زبان بدن سیاستمداران چه تاثیری در انتخابات دارد؟
زبان بدن حرفه ای سیاستمداران در کشور ما تا کنون آنقدرها مورد توجه قرار نگرفته است. امروز هر سیاستمدار و یا هر فردی که قرار است پا به سیاست بگذارد دقیقا باید بدانید که چگونه به مهارتهای پیشرفته زبان بدن دست یابد و به سخن گفتن با هر دو زبان احاطه کامل داشته باشد.

زبان بدن حرفه ای سیاستمداران

با توجه به داغ شدن روزهای انتخابات سرنوشت ساز و اهمیت این روزها امروز به تحلیل زبان بدن حرفه ای سیاستمداران می پردازیم این مقاله بصورت کاملا اختصاصی برای سایت سیمرغ تالیف شده است.  زبان بدن حرفه ای سیاستمداران در کشور ما تا کنون آنقدرها مورد توجه قرار نگرفته است اما باید بدانید در هر شماره از مقالات علمی برتر جهان هر ماه یک مقاله زبان بدن و یا مرتبط با تن گفتار را مشاهده می کنم . شاید برایتان بسیار جالب و هیجان انگیز باشد که بدانید پوتین و باراک اوباما یا ترزامی و یا رئیس جمهور جدید فرانسه بیش از 5 سال به آموزش مهارتهای زبان بدن و مخصوصا تکنیکهای پیشرفته طراحی ژستهای حرفه ای هماهنگ با اندام روی آورده اند ،  این مهم را سلیبریتیها هم متوجه شده و در جهان امروز به بهترین وجه ممکن در حال آموزش و توسعه مهارتهای خود در این زمینه می باشند.

 هر سیاستمداری در هر سطحی باید دقیقا بداند که زبان بدن او مخصوصا اگر سخن و یا سوالی مخالف مکنونات قلبی او است چگونه تظاهر میابد و برای پوشش و رفع و جبران ان چه باید کرد چیزی که متاسفانه در آخرین مناظره چیزی از آن نزد سیاستمداران خوب کشورمان کمتر مشاهده گردید.

 امروز هر سیاستمدار و یا هر فردی که قرار است پا به سیاست بگذارد دقیقا باید بدانید که چگونه به مهارتهای پیشرفته زبان بدن دست یابد و به سخن گفتن با هر دو زبان احاطه کامل داشته باشد.

 

اما شاید از خود بپرسید این دو زبانی که هر سیاستمداری باید بداند چیست؟

این دو زبان اول زبان کلامی است و دوم زبان غیرکلامی است. پروفسور البرت محرابیان در این خصوص تحقیقات گسترده ای انجام داده است و معتقد است بیش از نیمی از اثر یک ارتباط را ارتباطات غیر کلامی تشکیل می دهد.

به عنوان یک مدرس و مشاور زبان بدن که بیش از دو دهه به آموزش حرفه ای زبان بدن اشتغال دارم مطمئن هستم زبان غیر کلامی تاثیر به شدت ویرانگری روی فرد مقابل دارد . اما چرا از واژه ویرانگر استفاده می کنم ؟ برای آنکه شما با زبان بدن  کل حس و افکار منفی فرد یا افراد و گروه مقابل خود را تحت تاثیر شدید قرار می دهید و بلعکس .حالا با این مسئله موافق نیستید که زبان رفتار سیاستمداران می تواند تاثیر حیرت انگیزی روی طرف مقابل داشته باشد.

بفرموده حضرت علی (ع) بلندترین فریادها ، فریاد رفتارهای انسانها است به عبارت دیگر ایشان هم معتقد هستند که زبان غیر کلامی می تواند افشا کننده حقایق باشد.

هر سیاستمدار حرفه ای باید دقیقا بداند که زبان بدن شخصی او چگونه و تا چه حد می تواند برای به تعامل رسانیدن یا به چالش رساندن توده ها و حتی اندیشه ها و باورها مثمر ثمر واقع شود. به عبارت دیگر باید بدانند که چه بیانی و چه مطالبی را چگونه فارغ از کلامی که به زبان جاری می کنند را اجراء کنند.

در نشستها و ملاقاتهای که با سیاستمداران و یا مدیران اقتصادی برندهای برتر کشور داشتم و با تاکید مطالب فوق و نشان دادن مستندات آنها را به فکر، تمرین و آموزش زبان صحیح بدن سوق می دادم و در تمامی موارد رابطه و قدرت نفوذ افراد با تکیه بر زبان بدن صحیح و در طول مدت زمان بصورت کاملا معنی داری افزایش یافت.

 

ثانیه های طلایی یا Second gold

شما چه یک سیاستمدار و یا یک رهبر اقتصادی و یا یک مدیر باید بدانید که 3 و 5  و حداکثر 7 ثانیه فرصت تاثیرگذاری روی فرد یا دسته های جمعیتی را در اختیار دارید. باید دانست که برداشت اول مردم بسیار بسیار دقیق است. تحقیقات گسترده دانشگاه استنفرد در سال 2017 نشان داده است که برداشت اول مردم نه تنها درست است، بلکه بیشتر بر رفتار غیر کلامی و بر اساس آن پیرامون ما تفکر می نمایند و تغییر این تفکر بسیار سخت و حتی دور از واقع است.

یا شاید باید آزمایش دیگری را از دانشگاه جان هاپکینز مثال بزنیم که در آن و طی یک مطالعه تخصصی ، محققان به حالت و حس افرادی از جنسیتهای مختلف و سنین 20 تا 50 سال تحقیق پیرامون تماشای کلیپ های 10 و 20 ثانیه ای آموزش اساتید دانشگاه مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت .در طی این آزمایش از افراد مختلف درخواست شد که ویژگی های شخصیتی مثبت و منفی را که در هر کلیپ مشاهده کرده بودند و احساس خود را تفسیر و تعریف نمایند.این سلسله ازمایشها یک نکته را به ما متذکر می شوند در ثانیه های طلایی اولیه مردم ما را به دقت ارزیابی می کنند.

شاید برایتان بسیار جالب توجه باشد که کلیه شرکت کنندگان در این ارزیابی علمی صرفا با تکیه بر زبان بدن مدرسین آنها را تحلیل و مورد ارزیابی قرار دادند.این مسئله به ما نشان میدهد که چقدر حیاتی و مهم است که بدانیم برای ایجاد یک تاثیر قوی و دامنه دار باید از ابزار فوق پیشرفته ایی بنام زبان رفتار یا زبان بدن استفاده نمود.

 

امواج کوچک یا Small waves 

نکته بسیار حرفه ای که نویسنده در کلاسهای زبان بدن همیشه به سیاستمداران آموزش می دهد معرفی همه جانبه امواج کوچک است. یا ریز جزئیات حرکتی و یا موج های کوچک بسیار تاثیر گذار است مثلا تاکیدهای رفتاری کوچک و یا انواع ژستهای کوچک که در دسته کم دامنه ها دسته بندی می شوند در دراز مدت می توانند به شدت تاثیر گذار باشند.

این ریزجزئیات وقتی بصورت دامنه دار و پر تکرار و بصورت ضربدری ظاهر شوند تاثیر آن دو چندان خواهد شد. باراک اوباما ریاست جمهوری سابق ایالات متحده از این تکنیک همیشه روی صحنه و پشت تریبون استفاده مینمود و اکثرا هم بسیار موفقیت امیز بود.شاید به گفته برخی رفتارشناسان سیاسی این تکنیک علاوه بر نبوغ فرد قدرت و نفوذ فرد را هم با خود فریاد می زند.


دکترسید مازیارمیر


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: mazyarmir.com