‌ای طولانی را پشت سر می‌گذارید و احتیاج به روحیه دارید اما جایزه‌های وسط راه نه‌تنها به شما كمك نمی‌كند، بلكه باعث می‌شود كالری‌های اضافه به بدن‌تان برسانید و كار را برای خودتان سخت‌تر از قبل كنید.
اگر آخر هفته كه روی ترازو رفتید از وزنی كه كم كردید، راضی بودید به خودتان قول ندهید كه حالا با یك ساندویچ همبرگر یا یك كیك شكلاتی به خودم جایزه می‌دهم. به خودتان قول بدهید؛ فقط زمان آن را كمی عقب‌تر بیندازید. توی ذهن‌تان هم مدام به جایزه فكر كنید؛ مثلا به خودتان قول دهید وقتی این پنج كیلوی آخر را کم کردید و وزنتان به عدد ایده‌آل رسید یك روز می‌روید خرید و كلی چیزهای كم‌كالری می‌خورید.

 

برای لاغر شدن با شكم خالی به ‌مهمانی نروید

از میز رنگارنگ پر از پلو و خورش، كباب، سالاد، نوشیدنی‌ها و دسرهای مختلف به هیچ‌وجه نمی‌توان صرف‌نظر كرد اما می‌توانید تا حدودی خودتان را كنترل كنید. حواس‌تان باشد همین ‌مهمانی‌ها هستند كه با كالری‌های اضافه كلی وزن بدن‌تان را بالا می‌برند. باید برای مبارزه با جاذبه میز غذا‌های مختلف، قبل از رفتن به ‌مهمانی حتما یك عدد تخم‌مرغ آبپز یا یك واحد میوه بخورید. یك تخم‌مرغ آبپز یا میوه فقط 60 کیلو كالری دارد اما همین مقدار كالری باعث افزایش انرژی در شما و البته احساس سیری می‌شود. اگر با شكم گرسنه به ‌مهمانی بروید سیگنالی كه از طرف غذاها به مغز شما فرستاده می‌شود، خیلی خطرناك است و ممكن است یك دست‌انداز بزرگ در رژیم غذایی‌تان ایجاد كند.

 

برای لاغر شدن با هیجان فیلم، كالری نخورید

سینما رفتن و فیلم دیدن یا در خانه پای تلویزیون سریال نگاه كردن اصلا كار بدی نیست اما باید حواس‌تان به كالری‌هایی كه در زمان تماشای فیلم و سریال به بدن‌تان می‌رسانید، باشد. اگر با كسانی به سینما می‌روید كه قبل از شروع فیلم یك نایلون پر از خوراكی می‌خرند، حتما باید جای‌تان را از آنها جدا كنید و حداقل 10 صندلی آن طرف‌تر بنشینید.
نوشیدنی، شكلات و تنقلاتی كه در هر سئانس فیلم می‌خورید خیلی بیشتر از آن چیزی كه فكر می‌كنید باعث اضافه وزن می‌شود. اگر در خانه سریال تماشا می‌كنید و زمانی كه هیجان‌تان بالا می‌رود با عجله غذا و تنقلات می‌خورید هم باید در پایان ماه منتظر عددهای عجیب و غریبی روی ترازو باشید. اگر دوست دارید زمان تماشای فیلم و سریال دهان‌تان بجنبد قبل از شروع فیلم برای خودتان یك ظرف كوچك سالاد میوه درست كنید یا ذرت بو داده بدون افزودنی بخورید.

