تقویت مو های آسیب دیده بعد از دکلره با توصیه های یک آرایشگر
دکلره موهای آسیب دیده چه به صورت مش و چه به صورت کلی صدمه بسیاری به مو هایتان می زند. در ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است درباره سلامت مو بعد از دکلره کردن در اختیارتان بگذاریم

چگونگی مراقبت و تقویت موهای آسیب دیده یا دکلره شده

زیبایی و علاقه به زیباتر شدن خواسته هر فردی بوده و امری کاملا طبیعی هم می باشد . اینکه انسان ها علاقه دارند زیبا باشند و زیبا هم به نظر برسند نیازمند برخورداری از سلیقه و حوصله است . رنگ کردن موها به خصوص در خانم ها، یک گرایش برای زیباتر شدن است به خصوص اگر قصد داشته باشند موهای سفید خود را پنهان کنند .
رنگها اغلب از مواد شیمیایی درست می شوند و می توانند آسیب های جدی به موها برسانند . برای اینکه موهای رنگ کرده و در عین حال زیبا و سالم داشته باشید باید مرقبت های لازم را انجام دهید . در ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است درباره سلامت مو بعد از دکلره کردن در اختیارتان بگذاریم


بیشتر بدانید : ترمیم موهای سوخته و آسیب دیده با روش های خانگی

زود به زود موهایتان را دکلره یا رنگ نکنید

اگر جزو آن دسته از خانم هایی هستید که مدام تمایل به تغییر رنگ موهایتان دارید باید بدانید این کار اسیب جدی به ریشه موها رسانده و گاهی باعث بیماری هایی برای مو و حتی ریزش آن میشود .رنگ های مو اغلب ترکیبات شیمایی خیلی قوی دارند که روی ریشه موها تاثیر گذاشته و رشد آنها را کاهش داده و آنها را سست می کند .
البته گاهی باعث کاهش ضخامت موها هم میشوند و باعث میشوند موها کم پشت به نظر برسند . برای اینکه هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید بهتر است از رنگ موهای موقت یا اسپری رنگ موی موقت استفاده کنید . برخی از این رنگ موها با یکبار شستن از بین رفته و برخی دیگر با چند بار شستن با شامپو محو می شوند این بستگی به تمایل و خواست شما در انتخاب رنگ موهای موقت دارد .
یک راه دیگر هم برای تنوع دادن به رنگ موهایتان وجود دارد اینکه فقط قسمت کوچکی از موهایتان را رنگ کنید یا در اصطلاح هایلایت نمایید این روش آسیب کمتری به موها خواهد زد و ریشه ها درگیر مواد شیمیایی نکرده و این فرصت را به شما می دهد هر چند وقت یکبار موهایی با رنگ متفاوت داشته باشید.

استفاده زیاد از اکسیدان موها را نابود می کند

اکسیدان ها خاصیت بی رنگ کنندگی داشته و از ترکیبات بسیار قوی ساخته شده اند استفاده مداوم از آنها باعث میشود ساختمان و ریشه های مو شکننده شده و ضعیف گردند . برای همین بهتر است ریشه مو با ان درگیر نشود و اگر تمایل دارید از رنگ های دایمی به طور مرتب استفاده کنید فقط موهای سطحی را اکسیدان بزنید و ریشه ها به طور مداوم با اکسیدان بی رنگ نکنید .

بیشتر بدانید : در چه مواقعی می توان رنگ مو را بدون اکسیدان بر روی مو گذاشت؟

زمانی که موهایتان رنگ دارد از شامپو مناسب استفاده کنید

رنگ مو ها گاهی باعث خشک شدن مو و زبر شدن آنها میشوند . خوشبختانه در دنیای امروز شامپو هایی وارد بازار شده اند که کاملا مخصوص موهای رنگ کرده بوده و علاوه بر ترکیبات نرم کننده گاهی در انها از ویتامین ها و تقویت کننده های مو سر هم استفاده میشود . شستن موها با این شامپو ها می تواند ریشه های آسیب دیده را کمی ترمیم کرده و جان تازه ای به موها بدهد. چرا که اگر موها خشک و زبر و شکننده به نظر برسند زیبایی رنگ مو هم روی آنها جلوه نخواهد کرد .

بیشتر بدانید : شامپو رنگ مو، معایب و مزایای آن از زبان متخصص پوست و مو

بهترین شامپو برای موهای دکلره شده

اگر موهایتان را در خانه رنگ یا دکلره کرده اید تا ۲ روز هیچ شامپویی به موهایتان نزنید . بلافاصله بعد از دکلره یا رنگ کردن ، موها رو با آب و در انتها با نرم کننده بشویید پس از گذشت دو روز از رنگ کردن مو هایتان آن ها را با شامپو بچه به مدت یک هفته بشویید و از هفته دوم از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید

بیشتر بدانید : ترمیم موهای آسیب دیده و سوخته با دکلره با چند پیشنهاد موثر

موهای رنگ یا دکلره شده را با آب داغ نشویید

به طور کلی آب خیلی گرم باعث ریزش مو و خشک شدن آن می شود . موهای شما چه رنگ شده باشد و چه نباشد نیابد با آب خیلی داغ انها را بشویید بهترین دما برای موها آب ولرم است . حتما سعی کنید در پایان حمام موهایتان را با آب ولرم آبکشی کنید و برای مدت طولانی زیر آب گرم قرار نگیرید چون علاوه بر خسته و بی حال کردن موها باعث شکنندگی و خشکی پوست هم میشود .

موهای دکلره شده را مقابل نور مستقیم افتاب قرار ندهید

نور افتاب برای پوست و مو بسیار مفید است . نور باعث ساخته شدن ویتامین دی در بدن شده که علاوه بر محکم کردن استخوان ها ساختمان مو و پوست را هم بهبود می بخشد ولی ماندن به مدت طولانی زیر نور افتاب به خصوص در فصل تابستان اسیب جدی به موها زده و آنها خشک و تار و ضعیف می کند به خصوص اگر موهایتان رنگ کرده هم باشد .
اگر به آفتاب گرفتن علاقه زیادی دارید قبل از ان حتما به پوست خود ضد آفتاب و به موهیتان روغن زیتون طبیعی بزنید و بعد آفتاب بگیرید تا نور مستقیم افتاب به پوست و موهایتان اسیب نزند.

اگر موهای دکلره یا رنگ شده دارید در انتخاب استخر دقت کنید

موهای رنگ شده حساسیت بیشتری به کلر موجود در اب دارند اگر علاقه زیادی به استخر رفتن دارید و درعین حال موهایتان را هم رنگ کرده اید به استخر هایی بروید که از کلر خیلی زیاد استفاده نمی کنند و یا اگر می توانید از خیس شدن موها جلوگیری کنید این کار را می توانید با کلاههای مخصوص انجام دهید .

ضمن انکه معمولا استخر هایی که مدام از کلر در آب استفاده می کنند بسیار آلوده بوده و اب مخازن خود را دیر به دیر تجدید می نمایند . آلودگی آب این استخر ها علاوه بر صدمه به موها و پوست می تواند عفونت های قارچی در بدن ایجاد کرده و مشکلاتی را برای استفاده کنندگان بوجود آوردند .

موهایتان را با مرطوب کننده آب رسانی کنید

موهای رنگ شده اغلب دچار خشکی مفرط و زبری هستند که نیازمند اب رسانی بوده و باید مرطوب شوند برای مرطوب کردن موهایتان از کرم های مخصوص این کار استفاده کنید و موها را از ریشه مرطوب نمایید و بعد به آرامی ساقه ها و تارهای مو را هم کرم بزنید تا نرم و مرطوب شوند بهتر است این کار را بعد از هر حمام انجام دهید و برای چند دقیقه سرتان و موها را با یک کلاه مناسب بپوشانید تا مرطوب کننده خود به خرد موها و ریشه های ان برود .

بیشتر بدانید : درمان خشکی مو با روش های طبیعی، از روغن زیتون تا آلوئه ورا

تقویت موهای آسیب دیده با ماسک مو

موهای رنگ شده نیاز به تقویت و ویتامینه شدن دارند برای این کار می توانید ماسک خانگی درست کنید . موادی مثل تخم مرغ ، روغن های گیاهی مثل روغن زیتون ، عصاره لیمو و آب پیاز برای ماسک درست کردن بسیار مناسب هستند . مثلا می توانید تخم مرغ و روغن زیتون را با کمی عصاره لیمو مخلوط کرده و به موهای خود بمالید و بگذارید برای چند دقیقه بماند بعد با اب ولرم آن را شسته و آبکشی کنید .
البته توجه داشته باشید خشک کردن موها با دمای سشوار باعث خشکی بیشتر آنها میشود . همیشه بگذارید مقداری رطوبت روی موهایتان بماند و موها را کاملا خشک و ابگیری نکنید .

بیشتر بدانید : ماسکی که موهای شما را جوندار و زنده می کند!!

موهای دکلره شده را حتی الامکان صاف یا فر نکنید

موهای رنگ شده به دلیل ترکیبات رنگ خودبخود خشک و شکننده میشوند . مواد شیمیایی موجود در فر کننده ها و صاف کننده ها باعث شکنندگی بیشتر و خشکی مفرط آنها میشود و ممکن است ریشه های مو را بسوزاند اگر واقعا به فر کردن یا صاف کردن موهایتان علاقه دارید باید مراقبت از انها را شدیدتر کرده و مرتب از ماسک های تقویت کننده و شامپو های مخصوص استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از موهای خود را از دست داده و یا لطافت و زیبایی موها به طور کامل از بین برود .

رنگ موی مناسب موهایتان را پیدا کنید

برخی خانم ها یا حتی آقایان موهایشان هر رنگی را نمی پذیرد و برای بی رنگ کردن مو باید چندین بار با اکسیدان موها شسته شود این کار می تواند آسب جدی به ریشه های مو زده و آنها را از بین ببرد . قبل از هر کاری اول جنس موهای خود را بشناسید و رنگ موی مناسب آن را پیدا کنید موها محل آزمون و خطا نیستند و شما باید حداکثر با یکی دوبار رنگ کردن موهای خود را شناخته باشید .

بیشتر بدانید : این رنگ مو را بزنید تا با هر بار شستن موی شما خوش رنگتر بشود!؟

قبل از رنگ کردن مجدد موها ان را نشویید

برای اینکه موهایتان زودتر رنگ جدید را بپذیرد بهتر است چرب و کثیف باشد حمام کردن و شستن موها قبل از رنگ کاری مناسبی نبوده و ضمن آنکه فرایند تغییر رنگ را طولانی می کند ممکن است رنگ دلخواهتان هم ایجاد نشود . برای همین قبل از رنگ کردن موها به هیچ وجه آنها را با شامپو و پاک کننده ها نشویید و بگذارید چرب باشد .

تقویت مو های آسیب دیده بعد از دکلره با توصیه های یک آرایشگر

آیا رنگ موهای گران بهتر هستند؟

استفاده از نوع رنگ و مارک آن فقط و فقط به نوع موهای شما بستگی دارد گاهی یک رنگ موی ارزان هم موهایتان را زیبا می کند و هم آسیب کمتری به آنها می رساند اما عموما رنگ موهای گرانتر از ترکیبات ویتامینه بهتری برخوردار بوده و برای موها مفید تر و کم خطر تر هستند . این ضرب المثل را حتما شنده اید هر ارزانی حکمتی دارد و هر گرانی هم دلیلی .

بعد از حمام موهای خیس را شانه نکنید

شانه کردن موها وقتی خیس هستند باعث ریزش بیشتر انها میشود . موهای رنگ شده چون پایه و ریشه ضعیفتری دارند اگر بعد از حمام یا داخل حمام وقتی که خیس هستند شانه شوند بیشتر آسیب می بینند شانه کردن موها را برای وقتی بگذارید که موها کمی رطوبت خود را از  دست داده و خشک شده اند البته نباید در حالتی که موها کاملا خشک هستند هم این کار را انجام دهید در دو حالت باعث آسیب به موها میشود بهترین زمان برای شانه کردن موها چه موهای بدون رنگ و چه موهای رنگ شده وقتی است که رطوبت اندکی دارند.

شنا کردن زیاد در آب دریا باعث آسیب به موها می شود

آب دریا مقدار زیادی نمک محلول دارد که این میزان نمک در آن باعث آسیب جدی به موها و ریشه های آن میشود. اگر موهایتان را به تازگی رنگ کرده اید برای مدتی از شنا کردن در آب دریا پرهیز نمایید و سعی کنید در هنگام شنا هم موهایتان را با نرم کننده ها و روغن های طبیعی چرب نگه دارید. نمک به طور کلی باعث خشکی پوست و مو میشود و این اتفاق در موهای رنگ شده بیشتر و زودتر اتفاق می افتد . بعد از شنا هم حتما با اب سرد موهایتان را آبکشی کرده و از یک مرطوب کننده مناسب برای آن استفاده کنید .

قبل از رنگ یا دکلره کردن مجدد موهای اسیب دیده را ترمیم کنید

گاهی رنگ کردن مکرر موها باعث میشود انتهای آنها شاخی شده یا اصطلاحا دچار مو خوره شود قبل از اینکه مجددا رنگ تازه ای به موهایتان بزنید انتهای مو را کوتاه کرده و شکل مناسبی به ان بدهید چون بعد از رنگ کردن دوباره انتهای موها کمی خشک و شاخی میشود و اگر ترمیم نشده باشد این اسیب به قسمتهای بالاتر مو هم سرایت می کند بنابریان کوتاه کردن انتهای موها قبل از هر بار رنگ کردن از آسیب شدید به آنها جلوگیری می کند.

قبل از رنگ کردن کامل موها تست مو انجام دهید

قبل از اینکه همه موهای خود را دکلره یا رنگ بگذارید چند روز قبل ان را روی بخش کوچکی از موهایتان که بهتر است قسمت انتهایی موها باشد امتحان کنید و ببیند این رنگ مو اصلا روی موهایتان می نشیند یا خیر چون برخی موها نسبت به رنگ موهای خاص مقاوم بوده و خیلی دیر تغییر می کنند که می تواند به موها آسیب برساند برای همین تست مو قبل از رنگ کردن بهترین راهکار است.

تقویت موهای آسیب دیده استفاده کمتر از سشوار

در همه جای دنیا و در بین همه سنین علاقه برای رنگ کردن موها و تنوع دادن به انها وجود دارد اما نگاه افراطی به این موضوع می تواند اسیب های پوستی جدی ایجاد کرده و البته موها را هم کم پشت ، شکننده و ضعیف کند. انتخاب نوع رنگ مو ، مارک ان ، فاصله زمانی بین هر بار رنگ کردن ، مدت زمانی که رنگ روی مو می ماند ، رنگ کردن کل موها یا هایلایت کردن ، استفاده از نوع اکسیدان ها و مقدار مصرف آن ، مرافبت های بعد از رنگ کردن مثل مرطوب سازی ، نرم کردن همه اینها در سلامت موها حین و بعد از رنگ کردن موثر هستند که حتما باید در نظر گرفته شوند.

در پایان این مطلب پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگهای گیاهی برای موها بوده چرا که این نوع رنگ ها پایه شیمیایی نداشته و اسیب کمتری به موها می زنند . البته ممکن است درآوردن رنگ دلخواه با این نوع رنگها کمی مشکل باشد.



بیشتر بدانید : روش های مراقبت از موهای رنگ شده

بیشتر بدانید : ترمیم موهای خشک و آسیب دیده با یک روش خانگی

بیشتر بدانید : از سرم کریستال مو کی استفاده کنیم؟!

بیشتر بدانید : تقویت مو با رزماری با 3 روش موثر

  بیشتر بدانید : ترمیم موهای آسیب دیده با 5 گام خانگی!!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز