مریم میرزاخانی در لیست 5 زن نخبه ریاضی دنیا
مریم میرزاخانی نابغه ایرانی که در 24 تیر 1396 بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت جزو 5 زن نابغه ریاضیات دنیا بود. در این مقاله شما را با 5 زن نخبه ریاضی دنیا آشنا می کنیم.  

 

با مریم میرزاخانی و 4 نابغه زن ریاضی دنیا آشنا شوید

5 نابغه زن ریاضی در دنیا

5 نابغه زن ریاضی در دنیا

 

داشتن الگوهای خوب برای زنانی که می خواهند به دنبال ریاضیات بروند می تواند تفاوتی عظیم را به وجود آورد. چند زن مشهور که در طی سالها در  ریاضیات عالی بودند ، الگویی برای دختران و دانش آموزان شما خواهند بود.

 

 

hypatia-16x9.jpg

هیپاتیا Hypatia   

هیپاتیا ممکن است یکی از اولین زنان ریاضیدان باشد. او پیرو پدرش تئون در مطالعه علم ریاضیات بود. هر دوی آنها تفسیرهایی را در مورد کتاب های کلاسیک مربوط به ریاضیات نوشتند و این کتاب ها را همراه با توضیحاتی ترجمه کردند. همچنین هیپاتیا Hypatia کتاب های خود را در این زمینه نوشت، اما این کتاب ها از آن زمان گم شده اند. او ریاضیات را به شاگردان خود آموخت.  به فلسفه نیز علاقه داشت و سخنرانی هایی را در مورد افلاطون و ارسطو به افراد علاقمند ارائه کرد.
متاسفانه به دلیل صمیمیت او با اورستس Orestes که در یک جنگ سیاسی با اسقف اعظم شهر سیریل (Cyril)دخالت کرده بود، حکومت اسکندریهT هیپاتیا را به وسیله یک بنیاد گرای مسیحی کشت. 

 

 

سوفیا ژرمن ( Sophie Germain )

سوفیا ژرمن ( Sophie Germain ) (1776-1831)

در حالی که پاریسی ها در طول قرن هجدهم انقلاب می کردند، سوفیا ژرمن مجذوب چند کتاب از مطالعات پدر خود شد. او به ارشمیدس علاقمند شد و زبان لاتین و یونانی را آموخت تا دیگر کتاب های کلاسیک را نیز مطالعه کند. چون زن بود، نمی توانست در دانشگاه به تحصیل بپردازد، اما مقالاتی را به پروفسور ژوزف لاگرانژ Joseph Lagrange با یک نام مستعار  ارسال کرد. لاگرانژ فهمید که او یک زن است و معلم خانگی او شد.
با این وجود، سوفیا نمی توانست به همان منابعی که هم گروهی های مرد دسترسی داشتند، دست یابد و همین او را رنج می داد. اما، ژرمن اولین زنی بود که جایزه آکادمی علوم فرانسه را به خاطر اثرات خود در مورد تئوری کشسانی دریافت کرد. همچنین قضیه آخر فرما را نیز اثبات کرد، حتی با اینکه تا زمان او اثبات نشده بود، این قضیه در طی قرن بیستم منجر به نوشتن کتاب های بسیاری شد.

 

آدا لاولاس

آدا لاولاس ( Ada Lovelace ) (1815-1852)

پدر آدا لاولاس، لورد بایرون شاعر بود. مادرش او را تشویق کرد تا در جهت مخالفی رشد کند – ریاضی و علوم. به لاولاس آموزش باور نکردنی داده شده بود و وقتی نوجوان بود، او با مخترع و ریاضیدانی به نام چارلز بابیگ مکاتبه داشت.
به کمک بابیگ، لاولاس تفسیر ریاضیدان ایتالیایی را در مورد یک موتور تحلیل و ترجمه کرد که می توانست معادلات ریاضی را حل کند و ممکن است یکی از اولین کامپیوترهای گزارش شده در تاریخ باشد. لاولاس یادداشت های خود را برای ترجمه به اشتراک گذاشت و روشی را برای کار بر روی توالی اعداد برنولی مطرح کرد . کتاب او به عنوان اولین برنامه کامپیوتری در جهان در نظر گرفته شده است.

 

فلورانس نایتینگل

فلورانس نایتینگل ( Florence Nightingale ) (1820-1910)

فلورانس نایتینگل Florence Nightingale نامی است که به خاطر کلاه و یک کیف پزشکی شناخته می شود نه به خاطر یک معادله. اما نایتینگل بیشتر از آنکه یک پرستار بود و به خاطر کارهایی که انجام داد، به عنوان یک ریاضیدان، در زمان جنگ از مرگ افراد زیادی جلوگیری کرد. در طول جنگ کریمه، نایتینگل از آمار استفاده کرد تا نشان دهد که در جنگ سربازان بیشتری به خاطر شرایط  نامناسب بیمارستان نسبت به جراحت های جنگی کشته شده بودند. به جای نوشتن آمار، از نمودار و چارت برای نشان دادن داده های خود استفاده کرد که در آن زمان در نوع خود نبوغ محسوب می شد. او جان بسیاری از افراد را نجات داد .

 

مریم میرزاخانی

مریم میرزا خانی (2017-1977)

پوسترهای مریم میرزاخانی باید زینت بخش هر کلاس درس ریاضی در سراسر جهان باشد. میرزاخانی متولد ایران است و اولین ریاضیدان زنی می باشد که در سال 2014 جایزه فیلد مدال را از آن خود کرد ( اغلب برای ریاضیدانان به عنوان جایزه نوبل در نظر گرفته می شود ). با اینکه به ادبیات علاقه داشت نه ریاضی، میرزاخانی در رشته خود عالی بود. در سال 1994 و 1995، مدال های طلا را در المپیاد بین المللی ریاضی برنده شد. امروزه  پروفسور ریاضیات در دانشگاه استانفورد می باشد و توجه او بر ساختارهای هندسی به ویژه بر روی سطوح و تغییرات آنها می باشد.

 

 

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ

 

Save

Save

Save

Save