چربی سوزی با شنا بیشتر است یا دویدن؟
چربی سوزی یکی از روشهای کاهش وزن است و سوالی که پیش می آید این است که با دویدن بیشتر چربی می سوزانیم یا دویدن؟ کدام بهتر است؟

با شنا بیشتر چربی می سوزانیم یا شنا؟

در کل دویدن بیشتر از شنا کردن چربی می‌سوزاند، چرا که دویدن نسبت به شنا کردن، عضلات چربی سوز و کالری مصرف کن بیشتری را بکار می‌اندازد و می‌سازد، باعث می شود قلبتان تندتر بزند، و فعالیت داشتن در هوای آزاد نسبت به فعالیت در آب، برای مدت زمان بیشتری سوخت و ساز بدنتان را بالا می برد. اما با اینحال، شنا کردن، آسیب پذیری کمتری نسب به دویدن دارد، پس می‌تواند ورزش بهتری برای کاهش وزن در بلند مدت باشد.

 

کاهش وزن

بدن شما اکثر انرژی تان را بصورت قند و چربی ذخیره می‌کند. هنگامی که می‌دوید، شنا می‌کنید یا هر ورزشی را انجام می‌دهید، کالری مورد نیاز شما از قند و چربی‌های ذخیره شده تامین خواهد شد. هنگامی که ۳۵۰۰ کالری بسوزانید، نیم کیلو وزن کم خواهید کرد. حالا افرادی که کمتر فعالیت می‌کنند، بیشتر از چربی‌ها استفاده می‌کنند تا قند، و افرادی که فعالیتشان بیشتر است، بیشتر از قندهای ذخیره شده انرژی‌شان تامین می‌شود. اگرچه افراد فعال در مجموع، کالری بیشتری از چربی‌ها و قندهای بدنشان مصرف می‌کنند.

 

عضلات

عضله ساختن در آب خیلی سخت‌تر از ساختن آن بیرون از آب است، چرا که آب، نوع حرکات عضلات را محدود می‌کند. عضلات، کالری بیشتری می‌سوزانند، این کالری‌ها از چربی‌ها هم تامین می‌شوند. مردها هم راحت‌تر از خانم‌ها چربی و کالری‌سوزی دارند، چرا که بصورت میانگین همان طور که اغلب خانم ها نصف مردان وزن دارند، مردان دو برابر خانم‌ها توده‌ی عضلانی دارند.

 

ضربان قلب

هنگامی که شما شدیدتر ورزش کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند، که این شامل کالری‌های دریافت شده از چربی‌ها نیز می‌شود. ضربان قلب شما تعیین کننده‌ شدت ورزشتان است. هنگامی که زیر آب باشید، ضربان قلبتان نسبت به زمانی که در خشکی هستید، کندتر خواهد بود. این اختلاف را مطالعات مرتبط با کالری سوزی به ما نشان داده است. شدیدترین حالت ممکن دویدن، در مورد یک فرد ۸۶ کیلویی در هر ساعت ۱۵۵۳ کالری می‌سوزاند، اما در شدیدترین حالت ممکن شنا کردن، تنها ۹۴۹ کالری در یک ساعت برای همان فرد خواهد سوخت.

 

سوخت و ساز

دویدن کمک می کند تا در حین ورزش و تا ۱۸ ساعت بعد از آن کالری سوزی تان ادامه داشته باشد! اما شنا کردن تنها به سوزاندن کالری در حین ورزش به شما کمک می‌کند. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که هوا، دمای بدن شما را افزایش می دهد اما آب نه! بالا رفتن دمای بدن به شما کمک خواهد کرد تا بعد از اینکه ورزشتان تمام شد، کماکان کالری و چربی سوزیتان ادامه داشده باشد. دمای بدن شما تا ۱۸ ساعت بالاتر از حالت نرمال باقی خواهد ماند. در نتیجه هنگامی که روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، اگر قبلا دویده باشید، نسبه به زمانی که از استخر آمده‌اید کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

 

خطر پذیری

پیاده‌روی، شنا کردن، و دوچرخه ثابت ورزش‌هایی هستند که کمترین آسیب‌ها را به بدن می‌رسانند. از طرف دیگر اما، دویدن نسبت به شنا کردن، بیشتر باعث آسیب دیدن می‌شود. این موضوع، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید ۶۰ درصد اشخاصی که ورزشی را آغاز می‌کنند، پس از ۶ هفته بدلیل آسیبی که دیده‌اند ورزش کردن را رها می‌کنند!

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : fitnessmagazin.ir