 

رستوران یکی دیگر از عواملی است که نمی گذارد لاغر شوید

وقتی به رستوران می‌روید حواس‌تان به غذاهایی كه سفارش می‌دهید، باشد. این موضوع كه حالا یك‌بار به رستوران آمده‌ام و هرچه دلم می‌خواهد می‌خورم و یك‌بار كه كاری نمی‌كند و. . . سر آغاز شروعی دوباره است. وقتی به رستوران می‌روید چند ثانیه نفس عمیق بكشید و بعد منو را با دقت نگاه كنید و غذایی كه به رژیم غذایی شما نزدیك است، انتخاب كنید.
سبزیجات و سالاد می‌تواند انتخاب اول شما باشد. كباب بدون برنج و ماهی هم انتخاب خوبی است. نوشیدنی اول شما هم باید آب باشد. در رستوران سعی كنید بیشتر با دوستان‌تان حرف بزنید و خیلی آرام غذا بخورید در كمال ادب هم به دوستان‌تان كه دیس غذای‌شان را به طرف شما گرفته‌اند و تعارف می‌كنند كه یك قاشق چیزی نمی‌شود، نه بگویید.

 

اگر می خواهید لاغر شوید، اول فكر كنید و بعد غذا بخورید

قبل از اینكه چیزی بخورید اول فكر كنید و ببینید نیاز به خوردن این غذا دارید یا نه؛ مثلا اگر صبحانه خورده‌اید و به سر كار رفته‌اید و همكاران‌تان مشغول خوردن صبحانه هستند و از شما دعوت می‌كنند به آنها ملحق شوید، اول فكر كنید كه آیا گرسنه‌اید و آیا بدن‌تان آن یك لقمه زیادی را احتیاج دارد یا نه؟ باورتان می‌شود همین لقمه‌های اضافی و تكه‌های كوچك شیرینی، كلوچه و شكلات باعث می‌شود در روز 60 كالری اضافه به بدن‌تان وارد كنید و در آخر ماه دو كیلو و نیم هم روی وزن‌تان بیاید؟پس قبل از اینكه به تعارف دوست و همكارتان جواب مثبت دهید به این فكر كنید كه چقدر گرسنه هستید و بدن‌تان به آن تكه اضافی احتیاج دارد یا نه؟

 

دیر خوابیدن دلیل دیگری است که نمی گذارد لاغر شوید

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید كه معتقدند هرچه بیشتر بیدار بمانند و به خودشان عذاب دهند، بیشتر هم لاغر می‌شوند باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. نتایج پژوهشی كه در دانشگاه كلمبیا انجام شده نشان می‌دهد افرادی كه فقط سه تا چهار ساعت در شب می‌خوابند بیشتر سراغ غذاهای ناسالم مثل فست‌فودها، كیك، شیرینی و تنقلات پركالری می‌روند اما افرادی كه بین 8 تا 9 ساعت می‌خوابند این مشكل را ندارند. مغز وقتی با كمبود خواب مواجه می‌شود برای رفع خستگی دنبال جذب كربوهیدرات‌های زود جذب و در نتیجه شیرینی، هله و هوله و غذاهای پركالری می‌رود. پس حواس‌تان باشد چه ساعتی به تختخواب می‌رویدچون خواب كافی با وزن ایده‌آل رابطه مستقیمی دارد.

 

برای لاغر شدن صبحانه هم بخورید

این جمله را باید با طلا نوشت، قاب كرد و به دیوار زد: «هیچ‌وقت وعده صبحانه را حذف نكنید.» متخصصان تغذیه معتقدند رژیمی مناسب و سالم است و البته به نتیجه می‌رسد كه در آن وعده صبحانه به صورت ویژه در نظر گرفته شود. محققان دانشگاه ویرجینیا برای بررسی اثر صبحانه بر وزن، 94 زن چاق را انتخاب كردند و رژیم غذایی و به‌خصوص وعده صبحانه در این افراد در یك دوره زمانی مشخص مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد افرادی كه صبحانه می‌خورند 21 درصد از وزن بدن خود را در یك دوره رژیم مشخص از دست می‌دهند اما كسانی كه صبحانه نخورده‌اند یا صبحانه نامناسبی خورده‌اند، فقط سه درصد از وزن بدن‌شان كمتر از قبل شده است. پس اگر می‌خواهید از رژیم‌تان نتیجه‌ای مطلوب بگیرید، صبحانه بخورید و برای نان، میوه، تخم‌مرغ و لبنیات جای ویژه‌ای در نظر بگیرید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز