مش، هایلایت، لولایت و دکوپاژ، کدام ضرر بیشتری برای موهای مان دارد؟!!
مش کردن، لولایت و هایلایت، دکوپاژ و میزانپیلی از روش های آرایشی برای زیباتر کردن موهای تان هستند که هر کدام صدمه ای به موهای تان می زنند، با ما همراه شوید تا ببینید کدام یک از اینها صدمه بیشتری به موهای تان می زنند.

انواع آرایش مو و عوارض آنها

حتما برای شما هم پیش آمده که برای یک کار ساده مثل رنگ کردن مو یا مرتب کردن ابرو به آرایشگاه رفته باشید و در آنجا با انواع و اقسام پیشنهادات آرایشگران مواجه شوید که تحت اصطلاحات عجیب و غریب و نامانوسی ارائه می‌شوند. اصطلاحاتی که ممکن است اغلب آنها را نشنیده باشید یا اینکه به گوشتان خورده باشد، اما معنای آن را ندانید. بیشتر افرادی که با این اصطلاحات آشنایی ندارند به دلایل نامشخصی، درباره آن عمل یا حتی هزینه انجامش سوالی نمی‌پرسند و ممکن است در پایان کار با چهره‌ای از خود روبرو شوند که دلخواه شان نیست یا مجبور به پرداختن رقمی شوند که فکرش را نمی‌کردند. واقعیت این است که وقتی قرار است کاری روی پوست، مو یا هر عضوی از بدن ما انجام گیرد، این حق ماست که بدانیم دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چقدر زمان می‌برد؟ چه عوارضی ممکن است داشته باشد؟ و چه هزینه‌ای خواهد داشت؟ در این مقاله با این اصطلاحات و عوارض آنها آشنا می‌شوید.

 

_ دکلره

تعریف : خارج کردن پیگمنت‌ها یا رنگدانه‌های طبیعی مو از ساختمان آن و بیرنگ شدن تدریجی مو در پایه‌های مختلف (از 2 تا 11) را دکلره می‌گویند. اگر بخواهیم موی طبیعی را بیش از 4 درجه روشن کنیم، ابتدا باید موها را دکلره و سپس از رنگ انتخابی، استفاده کنیم. زمان انتظار برای پراکنده شدن و خارج کردن رنگدانه‌‌های طبیعی مو از ساختمان مو به جنس و مقاومت مو بستگی دارد (معمولا 30-20 دقیقه).

عارضه : این کار آسیب‌های شدیدی به مو وارد می‌کند، مخصوصا در افرادی که دارای پوست حساسی هستند، دکلره کردن منجر به آسیب به پوست سر می‌شود و در مواردی حتی فرد دچار ریزش مو خواهد شد. خشکی و شکنندگی مو و موخوره نیز از عوارض دکلره کردن هستند.

پودرهای دکلره تنوع زیادی دارند ولی به 2 نوع عمده تقسیم می‌شوند:

1 - پودر دکلره سفید که ضعیف‌تر است و برای موهای حساس، نازک و رنگ‌ شده استفاده می‌شود.
2 - پودر دکلره آبی که قوی‌تر است و برای موهای طبیعی و سالم کاربرد دارد. معمولا اگر مو به‌طور طبیعی مشکی باشد، از پودر آبی و اگر رنگ طبیعی مو، روشن باشد، از دکلره ضعیف استفاده می‌کنند.

 

_ لولایت

تعریف : این کار برعکس‌ هایلایت است؛ یعنی میان موهای بلوند، تکه‌هایی را با رنگ (شماره ۳ یا ۴) تیره می‌کنند. در این روش مو باید ۱ سانتی‌متر رشد ریشه داشته باشد و معمولا از سری رنگ‌های گرم مثل طلایی یا شکلاتی استفاده می‌شود. این کار می‌تواند با فویل ‌یا کلاه مش انجام شود و بیشتر در مواقعی کاربرد دارد که مو بسیار روشن شده و زردی زیاد آن نوعی زنندگی ایجاد کرده است. در این صورت، آرایشگر می‌تواند با ایجاد قسمت‌های تیره، نوعی سایه‌روشن روی مو ایجاد کند. یکی از کاربردهای لولایت زمانی است که فرد مو را بلوند کرده و حالا رشد ریشه دارد.

عارضه : انواع مختلف لایت نسبت به دکلره کردن کل مو آسیب کمتری به مو وارد می کنند زیرا روی قسمتهای کوچکی از مو انجام می‌شوند.

 

_ میزانپلی

تعریف : مرتب کردن پل‌های گوگردی مو به وسیله بیگودی‌های مخصوص را میزانپلی گویند. در این روش، پل‌های شیمیایی و طبیعی مو طوری شکسته می‌شوند که موی پیچیده‌شده در بیگودی، فر شود. پس میزانپلی همان پیچیدن و فرم دادن به موهاست. مدل‌های میزانپلی متنوع‌ اند اما در کل 3 مدل دارند؛ مدل جمع، مدل باز و مدل جمع و باز که در آن قسمتی از مو شینیون می‌شود و قسمتی باز می‌ماند.

عارضه : میزانپلی با شکستن پیوندهای گوگردی موجود در ساختمان موها باعث می‌شود موها قدرت خود را از دست بدهند و به راحتی بشکنند. پس از انجام این کار قدرت موها قابل برگشت نیست و آسیب وارد شده به آن قسمت از ساقه مو دایمی خواهد بود.

 

_ دکاپاژ

تعریف : پاک کردن رنگ موی قبلی از روی مو که نوعی دکلره ضعیف است را دکاپاژ می‌گویند. اگر دکلره روی موی رنگ‌ شده انجام شود به آن دکاپاژ می‌گویند.

عارضه : میزان آسیبی که دکاپاژ به مو وارد می‌کند کمتر از دکلره است اما هزینه آن بسیار بالاست.

 

‌هایلایت

تعریف : به رنگ و مش همزمان ‌هایلایت گفته می‌شود که در این حالت، مو حالتی سایه روشن پیدا می‌کند. در واقع، اگر تفاوت رنگ موی پایه و تکه‌های انتخابی تا حدود ۳ درجه باشد (که توسط رنگ مو ایجاد می‌شود) به آن در اصطلاح‌ هایلایت و اگر این تفاوت رنگ تا 7 درجه باشد، به آن مش می‌گویند. (که با استفاده از دکلره ایجاد می‌شود)

عارضه : استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن، دکلره، مش و ‌هایلایت کردن موها می‌تواند سبب آسیب رسیدن جدی به پوست سر و مو و شکنندگی تار مو، موخوره، خشک شدن و کاهش درخشندگی طبیعی مو شود.

 

_ لایت‌ها

سان‌لایت : این اصطلاح به بلوند کردن (دکلره کردن) به شکل بیضی، در ناحیه بالای سر (از رستنگاه تا تاج سر) گفته می‌شود که پهنای آن به سلیقه و خواست شخص بستگی دارد.

مون‌ لایت : این کار بر عکس سان‌لایت است و قسمت زیرین مو بلوند شده و بیضی بالای سر تیره می‌شود.

هاف‌ لایت : روشی است که نوک موها را به شکل‌های مختلف (مثلا ردیفی یا یکی در میان مثل مش) از ۳ تا ۱۰ سانتی‌متر به رنگ بلوند یا رنگ‌های فانتزی درمی‌آورند.

مووی لایت : یک کار بسیار فانتزی است که موها را دکلره می‌کنید، سپس به ۳ تا ۷ قسمت افقی تقسیم و با رنگ‌های فانتزی هر تکه را جداگانه رنگ می‌کنید و می‌شویید که به شکل رنگین کمانی روی موها قرار می‌گیرد.

عارضه : مشابه عوارض هایلایت.

 

بیشتر بدانید : جذابترین هایلایت دخترانه برای تابستان 2018

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir