این 3 خصوصیت را هرگز نباید داشته باشید!!
خودکم‌بینی، حقارت و فقدان اعتماد به نفس؛ این سه خصوصیت در بسیاری از افراد می‌تواند زمینه‌های گرایش به چشم و همچشمی و رقابت‌های بیمارگونه را فراهم کند.

3 خصوصیتی که هیچ انسانی نباید داشته باشد

درحقیقت وقتی فردی دچار حس حقارتی درونی باشد و خودش و توانایی‌هایش را چنان که باید نشناخته باشد، همیشه به‌دنبال به‌دست آوردن جایگزین این احساس حقارت، در دنیای بیرون از خود است. دلیلی که باعث می‌شود، هر آن چیزی که دیگران دارند و هر آنچه آنها انجام می‌دهند، مقبول و مورد تائید باشد‌. الگوپذیری‌های نادرست از همین‌جا وارد ماجرا می‌شود. الگوپذیری از ظاهر، رفتار، خصوصیات، داشته‌ها، شرایط و... .

نکته اینجاست که بخش مهمی از آنچه افراد در جامعه انجام می‌دهند از طریق الگوپذیری به آنها رسیده است. در علم روان شناسی، مدلسازی یا الگو‌پذیری روشی است که در نهایت به شکل‌گیری شخصیت، رفتار و طرز فکر می‌انجامد. فرآیندی که از طریق عنصر مشاهده انجام می‌شود. همان‌طور که در اصلاح چشم و همچشمی هم این دیده شدن و مشاهده کردن اهمیت زیادی دارد.

این رفتار در مواردی بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد که فرد در گروه همسالانش قرار بگیرد؛ گروهی که از نظر فکر و عقیده، گذشته و حال و آینده تا حدود زیادی شبیه به اوست. همین تجربه مشترک باعث می‌شود فرد مدام به مقایسه شرایط فعلی خود با افراد دیگری بپردازد که در این گروه عضوند؛ اتفاقی که اگر پایش به زندگی مشترک باز شود، می‌تواند به آفت زندگی‌های خانوادگی تبدیل شود. اما هدف از این تلاش، خود را شبیه یا برتر از دیگران کردن و به‌دست آوردن تایید جمعی و جلب توجه عمومی است. از این نظر نیاز به جلب توجه اطرافیان و در ادامه مورد تاییدقرار گرفتن از طرف آنها در موارد متعدد، می‌تواند عامل تکرار و رواج این پدیده اجتماعی باشد.

نکته مهم برای کنترل این وضعیت تنش‌زا، تلاش برای تغییر شاخص‌های عینی موفقیت و پیشرفت در جامعه است؛ تلاشی که می‌تواند تغییر ارزش‌های حاکم بر زندگی افراد جامعه را هدف قرار دهد و در نهایت از طریق الگوسازی بر رواج این رفتار جمعی تاثیر بگذارد. عامل تاثیرگذار دیگر در ساماندهی به این وضعیت ناخوشایند، توجه بیشتر به آموزش مهارت‌های زندگی است، مهارت‌هایی دهگانه که از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند و خروجی‌شان انسانی سالم از تمام جنبه‌های اخلاقی، رفتاری و... است. انسانی که خودآگاه است، همدلی می‌داند و می‌تواند روابط اجتماعی بهتری با دیگران برقرار کند، در شرایط بحرانی تصمیم درست می‌گیرد و با تفکری خلاقانه، توانایی حل مساله را دارد.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : چهاردیواری جام جم