رژیم غذایی ستاره های جام جهانی، سردار آزمون تا محمد صلاح
به گفته کارشناسان، رژیم غذایی فوتبالیست ها و برنامه غذایی ورزشکاران حرفه ای بخشی از مهمات زندگی آن هاست. آن ها با قدرت بدنی شان به موفقیت و شهرت خواهند رسید. در ادامه مطلب به غذاهای مورد علاقه و رژیم غذایی برخی ستارگان جام جهانی اشاره می کنیم

رژیم غذایی ستاره های جام جهانی

تماشای مسابقات جام جهانی این سوال را به ذهنم می آورد که چطور می شود بازیکنان در طول مسابقه با تمام قدرت می دوند و  کم نمی آورند. در واقع فوتبالیست ها باید مهارت کافی در دویدن داشته باشند و علاوه بر آن بتوانند انرژی خود را در طول بازی حفظ کنند تا در زمان های حساس، سرنوشت تیم شان را تغییر دهند. با شروع فصل تابستان دوباره کلاس های ورزشی از جمله فوتبال رونق می گیرد و یادآوری این نکته را ضروری می کند که برای رسیدن به موفقیت باید تلاش مداوم داشت وبه همه جوانب توجه کرد از جمله تغذیه.

غذای مورد علاقه سردار آزمون

این بازیکن جوان و پر انرژی به «چکدرمه» غذای مخصوص مادرش علاقه زیادی دارد. این غذای ترکمنی با گوشت و برنج تهیه می شود و به عقیده وی  روش مادرش برای خوشمزه شدن این غذا بی نظیر است.

غذای مورد علاقه محمد صلاح

غذای مورد علاقه محمد صلاح، فوتبالیست مصری، «کوشاری» است. وی می گوید، این غذا می تواند انرژی لازم را برای وی تامین کند. این غذا شامل پاستا، برنج و مخلوطی از سس و ادویه است و تاریخچه این غذا در مصر به قرن نوزدهم بر می گردد.

برنامه غذایی لیونل مسی

«ناپولیتانا» غذای مورد علاقه مسی است؛ غذایی که مادرش برای او می پزد. سس این غذا شامل پیاز، فلفل، گوجه فرنگی و سیر است. این یک ترکیب آنتی اکسیدان است. همچنین مسی از پونه کوهی برای جلوگیری از التهابات استفاده می کند.
«گاوین الینسون» متخصص تغذیه در ورزش می گوید: استفاده از گوشت بدون چربی، آرد، بادام و همچنین سوپ های کم روغن، رژیم مناسبی برای ورزشکاران است. مسی هم جزو ورزشکارانی است که در رژیم غذایی اش به توصیه های این متخصص تغذیه توجه می کند.

رژیم غذایی رونالدو

کریستیانو رونالدو مهاجم تیم ملی پرتغال و باشگاه رئال مادرید، یکی از ورزشکارانی است که به حفظ آمادگی بدنی و تناسب بدن ورزشکاری اش اهمیت زیادی می دهد. او می گوید که برای رسیدن به رویای بزرگی چون موفقیت، از رویاهای سطحی و عاداتی مانند خوابیدن تا دیروقت، تفریحات و... دست کشیده و به جایش ورزش کرده و صبحانه اش را کامل خورده است. او به همه جنبه های مختلف و لازم مثل سرعت تکنیک فشار و قدرت در تمرین ها دقت کرده و همه را با هم جلو برده است. با این حال به دلیل نوع ورزشی که انجام می دهد، به تقویت و استحکام ماهیچه های پایش توجه ویژه ای دارد و تمرینات مرتبط با آن را در اولویت برنامه هایش قرار می دهد.
به طور متوسط او روزانه حدود 3تا 4ساعت به تمرین می پردازد و برنامه غذایی سفت و سختی را دنبال می کند. او در مستندی که سال 2010 درباره اش ساخته و پخش شد بیان کرد روزی 8ساعت می خوابد و صبح ها هم زودتر از خواب بیدار می شود. نیاز به گفتن نیست که یک برنامه تمرینی فوق العاده اگر با تغذیه مناسب همراه نشود، به نتیجه خوبی نمی رسد. کریس به خوبی از این نیاز بدنی اش برای موفقیت بیشتر آگاه است و به تغذیه خود اهمیت زیادی می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی کریستیانو رونالدو Cristiano Ronaldo،ستاره پرتغالی 2018

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دکوراسیون داخلی خانه کریستیانو رونالدو Cristiano Ronaldo در مادرید

غذا های روزانه

برای افزایش کارایی بدن همه آدم ها به 8 ساعت خواب آرام شبانه نیاز دارند؛ پس از بیدارشدن هم باید از پروتئین و کربوهیدرات های خوب مانند میوه، غلات، تخم مرغ و شیر استفاده کرد. صبحانه برای رونالدو مهم ترین وعده غذایی روزانه است و توجه کافی به آن نشان می دهد تا انرژی کافی داشته باشد.
قانون اول کریس در ناهار خوردن این است که نباید زیاد غذا بخورد. او سراغ غذاهای کم کالری می رود و میوه و سبزی های فراوانی هم مصرف می کند. ناهار او شامل پاستای سبک به همراه سالاد است  تا مقدار مناسبی پروتئین مرغوب دریافت کند.
وی برای آخرین وعده روزانه نیز غذاهایی انتخاب می کند که سرشار از فیبر و مقدار مناسبی کربوهیدرات باشد. سینه کبابی مرغ، لوبیا سبز، برنج قهوه ای و میوه به عنوان دسر یکی از غذاهای منوی شام این ستاره است.

برنامه غذایی یک فوتبالیست در روز مسابقه

علی اسدی کارشناس دپارتمان تغذیه مرکز پزشکی عالی فیفا (ایفمارک) گفت: رژیم غذایی حرفه ای برای بازیکن فوتبال، در طول هفته سخت گیرانه است، زیرا تغذیه نامناسب می تواند بر عملکرد شخص تاثیر منفی بگذارد، به ویژه اگر این اتفاق در روزهای پیش از مسابقه رخ دهد.
بسیار مهم است که در روز مسابقه بازیکن به درستی تغذیه شده باشد و حتی یک انتخاب غذایی اشتباه ممکن است اختلالات گوارشی و فیزیولوژیکی را برای وی به همراه داشته باشد و باعث افت عملکردش در طول مسابقه شود.

صبحانه

مصرف پوره سیب زمینی، غلات کامل، نان های سبوس دار، غلات صبحانه به همراه شیر کم چرب یا کامل گزینه های مناسبی برای صبحانه است. همچنین مصرف منبعی از پروتئین ها برای وعده صبحانه پیشنهاد می شود. این منبع پروتئین می تواند از تخم مرغ، انواع پنیر یا حتی وعده های غذایی مایع تامین شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین زمان خوردن صبحانه چه موقع است؟

ناهار

مصرف این وعده غذایی ارتباط تنگاتنگی با زمان مسابقه فرد دارد.اگر مسابقه هنگام ظهر برگزار می شود، یک وعده سبک تر به عنوان وعده پیش از مسابقه جایگزین این وعده غذایی خواهد شد. اما اگر مسابقه عصر هنگام باشد، این وعده غذایی برای فرد یک وعده بسیار مهم تلقی می شود. در این وعده مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده و میزان کمتری پروتئین مصرف می شود. مصرف غذاهایی مانند پاستا یا ماکارونی، سیب زمینی های تنوری، ترکیب برنج و حبوبات و... پیشنهاد می شود.
مصرف مقادیر کافی آب در زمان قبل و بعد از ناهار نیز برای کمک به آب رسانی و جلوگیری از دهیدراسیون در قبل و طول مسابقه الزامی است.
مصرف میان وعده قبل از مسابقه می تواند به افزایش عملکرد فرد کمک کند اما در همین وعده اگر ماده غذایی نامناسب یا ناسازگاری مصرف شود، باعث افت فعالیت ورزشی ورزشکار می شود. مصرف کربوهیدرات در این وعده برای جلوگیری از تخلیه ذخایر گلیکوژن بسیار حیاتی است و باعث سوخت رسانی به ورزشکار در ساعات قبل از مسابقه می شود. میزان کربوهیدرات مصرفی در ساعات نزدیک به مسابقه کمتر می شود به این معنا که هرچه به شروع مسابقه نزدیک می شویم باید کربوهیدرات کمتری مصرف شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برای کاهش وزن چه ساعتی صبحانه، ناهار و شام بخوریم؟

تیم ها در جام جهانی برای عملکرد بهتر کارشناس تغذیه دارند؛ هر تیم توصیه های تغذیه ای خودش را می کند و بسیاری از تیم ها سرآشپز مخصوص به خود را دارند و حتی مواد غذایی اولیه را همراه خود برده اند اما از آن جا که کشور روسیه ورود مواد غذایی تازه را ممنوع کرده است مجبورند از مواد غذایی منجمد و خشک شده و بسته بندی شده استفاده کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این برنامه غذایی به سرعت وزن تان را کم می کند!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم خیار و گوجه فرنگی، یک رژیم آسان برای لاغری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی دواین جانسون معروف به راک، سوپر استار خوش اندام هالیوودی


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com